Hur går 707:an i lättvind ?
Var och kollade på en 707:a i Göteborg idag. Det var en upplevelse bara det. Den hade verkligen legat i sin ensamhet ett bra tag utan omtanke och översyn. Den var rejält sunkig och man får helt klart börja om från början för att få den okej. Alla segel kan kastas, allt i båten saneras och alla beslag, instrument och alla tampar handlas nya.
Vi snackar om minst 60 000 sek innan jag börjar bli hyfsat nöjd, samt en jäkla massa arbete. Det är minst ett 2 års projekt vi snackar om. Det positiva var att jag inte hittade några strukturella problem eller överdriven fukt i skrovet.
Har räknat funderat och lagt ett rimligt bud. Vi får se vad som händer.
/Dan
Vi snackar om minst 60 000 sek innan jag börjar bli hyfsat nöjd, samt en jäkla massa arbete. Det är minst ett 2 års projekt vi snackar om. Det positiva var att jag inte hittade några strukturella problem eller överdriven fukt i skrovet.
Har räknat funderat och lagt ett rimligt bud. Vi får se vad som händer.
/Dan
Re: 707
Realist,Realist skrev:Vore intressant att få höra nu eller senare hur mycket du begärde för att ta över renoveringsobjektet.
Lycka till!
Brukar vara öppen med det mesta men vill gärna hålla tyst om budet innan det är över. För säljarens och min skull.
/Dan
Jaha, då var man ägare till en 707:a också!
Den får dock ligga i träda tills min kollega och jag vunnit 5 kappseglingar i rad med trissen. 5 i rad betyder att man har bra koll på läget och kan gå vidare, innan dess är man inte mogen att gå vidare. Trissen är suverän för att få min gravrost att släppa samtidigt som min änsålänge oerfarna kollega får tillräcklig koll på seglingens ädla konster.
Att vinna 5 i rad kan ta allt från ett halvår till förevigt
, vi saknar ju inte direkt bra konkurrans....
Tyvärr måste vi också investera i en ny fock för att ha en chans i lättvind, den vi har nu är som sagt felsydd samt klart hårdvindsorienterad.
707:an lär ju dessutom ta sin tid att fixa till, speciellt då man vill ha allt som det skall vara och inte en massa fuskjobb. Trissen är ju som sagt uppe i 70 000 sek redan och då var den i fint skick om man jämför med 707:an. Har lagt in en offertförfrågan till Uk Syversen och Lundhsails. HAr Ottosson segel blivit utköpta eller övertagna ? Deras mailadresser fungerar inte.
/Dan
Den får dock ligga i träda tills min kollega och jag vunnit 5 kappseglingar i rad med trissen. 5 i rad betyder att man har bra koll på läget och kan gå vidare, innan dess är man inte mogen att gå vidare. Trissen är suverän för att få min gravrost att släppa samtidigt som min änsålänge oerfarna kollega får tillräcklig koll på seglingens ädla konster.
Att vinna 5 i rad kan ta allt från ett halvår till förevigt
Tyvärr måste vi också investera i en ny fock för att ha en chans i lättvind, den vi har nu är som sagt felsydd samt klart hårdvindsorienterad.
707:an lär ju dessutom ta sin tid att fixa till, speciellt då man vill ha allt som det skall vara och inte en massa fuskjobb. Trissen är ju som sagt uppe i 70 000 sek redan och då var den i fint skick om man jämför med 707:an. Har lagt in en offertförfrågan till Uk Syversen och Lundhsails. HAr Ottosson segel blivit utköpta eller övertagna ? Deras mailadresser fungerar inte.
/Dan
-
Realist
707
Jag är nyfiken Ravage, din bedömning att du får lägga 60 tusen och ett par år på att få båten fin jämför jag med båtfaktas uppgifter om att dessa båtar byter ägare för mellan 20 -50 tusen.
Vore kul om du ville berätta vad budet och överenskommelsen var.
Jag tycker ju som i mitt förra inlägg att du borde ha fått lite kulor för att befria förre ägaren från besväret och ansvaret som det innebär att ha en båt som ligger någonstans och tar plats, kostar platshyra(?) osv.
Men kanske en 707 har ett annat sorts värde?
Jag tycker ju som i mitt förra inlägg att du borde ha fått lite kulor för att befria förre ägaren från besväret och ansvaret som det innebär att ha en båt som ligger någonstans och tar plats, kostar platshyra(?) osv.
Re: 707
Realist,Realist skrev:Jag är nyfiken Ravage, din bedömning att du får lägga 60 tusen och ett par år på att få båten fin jämför jag med båtfaktas uppgifter om att dessa båtar byter ägare för mellan 20 -50 tusen.
