billiga kylboxar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » tis 04 jul 2006, 09:43

oj oj, glömde att logga in.....det var jag som var föregående skribent.
Stefan

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Köp en riktig direkt.

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 04 jul 2006, 10:38

Har du plats för en färdig kylbox köp en. De som inte har riktig kompressor är skit om man inte kör motorn dygnet runt. Och blir det värmebölja som nu fungerar de inte ens vid konstant landströmsladdning.
Hjertmans har rea på en modell:
4792-32 Kyl/frysbox 32 lit. Bärbar. H380, B350, L580mm, 14kg. Medelförbrukning 0.6A
Ord.pris 5890.-N Kampanjpris t.o.m. 2006-08-01 3990.- Värt varenda öre!

Finns väl fler som säljer till sommarpriser...

Att köpa nåt skit nu och bättre nästa sommar är bortkastade pengar. Isoterms grejer är sanslöst bra. Jag har min kyl på från tidig vår innan sjösättningen och slår av den efter upptagningen. Solsellens laddning räcker att hålla 5 grader i boxen hur stekhett det än är, landström behövs inte alls. Att ha kallt att dricka samt slippa få maten förstörd är nästan det viktigaste på en båt. De nya kylarna är suveräna.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Gäst

Kompressor regerar

Inlägg av Gäst » tis 04 jul 2006, 11:32

Köp en kompressorbox!!! Jag byggde box och satte i en kompressor för några år sedan. Det kostade ca 5000:- men var värt det dubbla! Den går tyst och lugnt och sällan...

Jag har i andra sammanhang testat 500-kronorsalternativen och det går inte att jämföra. Kör du en motorstark bil, så kan en sådan box hindra uppvärmningen av varorna, annars är den inget att ha.

/Mattias

Båtsman
Diamantmedlem

Inlägg av Båtsman » tis 04 jul 2006, 21:50

Calle C skrev:Frys ner stora Petflaskor och emballera dem väl med papper, lägg dom i kylväskan så håller du kallt upp till 2 dygn.
Eller gör likadant men med ett par paket mjölk istället, då kan ni laga pannkakor
andra dagen.

Båtsman
Diamantmedlem

Inlägg av Båtsman » tis 04 jul 2006, 21:50

Calle C skrev:Frys ner stora Petflaskor och emballera dem väl med papper, lägg dom i kylväskan så håller du kallt upp till 2 dygn.
Eller gör likadant men med ett par paket mjölk istället, då kan ni laga pannkakor
andra dagen.

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 10 jul 2006, 08:03

Hejsan,
Så vitt jag förstår var inte en kompressor kyl ett alternativ denna säsong, jag förstår precis vi hade det likadant. Pengarna räckte till båt men inte mer. Kompressorkyl är naturligtvis bäst men med planering fungerar även en peltierkyl.
Isolera den extra på utsidan, svårt att ta till för mycket. Isolera även locket, vi fyllde vårt med skum. Skär till extra isoleringsskivor att lägga på toppen i boxen allt eftersom innehållet minskar. Byt ut locket med fläkt i till det extraisolerade när du inte kyler.

Laddar du sedan med så mycket frusen mat som möjligt så fungerar det hjälpligt. Ska du vara ute länge så får man försöka fylla på med frusen mat. Man kan ibland hitta redan frusen mjölk i affärerna annars gick det ofta bra att be att få lägga det nyinhandlade i fysen i affären tills nästa dag. Detta förutsätter förstårs att man ligger i hamn över natten.

Jag tror också att vi hade möjlighet att koppla in den på 220 V när vi låg i hamn, då kan man ju köra oavbrutet utan att belasta batterierna.

Det blir ju jobbigare att hålla kallt ju varmare det blir i omgivningen så jag hoppas att det blir riktigt svårt för dig :wink:

Trevlig seglats!

Malin

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 10 jul 2006, 20:54

Jag har precis köpt en box som går på 12V 230V och gasol
Funkar kanon maxförbrukningen är 15g gasol/h och medelförbrukningen är 7 g/h
Märket är Sunwind dom har ett brett utbud

Användarvisningsbild
Alexander
Silvermedlem

En variant

Inlägg av Alexander » lör 05 aug 2006, 10:14

OM du nu ska ha ett buget vilket ju framgår så rekommenderar jag en variant som jag själv levt med i 2 säsonger nu: JULA har en liten kylbox som kostade 349:- (Men nu höjts till 498:-) Den rymmer ett 6-pack eller två liter mjölk och smör, ost. Mätt upp med amperemätare förbukningen till 2,77 ampere vilket är mycket lågt för denna typ av kylbox. Boxen klarar att kyla mycket bra. Ett sommarvarmt 6-pack pilsner tar cirka 3-4 timmar dock.

Har du ett förbrukningsbatteri på 90 ampere kan man köra boxen ett dygn men om man tänker sig för och låter den vila nån haltimme ibland (Provade med en timer som körde intervaller 40 min på / 20 av med gott resultat) så kan det bli riktigt hyfsat med tanke på priset.

Baksidan av det hela är att motorn får gå 2 timmar om dagen (För mig med 65A laddning numera)

Men nu står den i bilen (bra på resan) och kompressordriven box inköpt.

Skriv svar