Första segelbåten
- Signor Formica
- Rookie
Första segelbåten
Jag vill gärna ha tips på bra och \"lagom\" båtmodeller för en förstagångsköpare. (Samt gärna vad man ska tänka på/svaga punkter på just den modellen.) Mina krav är att det ska vara hyfsat bekvämt att bo ombord och att man ska kunna bo 2+2 vuxna utan att \"klänga på varandra\".
Om båten har goda seglingsegenskaper är det ju förstås ett stort plus, men jag kan tänka mig att avstå lite i LYS-tal för bekvämlighetens skull. Är själv drygt 180 cm lång, så rejäl ruffhöjd är ju inte dumt. (Fast för lågt LYS är ju inte skoj...)
Jag har tänkt mig ett pris någonstans kring 100'.
Inombordsmotor är att föredra enligt mitt tycke. (Men det kanske drar iväg priset?)
Tacksam för era tips och åsikter!
Om båten har goda seglingsegenskaper är det ju förstås ett stort plus, men jag kan tänka mig att avstå lite i LYS-tal för bekvämlighetens skull. Är själv drygt 180 cm lång, så rejäl ruffhöjd är ju inte dumt. (Fast för lågt LYS är ju inte skoj...)
Jag har tänkt mig ett pris någonstans kring 100'.
Inombordsmotor är att föredra enligt mitt tycke. (Men det kanske drar iväg priset?)
Tacksam för era tips och åsikter!
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Signor Formica
Signor Formica
-
Peter K
100 000:-
Expressen har väl inte riktigt det som efterfrågades, dvs inombordare, ståhöjd och bekvämlighet, snabbhet inte viktig...
Vad sägs om Albin 78?
Eller varför inte satsa på en riktigt fin Maxi 77 och fortfarande ha pengar över till att utrusta båten precis som man vill?
Eller en Sunwind 26/27, fin och välbyggd familjeseglare?
Vad sägs om Albin 78?
Eller varför inte satsa på en riktigt fin Maxi 77 och fortfarande ha pengar över till att utrusta båten precis som man vill?
Eller en Sunwind 26/27, fin och välbyggd familjeseglare?
-
Bosse
-
patrik
Aphrodite 25
Den här tror jag kan passa:
http://begmarknad.batnet.se
Aphrodite 25 (xl) - 1980
Förlängd Aphrodite 25. Volvo Penta MD5 innombordare. Furlex rullgenua -02, nytt storsegel -03, toalett med septitank. 5 kojplatser. Mycket fin träinredning.
Pris 125 000 kr (inkl. ev. moms)
För mer info kontakta
Säljare Anders Vestreli
Postadress Stockholm
Mobil 070 365 1460
E-post anders.vestreli@sonyericsson.com
http://begmarknad.batnet.se
Aphrodite 25 (xl) - 1980
Förlängd Aphrodite 25. Volvo Penta MD5 innombordare. Furlex rullgenua -02, nytt storsegel -03, toalett med septitank. 5 kojplatser. Mycket fin träinredning.
Pris 125 000 kr (inkl. ev. moms)
För mer info kontakta
Säljare Anders Vestreli
Postadress Stockholm
Mobil 070 365 1460
E-post anders.vestreli@sonyericsson.com
-
bryggarn
lagom båt
Hej,
kolla även in (Albin) Accent.
Parantesen för att i början var det Shipman som byggde den men när Shipman kursade så tog Albin över.
Accent är en 26-fotare som seglar bra. Enkel och stabil riggning då den har mastheadrigg, vilket iochförsig ger en genua som kan vara jobbig att skota hem i stagvändningar. Har inombordare, hyfsat pentry och en liten toa. Lätt att manövrera och hantera. Vad mer kan du begära på 8 meters längd?
Ståhöjden är inte den optimala, 166 cm tror jag. och trivs man inte med \"långpentry\" så lär man inte applådera inredningen.
Annars är Accent en toppenbåt.
kolla även in (Albin) Accent.
Parantesen för att i början var det Shipman som byggde den men när Shipman kursade så tog Albin över.
Accent är en 26-fotare som seglar bra. Enkel och stabil riggning då den har mastheadrigg, vilket iochförsig ger en genua som kan vara jobbig att skota hem i stagvändningar. Har inombordare, hyfsat pentry och en liten toa. Lätt att manövrera och hantera. Vad mer kan du begära på 8 meters längd?
Ståhöjden är inte den optimala, 166 cm tror jag. och trivs man inte med \"långpentry\" så lär man inte applådera inredningen.
Annars är Accent en toppenbåt.
-
Tage
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Första båt
En Maxi 77 eller en Becker 27 ( vi seglar Becker och är mycket nöjda) är bra båtar som man kan få för under 100 000 med inombordare. Även Accent/Albin 79 i vissa fall.