Registrera dig som medlem så att jag kan skicka ett meddelande bara till dig. Tycker det känns fel att lägga ut priset.
Om du någongång köpt nya segel till en båt med:
storsegel ca 13 m2
genua ca 15 m2
fock ca 10 m2
spinnaker ca 38 m2
och skall köpt nya beslag överallt samt nytt tågvirke hade du nog inte frågat samma sak. Om man sedan skall blästra botten och måla epoxi och bessutom köpa logg och ekolod är 60 tusen inga konstigheter. Bara storseglet till min Ravage kostar 49500 sek på Northsegel.
En 707:a brukar gå på mellan 18-80 tusen beroende på skick och utrustning. En 707:a för 40-50 tusen är förmodligen inte i samma skick som min blir när den är klar (ovanligt med helt nya segel till en båt). Eftersom detta är min 22:dra båt är jag fullt medveten om vad det kostar om man vill ha en båt på ett visst sätt. Det smarta vore kanske att köpa en någorlunda färdig men eftersom jag redan har 2 färdiga båtar, en för kappsegling och en för familjen är det ingen stress att få 707:an i ordning. Det blir snarare ett terapiarbete där pengarna rinner ut i långsam takt. Du ser dessutom inte i statistiken hur mycket pengar som läggs på de båtar som kostar mellan 20-50 tusen sek. Jag lovar dig att det brukar vara gott om pengar om de skall kappseglas seriöst med...
Och på frågan om 707:an har något värde i sig själv som skulle motivera pengarna svarar jag att jag tjänar pengarna på annat och ser 707:an som passion inte förnuft.
Vi är alla olika.
/Dan
När vi ändå pratar om 707:an, hittade denna gamla hemsida som säger en del om vad det innebär att satsa på att få en 707:a i ordning och vad det kan skänka i retur.
http://marina.fortunecity.com/victory/339/
/Dan
http://marina.fortunecity.com/victory/339/
/Dan
Jag känner igen det. Vill man segla så bör man även satsa på nya segel och utrustning. Då flyger pengar iväg. För folk som bara \"åker segelbåt\" är det oftast svårt att förstå. Racingutrustade/-förberdda familjelådor finns knappt på marknaden och många av de något vassare båtar har också eftersatts. MiniMe t.ex. kappseglades nästan aldrig fast det är en sådan båt. 707:orna är visserligen kappseglingsbåtar men inte heller de modernaste. I LYS-systemet antagligen ingen nackdel. sköter man om de så blir de riktig vassa. För min del vart det så att tävlingssegel används endast när det finns chance till bra resultat för att skona de. Annars ta jag fram de gamla segel. Det har dock den stora nackdelen att besättningen (inkl. mig själv) lär sig inte riktig att trimma dessa segel.
Lycka till med ditt nya projekt.
Hur är dina erfarenheter med långfärdssegling förresten? Jag själv hade drömmen att segla jorden runt men efter seglingen från Spanien till England är jag inte alls så säker längre.
Hur är dina erfarenheter med långfärdssegling förresten? Jag själv hade drömmen att segla jorden runt men efter seglingen från Spanien till England är jag inte alls så säker längre.
MiniMe,MiniMe skrev:Jag känner igen det. Vill man segla så bör man även satsa på nya segel och utrustning. Då flyger pengar iväg. För folk som bara "åker segelbåt" är det oftast svårt att förstå. Racingutrustade/-förberdda familjelådor finns knappt på marknaden och många av de något vassare båtar har också eftersatts. MiniMe t.ex. kappseglades nästan aldrig fast det är en sådan båt. 707:orna är visserligen kappseglingsbåtar men inte heller de modernaste. I LYS-systemet antagligen ingen nackdel. sköter man om de så blir de riktig vassa. För min del vart det så att tävlingssegel används endast när det finns chance till bra resultat för att skona de. Annars ta jag fram de gamla segel. Det har dock den stora nackdelen att besättningen (inkl. mig själv) lär sig inte riktig att trimma dessa segel.
Min erfarenhet gällande långsegling är nästintill noll, har max seglat ensam 700 NM i sträck. Min lilla resa med Ansön hem från Gävle var dessutom ett rent helvete då allt gick i sönder samtidigt som det blev ett jäkla väder på Österjön. Tror dock jag har en ganska klar bild över hur det är att långsegla. Är vän med många som seglat runt, en del flera varv(Kurt Björklund var väldigt god vän till min far) och det är sannerligen inget för en som förväntar sig lugn och ro utan risker.
Personligen målar jag alltid upp det värsta scenariot och klarar sedan motgångar ganska bra, många gör tvärtom och tänker " det blir inga problem" och blir helt förstörda då det visar sig vara tufft värre.
