På kryss i smala sund.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jojje!

På kryss i smala sund.

Inlägg av Jojje! » mån 10 jul 2006, 08:03

Var på hemväg söderut under gårdagen. Och fick vinden rakt i näbben genom Gullholme-Halsar. Då vi var ett gäng grabbar som gillar att segla var det inte tal om att starta motor o.s.v. Jag är inte mycket för att gå för motor utan jag betraktar de sträckor där motorn är igång är en förlorad del av resan . Vi kryssade ut i 10-12 meter och hade fantastisk segling. Då det var en hel del mötande båtar så blev det en hel del trixande i de trängsta passagerna. Som vanligt har många motorbåtsförare problem med att förstå vart en båt på kryss är på väg egentligen, men det kan man väl acceptera. Att så många rullfockslänsare har samma problem har jag svårare att förstå men OK.

Jag fick dock väldigt mycket sura blickar, (i och för sig en del gillande leenden också). Kände mig lite som en förbrytare. Är det helt oacceptabelt nuförtiden att segla när det börjar att tränga ihop sig ?. Vad anser ni övriga.

Jojje

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 10 jul 2006, 08:38

Visst är det både snyggt och okey att ta sig igenom smala sund med vinden stick i stäv. Jag törs inte ge mig på det när det är mycket båtar.
Det kanske är lite avundsjuka i de \"sura\" blickarna? Fast det är nog mest att de flesta nog blir lite nervösa för kollisioner och det är ökad koncentration som syns i ögonbrynen.

Hälsningar från en som gärna tar till GM30-focken i motvind.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 10 jul 2006, 09:27

Det finns säker de som hävdar att du bryter mot §9b i de Internationella Sjövägsreglerna:
\"Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genomfarten för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled.\"
http://www.shipadm.com/upload/Pdf-Gemen ... rifter.pdf
Alla borde ha skägg

Jojje

Inlägg av Jojje » mån 10 jul 2006, 09:48

Måste säja att lagtexten var svårtolkad. Enligt vad jag kunde läsa mig till, så får jag gärna kryssa men inte så att jag onödigt stör eller utsätter andra för fara.

Jag anser ju naturligtvis inte att jag utsatte någon för fara. Däremot fick ju en och annan lägga om sin kurs för att hålla ifrån. Samtidigt så anpassade ju jag min kurs och mina slag hela tiden för att vara så lite i vägen som möjligt.

gunnare
Trogen medlem

Inlägg av gunnare » mån 10 jul 2006, 12:52

Jag håller på dig Jojje, klart man ska segla när det finns vind! Att det är trångt är väl mest ett besvär för den egna besättningen, det frestar ju på att slå var 30:e sekund, men så länge man har koll på sin egen manöverförmåga och ger andra båtar det manöverutrymme dom behöver, tycker jag det är helt OK att kryssa.
Själv är jag inte fullt så tuff att jag kryssar överallt, men jag har vid ett flertal tillfällen länsat genom trånga sund (Stegesundet vid Vaxholm t ex) och upplevt samma fenomen - sura blickar (motorbåtsförare som måste sakta ner till 2-3 knop i 100 meter) men också uppskattande leenden.

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 10 jul 2006, 23:54

Håller inte med Jojje här. Det är klart at du stör andra seglare som kanske inte har den samme erfarenhet som du själv har. Det är mycket som har ändrats i skärgården sedan sjövägsreglernas andemening blev nedfälld. At vi med segelbåt har vissa privilegier på grund av at vi är beroende av vinden som viktigaste källa till framdrift betyder inte at vi bör sätta vårt eget ego framför andras rätt till säker seglats. Även om du har bra kontroll kan en annan båt göra en dum manöver, som påverkar en tredje båt som du inte alls har en kurskonflikt med. Kom också ihåg at om det skulle gå illa en gång så blir du inte frikänd om du gör dig skyldig till något du kunde ha undvikit. Även om du hade rätten på din sida. Det är fortfarande ”both to blaime” som gäller om det skulle gå galet.

