Behöver tips inför båtbyte

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
gunnare
Trogen medlem

Behöver tips inför båtbyte

Inlägg av gunnare » tis 11 jul 2006, 22:03

Så här är läget: I familjen har vi en Linjett 30, som dels börjar bli lite till åren, dels är i minsta laget för behoven vid semestersegling. Dessutom känns det som det vore kul med en lite bättre seglare, och det är inte fel med en båt som kan hävda sig någorlunda i t ex Gotland Runt.
Till nästa säsong letar vi därför ny båt.
Budgeten är satt till max 500.000, önskemålen är en båt runt 35-38 fot som är hyfsat semesterbekväm för 5-6 personer och som 'seglar bra' (luddig definition, jag vet, men låt oss säga ett Lys på kring 1,20).

Några bra tips om båttyper som stämmer in på önskemålen?

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 12 jul 2006, 06:11

Jeaneau Selection 37 :D

Svante

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » ons 12 jul 2006, 09:53

Conqubin 38 är en kanonbåt. Snygg, seglar bra i alla vindar. Hade jag bara kosingen så tror jag att det hade legat en vid bryggan.
/ Jojje

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 12 jul 2006, 17:58

Inte 35 fot, men väldigt rymlig och snabb; First 27,7

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » tor 13 jul 2006, 07:25

Skall i övermorgon åka igen och segla med en Contrast 362. Den hör till en av de snabbaste båtar jag seglat, en fröjd för ögat och man kan bra bo 6 vuxna i den.

Båten jag hade var från 1986 med ursprungliga segel. Vi fick upp den till 8,9 knop i en frisk sidovind (ca 8-10 m/s). Vem vet vad den kunde göra med nyare segel!
s/y Mineca - Maxi 77

gunnare
Trogen medlem

Inlägg av gunnare » sön 16 jul 2006, 13:58

Conqubinen har jag med 'på listan' det verkar vara väldigt mycket båt för pengarna, och den stämmer in bra på önskemålen.
Contrast 36/362 passar också in bra, tyvärr ligger väl priserna lite högre än den nivå vi tänkt oss (600'-650').
Någon här som har erfarenhet av Conqubin 38, och vill dela med sig av sypunkter?

MVH

/// Gunnar

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » sön 16 jul 2006, 15:02

Compiss 36 och Drabant 38
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tis 18 jul 2006, 15:38

Jag har seglat ca 5-6 år med familjens Conqubin. Detta exemplar var varvsbyggt till stora delar och hade fantastisk finish. De flesta Conqubinerna är väl hemmabyggen så kvaliteten kan väl variera.

Fantastisk seglare i egenligen alla vindar. Mycket lätthanterlig med självslående fock. Lugn och trygg när det blåser på rejält. Om man revar storen under backstagen så slipper man dessa och då blir det behaglig segling. 17m mast var väldigt mycket på den tiden det begav sig och var en rejäl stolpe att hantera vid påmastning o.s.v (Idag är det väl inget ovanligt i och för sig) Det var krånligt att mast apå på två man.

Mycket lättmanövrerad för motor, vänder runt sin egen axel. Vår båt hade ratt och det kändes lite skumt till en början, men när man väl vant sig var det inga problem.

Kölkonstruktionen är väl tilltagen, smällde på en gång i buhuslänsk granit i säkert 7 knop, allt som hände var lite deformerat bly.

6st rejäla kojer. Framförallt stickkojerna är rejält tilltagna. Har man mycket folk med sig kan man sova t.e.x två ungdomar i varje stickkoj utan problem.

Vår båt hade endast 9hk inombordare och det är väl lite klent för dagens standard.

Sammanfattningsvis en kanonbåt på alla sätt, det är naturligtvis en gammal konstruktion. Men jag tycker att den håller.
/ Jojje

Skriv svar