Att segla från Portugal till Barbados kan givetvis bli katastrofalt tufft men också relativt okej. Jag gör inte resa för att njuta utan för prestationens skull, jag vill helt enkelt ha gjort det innan man kastar in handduken.
Återigen, alla tänker olika.
/Dan
-
Realist
707 och andra gamla båtar
Jag är inte ute efter att hacka på dig Ravage, men jag kanske formulerar mig lite kort och dina svar ger en antydan att du känner dig störd av mig. Förlåt i så fall, men jag blev bara nyfiken på hur du bedömt denna affär, med hjärnan å ena sidan och hjärtat å andra sidan.
Jag har köpt segel till flera båtar, jag har jobbat med renoveringsobjekt osv, så jag skrev inte mina inlägg som någon som bara \"åker båt\" eller hur det nu var någon annan skrev.
Du har ju helt klart för dig att det du nu gör är en hobby som kostar mycket tid och pengar, jag symaptiserar helt och fullt med det. Jag fick inte tillbaka ens hälften av vad jag lade i pengar på min förra båt för några år sedan, tiden skall vi inte ens tänka på - men det var det värt så roligt som jag hade och så mycket som jag lärde mig om båten, och mig själv...
Men jag kan inte låta bli att tro att du ändå är lite känslig just nu och försvarar din båt lite för långtgående beträffande värdet. Enligt båtfakta är båten över trettio år gammal i konstruktionen, och den har byggts i endast cirka 130 exemplar. Du använder uttrycket att de \"brukar\" säljas för upp till 80 tusen - men ingen i båtfaktalistan är över 50 tusen.
Vet du verkligen om något eller några ex som har sålts för 80?
Jag hoppas uppriktigt att din kan bli en av dem - lycka till!
Jag har köpt segel till flera båtar, jag har jobbat med renoveringsobjekt osv, så jag skrev inte mina inlägg som någon som bara \"åker båt\" eller hur det nu var någon annan skrev.
Du har ju helt klart för dig att det du nu gör är en hobby som kostar mycket tid och pengar, jag symaptiserar helt och fullt med det. Jag fick inte tillbaka ens hälften av vad jag lade i pengar på min förra båt för några år sedan, tiden skall vi inte ens tänka på - men det var det värt så roligt som jag hade och så mycket som jag lärde mig om båten, och mig själv...
Men jag kan inte låta bli att tro att du ändå är lite känslig just nu och försvarar din båt lite för långtgående beträffande värdet. Enligt båtfakta är båten över trettio år gammal i konstruktionen, och den har byggts i endast cirka 130 exemplar. Du använder uttrycket att de \"brukar\" säljas för upp till 80 tusen - men ingen i båtfaktalistan är över 50 tusen.
Vet du verkligen om något eller några ex som har sålts för 80?
Jag hoppas uppriktigt att din kan bli en av dem - lycka till!
Realist,
Om jag hade varit känslig för vad andra tycker hade jag absolut inte lagt ut mina tidvis halvgalna projekt på nätet, jag är ju en klockren måltavla för alla som vill tycka till. Mitt tonfall är oftast
och sällan
. Jag kan dock inte låta bli att argumentera om jag anser att det är befogat. Tror de flesta gjort detsamma.
När det gäller 707:an förväntar jag mig inte at kunna sälja båten för 80 ksek fast jag lägger ner dessa pengar. Men på din fråga om jag vet något exemplar som sålts för dessa pengar säger jag ja, lätt att säga om man inte behöver bevisa det men båten i fråga var så bra en 707:a kan bli.
Det är inga svårigheter att göra bra affärer på båtar men då måste man fokusera på det ändamålet och det har jag inte gjort på de senaste 3 båtarna.
Tack för lyckönskningen. /Dan
Om jag hade varit känslig för vad andra tycker hade jag absolut inte lagt ut mina tidvis halvgalna projekt på nätet, jag är ju en klockren måltavla för alla som vill tycka till. Mitt tonfall är oftast
När det gäller 707:an förväntar jag mig inte at kunna sälja båten för 80 ksek fast jag lägger ner dessa pengar. Men på din fråga om jag vet något exemplar som sålts för dessa pengar säger jag ja, lätt att säga om man inte behöver bevisa det men båten i fråga var så bra en 707:a kan bli.
Det är inga svårigheter att göra bra affärer på båtar men då måste man fokusera på det ändamålet och det har jag inte gjort på de senaste 3 båtarna.
Tack för lyckönskningen. /Dan
-
matsa
hej Dan!
du kan maila på jazzmatsa@yahoo.se. om du vill????
det ska bli kul att provsegla den nån gång
du kan maila på jazzmatsa@yahoo.se. om du vill????
det ska bli kul att provsegla den nån gång