oljeläckage vid drevet 120s

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
henkela

oljeläckage vid drevet 120s

Inlägg av henkela » mån 24 jul 2006, 16:48

Jag har ett problem med att det läcker olja från drevet, oljan lägger sig runt bälgen. Finns det någon som har haft samma typ av problem med ett 120s drev?
Det läcker bara vid körning, och går från oljestickans toppmarking till bottenmarkeringen på ca 2h körning.
//Henrik

B.E.

Inlägg av B.E. » mån 24 jul 2006, 20:23

Jag hade samma problem, men där var felet enkelt åtgärdat. Tätningen på locket hade brustit.

henkela

felet hittat

Inlägg av henkela » sön 30 jul 2006, 17:06

Samma fel som du hade, packningen i locket. Men, eftersom det är så trångt i motorumet och läckan var givetvis på den \"dolda\" sidan så hade jag svårt att se detta direkt, tackar för tipset.
Jag torkade upp precis all olja och med ett lysrör och spegel så syntes läckan vid locket efter någon minuts motorkörning vid bryggan.
Om man kollar på plastlocket så ser det inte helt plant ut, förmodligen har det slagit sig efter i mitt fall 22 år. Kanske en tanke som kan vara bra att också byta locket även om dessa säkert har ett antal år på lagerhyllan bakom sig.
//Henrik

Larsarc
Silvermedlem

Samma sak igen

Inlägg av Larsarc » sön 30 jul 2006, 17:12

Har också råkat ut för detta. Klämde av misstag O-ringen i påfyllningslocket efter oljebyte. Jag torkade upp ca 2 dl från bälg + omnejd efter 30-40 minuters körning. Det är lite lurigt, eftersom läckaget endast syns då drevet \"arbetar\" vid några knops fart. Byte av O-ring bör räcka.

/Lars

Skriv svar