MD5 och generatorbyte till 65A, Orkar knappt starta...
MD5 och generatorbyte till 65A, Orkar knappt starta...
Hej alla!
Som nybliven och stolt ägare till en Piraya 24 -76 märkte jag efter några dagar att den gamla Marshall-generatorn på 35A lämnat in för gott. En marin ersättare på 60A rockar loss på över 4000:- Inte kul.
Gjorde följande: Köpte Biltema universalgenerator som igentligen är anpassad för Volvos fyrcylindriga bilar för 699:- inkl relä givetvis. Även en vantskruv i rostfritt (ska kolla art.nr) för 99:- pengar gick i korgen.
Den är något tjockare än Marshall var så detta krävde en uppvinkling för att inte slå i starmotorns soleniod och en längre \"spännpinne\" (därav vantskruven...) Detta var inget problem eftersom själva remskivan var mindre på den nya jämfört mer dasslocket som satt på originalet. Originalremmen på 1300 mm kunde användas.
Problemet nu är att motorn är brutalt svårstartad när den är kall... Laddar för mycket. Flera försök med fullgas krävs och sedan minst 5 minuters varmkörning på hög tomgång innan den känns säker och kasta loss med. Finns det nån av anslutningarna som kan brytas utan att generatorn blir förstörd? Så att den orkar komma upp i temp innan jag kopplar på laddningen...
Se på min hemsida hur det ser ut (Och även hur en Piraya ser ut...):
www.nipeex.com
Lovar och ta fler och bättre bilder...
Som nybliven och stolt ägare till en Piraya 24 -76 märkte jag efter några dagar att den gamla Marshall-generatorn på 35A lämnat in för gott. En marin ersättare på 60A rockar loss på över 4000:- Inte kul.
Gjorde följande: Köpte Biltema universalgenerator som igentligen är anpassad för Volvos fyrcylindriga bilar för 699:- inkl relä givetvis. Även en vantskruv i rostfritt (ska kolla art.nr) för 99:- pengar gick i korgen.
Den är något tjockare än Marshall var så detta krävde en uppvinkling för att inte slå i starmotorns soleniod och en längre \"spännpinne\" (därav vantskruven...) Detta var inget problem eftersom själva remskivan var mindre på den nya jämfört mer dasslocket som satt på originalet. Originalremmen på 1300 mm kunde användas.
Problemet nu är att motorn är brutalt svårstartad när den är kall... Laddar för mycket. Flera försök med fullgas krävs och sedan minst 5 minuters varmkörning på hög tomgång innan den känns säker och kasta loss med. Finns det nån av anslutningarna som kan brytas utan att generatorn blir förstörd? Så att den orkar komma upp i temp innan jag kopplar på laddningen...
Se på min hemsida hur det ser ut (Och även hur en Piraya ser ut...):
www.nipeex.com
Lovar och ta fler och bättre bilder...
Re: Generator
Varför? Att den kommer och rosta söder kan jag leva med men finns det nån annan orsak?Anonymous skrev:Du bör inte ha bilgenerator i en båt.
Jag har en MD5A med 70 A generator och det fungerar utan proeblem.
För att underlätta vid kallstart har jag en liten brytare så att det inte kommer någon magnetiseringsström till generatorn, dvs generatorn ger ingen laddning och går så att säga på tomgång. När motorn är varm och går jämt så kan jag slå på brutaren och man hör tydligt att varvtalet sjunker när generatorn ger motstånd.
Vår MD5 startar nästan alltid på 1 sekund och manövern med strömbrytare kan möjligtvis behövas om det är riktigt kallt.
Du kan kolla på min hemsida hur jag gjorde mitt generatorbyte för några år sedan.
http://nf.broach.se/var-nf/projekt/elsystem-2004
Sen kan du under rubriken motorer läsa mer om just MD5, det kanske kan vara till hjälp någon gång. Lycka till.
För att underlätta vid kallstart har jag en liten brytare så att det inte kommer någon magnetiseringsström till generatorn, dvs generatorn ger ingen laddning och går så att säga på tomgång. När motorn är varm och går jämt så kan jag slå på brutaren och man hör tydligt att varvtalet sjunker när generatorn ger motstånd.
Vår MD5 startar nästan alltid på 1 sekund och manövern med strömbrytare kan möjligtvis behövas om det är riktigt kallt.
Du kan kolla på min hemsida hur jag gjorde mitt generatorbyte för några år sedan.
Sen kan du under rubriken motorer läsa mer om just MD5, det kanske kan vara till hjälp någon gång. Lycka till.
Stefan
Detta är ju strålande! Varvräknaren ser bekant ut... Fråga: Vad bryter du med strömbrytaren? D+ ? Ser inget annat alternativ? Tar man bort B+ går väl dioderna åt h-e?SteX skrev:Jag har en MD5A med 70 A generator och det fungerar utan proeblem.
Annars kunde schemat vara min egen båt. Mycket tjusigt!
