Bärbar dator i båt
Bärbar dator i båt
Hej.
Jag tänkte använda min bärbara dator i båten i sommar. I första hand blir det för att ha möjlighet att kunna titta på film, lyssna på musik och för att lagra foton. Min fråga: Hur ska jag göra för att kunna använda den och ladda den via 12V? Vilka alternativ finns och vad är bäst ur ekonomisk och praktisk synvinkel.
Mvh
Andreas D
Jag tänkte använda min bärbara dator i båten i sommar. I första hand blir det för att ha möjlighet att kunna titta på film, lyssna på musik och för att lagra foton. Min fråga: Hur ska jag göra för att kunna använda den och ladda den via 12V? Vilka alternativ finns och vad är bäst ur ekonomisk och praktisk synvinkel.
Mvh
Andreas D
Laddning
Du får kolla vilken laddspänning din laptop behöver, sen köper du en omvandlare med 12V (som du stoppar i cig-uttag från ditt förbrukningsbatteri) till den spänning som din pc vill ha. Finns väl såna omvandlare på Clas Ohlson tror jag, där man själv bestämmer vilken utspänning man vill ha. Man brukar få med en massa små kontakter oxå så någon passar i ditt pc-ladd-uttag.
//Staffan
//Staffan
Jag har använt en sådan batterielliminator under ett par år både i båten och för min bärbara jobbardator i bilen. Hare köpt den hos Claes Olsson. Har ödelagt kontakten som passade i min jobbardator. Fanns ny sats att köpa för ca 30 kr. Drar mindre ström än växelriktare som förts omvandlar 12 V till 230 V som sedan omvandlas till tex 19 Volt som datorn behöver vi nätaggregatet.
artikelnr 32-5502
Batterieliminator för laptop. Inspänning 11-14V/8A från t.ex. bilbatteri. Utspänning 15, 16, 18, 19, 20, 22, 24 VDC. Max. belastning 15-20V/3,5A och 22-24V/2,9 A. Levereras med 1,8 m. kabel och utbytbara batteriproppar. Storlek 100x58x29 mm.
tommy
artikelnr 32-5502
Batterieliminator för laptop. Inspänning 11-14V/8A från t.ex. bilbatteri. Utspänning 15, 16, 18, 19, 20, 22, 24 VDC. Max. belastning 15-20V/3,5A och 22-24V/2,9 A. Levereras med 1,8 m. kabel och utbytbara batteriproppar. Storlek 100x58x29 mm.
tommy
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Det här har väl inte med saken att göra, men jag vill rekomendera ett inköp av en GPS-puck och nåt navigeringsprogram också. Jag har Fugawi som jag tycker är skitbra, det finns även gratisprogram. Fast det var väl inget nytt antar jag.
Man kan köpa små cigarettändarstora grunkor så får man TV i laptopen också. Jag har nätköpt den här för drygt 400 kr.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010091780
Har knappt provat men fått in TV4 och TV6 bra De andra gratiskanalerna ska gå också. Det blir jäkligt skarp bild.
Man kan köpa små cigarettändarstora grunkor så får man TV i laptopen också. Jag har nätköpt den här för drygt 400 kr.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010091780
Har knappt provat men fått in TV4 och TV6 bra De andra gratiskanalerna ska gå också. Det blir jäkligt skarp bild.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jag kör en liknande spänningsomvandlar som den Clas Ohlson säljer, men köpte den billigare hos Kjell & co (http://www.kjell.com).
Som nämnts är det viktigt att polvända rätt, annars förstörs datorns laddkrets med en charmig liten 'puff' ackompanjerad av en lukta av bränd bakelit....
En annan sak som är viktig att tänka på, är att se till att datorn sitter fast ordentligt. Hårddiskar mår inte bra av stötar när dom snurrar. Jag har gjort en fällbar hylla på främre ruffskottet, där jag skruvat fast en dockningsstation till Laptopen. På så vis kan jag dels ha alla kablar (till GPS-puck, spänningsmatning, yttre högtalare osv.) permanent anslutna, det är lätt att ta loss datorn och ta den med sig, och den sitter ordentligt fast när man är till sjöss.
/// Gunnar
Som nämnts är det viktigt att polvända rätt, annars förstörs datorns laddkrets med en charmig liten 'puff' ackompanjerad av en lukta av bränd bakelit....
En annan sak som är viktig att tänka på, är att se till att datorn sitter fast ordentligt. Hårddiskar mår inte bra av stötar när dom snurrar. Jag har gjort en fällbar hylla på främre ruffskottet, där jag skruvat fast en dockningsstation till Laptopen. På så vis kan jag dels ha alla kablar (till GPS-puck, spänningsmatning, yttre högtalare osv.) permanent anslutna, det är lätt att ta loss datorn och ta den med sig, och den sitter ordentligt fast när man är till sjöss.
/// Gunnar
-
Gäst
-
Fribbe
De flesta apparater som drivs med låg spänning (t.ex. laptops) har ett litet runt strömintag för batterielliminator. Intagen finns i en mäng olika dimensioner men ofta har det ett litet stift i mitten. Ibland är stiftet + och höljet -. I bland är det tvärt om. Det brukar framgå av symboler vid intaget hur det ligger till. På piratadaptrar av universaltyp kan man byta mellan olika kontakter och spänningar så att de passar till den tänkta apparaten. Man kan man välja polariteten i kontakten så att + och - hamnar rätt.Anonymous skrev:Hej, polvända rätt? Hur kan det bli fel? Förklara gärna för jag är total novis inom el-området...