I dag hade jag sänt ut en navigationsvarning om jag hade haft en VHF.
Jag mötte, med kort avstånd, på babords sida, en motorbåt som orsakade ett enormt svall. Jag gick för segel i svag vind och hade relativt lite manöverutrymme. Jag lyckades styra upp mot vågorna så att jag fick dem rakt mot fören. Det var ett minst sagt enormt svall som mötte mig. Om jag hade fått det bredsides hade jag nog kapsejsat.
Jag saknade en besättningsman med kamera. Om jag hade kunnat dokumentera detta så hade jag anmält händelsen.
Jag saknade en VHF. Om jag hade haft en så hade jag sänt ut en allmän navigationsvarning.
Jag undrar hur mycket förödelse denna motorbåt lämnar efter sig under en sommarsäsong.
Och jag undrar väldigt mycket vad kustbevakning och sjöpolis egentligen sysslar med, och vill syssla med. Att sätta fast den här sortens marodörer kan inte vara speciellt svårt för vare sig kustbevakning eller sjöpolis om man verkligen ville höja sjösäkerheten. Det är bara att ordna övervakning vid något av de smalare sunden där många passerar. På somliga ställen kan man nog sätta fast en marodör per timme.
Om man verkligen vill ha en bättre ordning i skärgården så är det övervakning av redan gällande regler som behövs.
Om jag hade haft VHF
-
Sten_Ljungkvist
- Silvermedlem
-
Gäst
Det låter som om du inte seglat vid stockholms inlopp (nackastrand/fjäderholmarna, där blir det mycket svall och stora, igentligen tycker jag att det är lite larvigt att klaga på svallen från andra båtar.
Däremot när det kommer motorbåtar i mycket högfart och kör välldigt nära det är mycket irriterande och vårdslöst!
Däremot när det kommer motorbåtar i mycket högfart och kör välldigt nära det är mycket irriterande och vårdslöst!
-
Sten_Ljungkvist
- Silvermedlem
hög fart och nära
Denna motorbåt körde i mycket hög fart och väldigt nära. Så nära att det var svårt att hinna och kunna styra upp mot svallvågen. Det var alltså överhängande risk att jag hade fått ta svallvågen bredsides.
När svallvågorna är så stora att de utgör en fara för mig så tänker jag klaga. I synnerhet om båten kör så nära att jag får svårt att parera svallvågorna.
När svallvågorna är så stora att de utgör en fara för mig så tänker jag klaga. I synnerhet om båten kör så nära att jag får svårt att parera svallvågorna.