-
Fribbe
I och med att du bytt remskivan så roterar generatorn snabbare och laddar vid lägre motorvarv. Det gör att den belastar motorn mer i starten.
Jag vet inte om det kan spela in här.
Kanske kan vara värt att leta upp en remskiva som motsvarar originaldiametern.
Kolla om du kan montera den gamla skivan på axeln på din nya generator. Jag tror originalgeneratorn har lite speciell axel.
Hur som helst så ska du spara den gamla skivan för en ny sådan (Volvo original) kostar hutlösa 941kr.
Om du skulle vilja ha en maringenerator (gnistsäker) så gå till en starmotor/genratorfirma. Där har de Volvo Pentas genrator till halva priset. Samma tillverkare (Valeo) men annan kartong.
Kanske de även har passande skivor?
Observera att om du har gasolinstallation i båten så måste du ha en gnistsäker generator för explosionsrisken och försäkringen.
Jag vet inte om det kan spela in här.
Kanske kan vara värt att leta upp en remskiva som motsvarar originaldiametern.
Kolla om du kan montera den gamla skivan på axeln på din nya generator. Jag tror originalgeneratorn har lite speciell axel.
Hur som helst så ska du spara den gamla skivan för en ny sådan (Volvo original) kostar hutlösa 941kr.
Om du skulle vilja ha en maringenerator (gnistsäker) så gå till en starmotor/genratorfirma. Där har de Volvo Pentas genrator till halva priset. Samma tillverkare (Valeo) men annan kartong.
Kanske de även har passande skivor?
Observera att om du har gasolinstallation i båten så måste du ha en gnistsäker generator för explosionsrisken och försäkringen.
Tack
Tackar Fribbe! Ingen gasol i båten, Origokök och Wallasvärmare så det är lungt. Dessutom läste jag instruktionsboken till motorn idag (Så dags...) Jag har ju bara haft båten en vecka! I boken stod en intressant detalj om \"kallstartsmanövrering\" Visst skulle man dra ut mojängen under stoppreglaget och vips startade den lika snabbt som jag blivit van vid på \"ett kolvslag\" och gick förvisso lite hårt på tomgång men går trots allt utan att stötta med gasen som jag behövt göra efter generatorbytet vid kall motor.
Provade skjuta in reglaget efter 10 sek tomgång och ingen skillnad! Allt frid och fröjd för tillfället. Tack för hjälpen!
Återstår bara att slänga ut JULA-peliterkylen (stavningen..) som drar ca 2,7 Ampere och är den stora boven i dramat tillsammans med stereon som slörpar i sig upp till 40A med den är ju inte livsnödvänlig direkt! kompressorkylen står redo i kartongen hemma. Trevlig söndagssysselsättning kan ni tro!
Alex
Provade skjuta in reglaget efter 10 sek tomgång och ingen skillnad! Allt frid och fröjd för tillfället. Tack för hjälpen!
Återstår bara att slänga ut JULA-peliterkylen (stavningen..) som drar ca 2,7 Ampere och är den stora boven i dramat tillsammans med stereon som slörpar i sig upp till 40A med den är ju inte livsnödvänlig direkt! kompressorkylen står redo i kartongen hemma. Trevlig söndagssysselsättning kan ni tro!
Alex
Hej Alexander
På min Valeo generator är det D+ som är \"ingång\" för generatorns magetiseringsström. Med brytaren på motorpanelen kan jag välja vid start om generatorn ska ladda direkt (brytaren är då på) eller senare (brytaren är då av). Hoppas svaret är förståligt.
Jag tror nog att det kommer att fungera med en Biltema generator för Volvo (personbil) utan problem.
Jag brukar aldrig behöva använda kallstarten på min motor, men det kanske skiljer från olika exemplar.
Lycka till
På min Valeo generator är det D+ som är \"ingång\" för generatorns magetiseringsström. Med brytaren på motorpanelen kan jag välja vid start om generatorn ska ladda direkt (brytaren är då på) eller senare (brytaren är då av). Hoppas svaret är förståligt.
Jag tror nog att det kommer att fungera med en Biltema generator för Volvo (personbil) utan problem.
Jag brukar aldrig behöva använda kallstarten på min motor, men det kanske skiljer från olika exemplar.
Lycka till
Stefan
-
naffatS
Fråga till SteX
Antag att du legat i naturhamn ett par dygn och under tiden förbrukat ca 35 Ah av din batteribank på 150 Ah. Med hur många A laddar generatorn inledningsvis när du startar motorn? (För att kunna svara måste du kanske ha en shuntad amperemätare.)
Re: Fråga till SteX
Jag har ju inte varit ute så mycket ännu men jag lät den strömtörstiga elektroniska kylen var på över natten och startade igår lunch efter närmare 20 timmars förbrukning (runt 50A tror jag) och då visar amperemätaren cirka 45A laddning. Pilsnern var dock riktigt kall å go! Kom då på att laddkabeln mellan generator/amperemätare/batterier bara är 6 mm2 de första 75 cm. Kabeln blir givetvis tokvarm och "first thing" på måndag morgon är att inhandla en 25 mm2 till denna sträcka innan nåt brinner upp... Bör ju dessutom ladda bättre sedan.naffatS skrev:Antag att du legat i naturhamn ett par dygn och under tiden förbrukat ca 35 Ah av din batteribank på 150 Ah. Med hur många A laddar generatorn inledningsvis när du startar motorn? (För att kunna svara måste du kanske ha en shuntad amperemätare.)