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 10 jul 2006, 23:57

Sista innlägg var från tool. Inte meningen at vara anonym!

David
Silvermedlem

Inlägg av David » tis 11 jul 2006, 09:07

'rullfockslänsare' ?? Är det ett nedsättande ord för oss nybörjare som även kör för motor när det blir motvind ? Låter lite som de golfsnobbar som jag träffade på när jag testade den sporten. 'Slår ni sådär snett har ni inte här att göra...'

Alla är inte experter från början. Man kan som nybörjare bli lite nervös när man möter en kryssare i ett smalt sund när jag kommer med min fina rullfock i en prydlig läns.

Hälsningar

Nybörjare David

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 11 jul 2006, 09:30

Känner mig betydligt säkrare då jag möter någon som kryssar i ett smalt sund, än när jag möter någon som inte har koll framåt. Eller för den delen när jag möter vilken stor motorbåt som helst.

På samma sätt som motorbåts ägare annser sig ha rätt att köra i hög fart så tycker jag man har rätt att segla vart man vill så länge man klarar det.

Att det sedan finns folk som tror att man skall hålla till höger när man möts i alla lägen, är ju något de bör lära sig att är fel.

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 11 jul 2006, 09:31

David skrev:Man kan som nybörjare bli lite nervös när man möter en kryssare i ett smalt sund när jag kommer med min fina rullfock i en prydlig läns.
Då är det väl bara att ta det säkra före det osäkra och köra motor på länsen?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 11 jul 2006, 10:04

David skrev:Man kan som nybörjare bli lite nervös när man möter en kryssare i ett smalt sund när jag kommer med min fina rullfock i en prydlig läns.
Speciellt när 'kryssaren' som så ofta inte har koll på babord/styrbords halsar utan tror att det bara är lovartsbåt som alltid skall väja...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tis 11 jul 2006, 10:39

[quote="David"]'rullfockslänsare' ?? Är det ett nedsättande ord för oss nybörjare som även kör för motor när det blir motvind ? [/quote

Var absolut inte ämnat som nedsättande över valet att endast sätta focken, jag håller med om att det kan vara mycket smidigt. Framförallt när man är nybörjare, har småbarn i båten, tatt fram fikat o.s.v.

Om du läser mitt ursprungliga inlägg en gång till så ser du att jag köper det faktum att alla inte har samma rutin och väljer en smidigare och behagligare väg till målet.

Jag tycker däremot att man kan kräva av den som valt att länsa en 30-40 fots segelbåt att han/hon begriper hur motsvarande båt är tvungen att röra sig när den vill i motsatt riktning. Man blir tyvärr alltför ofta påminnd om att så inte är fallet.

Tydligaste exemplet är de som tvunget måste segla högertrafik trots att det innebär att man i stort sätt hamnar uppe på land.
/ Jojje

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 11 jul 2006, 11:13

Då är det väl bara att ta det säkra före det osäkra och köra motor på länsen?
Ironiken flödar.

Jag kanske skall stanna på land eller köpa en motorbåt ? Nejdå, jag kommer att plattlänsa med rullfocken fortsättningsvis oxå. Jag lär mig väl vartefter. Vi ses med spinnakern uppe i ett smalt sund om ett år eller två ?

// Nybörjare David

Ivar

Inlägg av Ivar » tis 11 jul 2006, 11:17

Vilken fullständigt onödig diskussion. Det finns glasklara regler för vad som gäller. Om man följer dessa regler blir det inga problem. Nybörjarna får väl se till att läsa på innan de ge sig ut i \"hetluften\".

Själv saknar jag motor i båten, så det blir att kryssa i smala sund vare sig jag och andra vill det eller ej.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 11 jul 2006, 11:19

David, tycker det är utmärkt att bara segla på fock/genua.
Men jag förutsätter att du kan väjningsreglerna och kan räkna ut vart vi kommer att mötas, när vi möts i ett trångt sund där jag kryssar.

Skriv svar