Sedan har jag mina funderingar över amperemätaren i sig. Den är INTE av shuntmodell och att ha den typen av strömstyrka genom denna klena konstruktion känns inte klockrent. Kanske byta till en riktig eller lägga en huvudströmbrytare mellan polerna på mätaren så jag bara kan kolla när jag har behov av det. Voltmätarna räcker ju faktiskt som indikation på hur det står till med strömmen.
Igår gick maskin flera timmar efter det (amperemätaren var nere på nära nollan reda efter en knapp timme) och jag kopplade in en voltvakt mellan ett antal förbrukare (Biltema, ska cutta vid 11,2 V). Lät sedan kyl stå på. Vi får se senare hur det har gått. Ska mäta upp hur mycket voltvakten drar vid läge "av" också.
SteX: D+ ja... Då är jag med dig. Ska dra den över knappen i instrumenpanelen sedan. Tack!
Nästa projekt i veckan: Wallasvärmaren! Tror ni den startar? Ikke!!! Pumpen tickar inte så ska börja med den.
Ups! Vad långt det blev...
-
S_x
Snåla inte på kabelan. Köp 50 mm**2 kabel, riktig, mångtrådig.
Inte bara för att hålla förlusterna nere, utan också för att regulatorn skall känna av så korrekt spänning som möjligt.
Fö lär de flesta bilgeneratorer vara konstruerade (dvs optimerade) för att snabbt ge hög laddström, men sedan gå ner på låg laddning. Maringeneratorer å andra sidan är konstruerade för att under lång tid ladda upp omfattande batteribankar.
Skillnaden kan visa sig i förmågan att hantera värme, dvs i generatorns livslängd då den används på ett sätt den inte är avsedd för.
Hur det nu är med detta, så är prisskillnaderna signifikanta.
/S
Inte bara för att hålla förlusterna nere, utan också för att regulatorn skall känna av så korrekt spänning som möjligt.
Fö lär de flesta bilgeneratorer vara konstruerade (dvs optimerade) för att snabbt ge hög laddström, men sedan gå ner på låg laddning. Maringeneratorer å andra sidan är konstruerade för att under lång tid ladda upp omfattande batteribankar.
Skillnaden kan visa sig i förmågan att hantera värme, dvs i generatorns livslängd då den används på ett sätt den inte är avsedd för.
Hur det nu är med detta, så är prisskillnaderna signifikanta.
/S
-
Herr Q
Man brukar framhålla att en \"bilgenerator\" inte är gnistskyddad, medan en riktig maringenerator är det och kan dessutom vara sk \"äkta tvåpolig\". Nu förekommer det standardgeneratorer även på båtar, så man behöver inte se det som något större problem. Har man en gasolinstallation kan det vara befogat att bry sig, men då skall man bry sig om varje övrig strömbrytare och eltillbehör också. Rostskydd ordnar du enklast med några lager pentagrönt...
Storleken på remskiva påverkar två saker: Det ena, uppenbara, är att varvtalet på generatorn påverkas av storleken på respektive skiva. Den andra, kanske mindre uppenbara är att större remskivor (på både motor och generator) kan överföra större krafter (mer remlängd mot respektive skiva). Det är i princip bäst att använda rätt diameter på skivan - då slipper man övervarvning.
Om man har en strömbrytare för magnetiseringsströmmen får man en litet lättare start och problemfri uppvärmningsperiod, men en liten justering av insprutningspumpen (servicegubben!) kan förmodligen lösa det problemet enklare och bättre - behovet av en aning mer kraft på tomgångsvarv kvarstår med den litet \"tyngre\" generatorn och en aning mer bränsle på tomgångsvarvet kan vara en bra ide. Eller så byter du till den större remskivan...
//HQ
Storleken på remskiva påverkar två saker: Det ena, uppenbara, är att varvtalet på generatorn påverkas av storleken på respektive skiva. Den andra, kanske mindre uppenbara är att större remskivor (på både motor och generator) kan överföra större krafter (mer remlängd mot respektive skiva). Det är i princip bäst att använda rätt diameter på skivan - då slipper man övervarvning.
Om man har en strömbrytare för magnetiseringsströmmen får man en litet lättare start och problemfri uppvärmningsperiod, men en liten justering av insprutningspumpen (servicegubben!) kan förmodligen lösa det problemet enklare och bättre - behovet av en aning mer kraft på tomgångsvarv kvarstår med den litet \"tyngre\" generatorn och en aning mer bränsle på tomgångsvarvet kan vara en bra ide. Eller så byter du till den större remskivan...
//HQ