Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Seglaren
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Jag var i kväll och tittade på en Indra. Vacker att se på och mycket trevlig klassisk däckslayout och till ett överkomligt pris. Men så var det det där med ruffen, det går ju inte att kombinera det bästa av två världar. Eller måste det vara så?
Kolla sittbrunnen på Indran, visst ser det bra ut i sin enkelhet.
Jag vill se en Indra med min Guy 22:as innerutrymmen och diposition:?
Jag förstår att det inte är förenligt med normal fysik att med slanka linjer klassiskt stuk osv få till det som i en modern \"ful\" men praktisk båt.
Men vilka kompromisser (båtar) finns det som bäst uppfyller min önskningar.Gärna omkring/under 100 000 kr.?
//Seglaren
www.guyboats.sailfast.se

Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
-
S. Andersson
- Trogen medlem
Hej,, de e nog inte helt lätt å finna en båt som uppfyller alla dina önskemål. Efter att ha läst ditt inlägg kikade ja på Indra på nätet, vacker båt,
I prisläget du efterfrågar finns ju ännu en vacker och välseglande långköl, FinGal ritad an Knud H Reimers, men som alla andra slanka vackra båtar med rejäla skarndäck så blir ju innerutrymmena lite lidande jämfört med en båt med modernare design.
Tjära sommarhälsningar Stefan
-
Håkan
- Diamantmedlem
Köp inte en tredje båt utan sälj dina två andra och köp en Smaragd!
Lycka till
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

-
Peter_K
- Diamantmedlem
Om du gillar Oll Enderleins linjer har du ju alltid Shipman 28:an som alternativ. FinGalen må ha ett vackert skrov, men korvkiosken till överbyggnad lämnar väl en del att önska för ögat. Enkellaminatdäcket är inte heller någon höjdare...
Alla borde ha skägg
-
Ravage
- Diamantmedlem
Håkan skrev:Köp inte en tredje båt utan sälj dina två andra och köp en Smaragd!
Lycka till
Ja en Smaragd får man ha när man går i pension, tusan va grann den är !
/Dan
-
Gäst
[quote="Seglaren"]Jag var i kväll och tittade på en Indra. Vacker att se på och mycket trevlig klassisk däckslayout och till ett överkomligt pris. Men så var det det där med ruffen, det går ju inte att kombinera det bästa av två världar. Eller måste det vara så?
Kolla sittbrunnen på Indran, visst ser det bra ut i sin enkelhet.
Jag vill se en Indra med min Guy 22:as innerutrymmen och diposition:?
Jag förstår att det inte är förenligt med normal fysik att med slanka linjer klassiskt stuk osv få till det som i en modern "ful" men praktisk båt.
Men vilka kompromisser (båtar) finns det som bäst uppfyller min önskningar.Gärna omkring/under 100 000 kr.?
//Seglaren
www.guyboats.sailfast.se
F... den är snygg. Samma klassiske exteriör som en Hanse 342
¨/Steen (inte loggad på)
-
Fribbe
Men det står ju under båtfakta att Indran förekommer med olika överbyggnader. Kanske finns det någon variant med större volym men som fortfarande är vacker.
Annars tycker jag att Amigobåtarna är bra kompromisser mellan volym och utseende, har en 23:a själv. Tyvärr är priset på dessa ganska högt. En 33:a som är ungefär lika stor som Indran går nog på bortåt 300.000kr...
Det var en diskussion för ett tag sedan som handlade om att byta däck och överbyggnad på en båt med vackert skrov. Till ett sådant projekt skulle nog Fingal passa. Snyggt och billigt skrov + bygga en vacker mahognyruff skulle nog bli lite Vindöstuk tror jag.
-
Gizmo
- Guldmedlem
RJ85 och H-båt är kanske mer smäckra än rymliga, men en Tetis kanske kunde vara något...
-
Sumprunkarn - ej inloggad
av Sumprunkarn - ej inloggad » mån 19 jun 2006, 14:20
Misil no87 skrev:FinGalen må ha ett vackert skrov, men korvkiosken till överbyggnad lämnar väl en del att önska för ögat. Enkellaminatdäcket är inte heller någon höjdare...
Vad är nackdelen med enkellaminat mer än att det väger mer?
-
Peter_K
- Diamantmedlem
Vi hade en i klubben som renoverades och hela däcket var väääldigt mjukt att gå på, tänk dig att du vänder upp och ner på en jolle och knallar på den så får du ungefär samma känsla. Dessutom så var inte FinGalen isolerad i ruffen så det var ganska mycket kondensdropp från ruffsidor mm. Men den var riktigt stor och ljus invändigt med 'korvkiosken' på taket, och kan man ha överseende med den så är det ingen dålig båt.
Detta exemparet hade dessutom glasfibermast, en MD1 med torra avgaser som lät som en gammal fiskebåt samt att ägaren finderade på att på sikt kapa bort ruffen och ersätta den med en smäckrare ruff i mahogny á la skärgårdskryssare! Tyvärr seglade han hem den till Norrköping så hur den blev vet jag inte, men killen var träslöjdslärare så slutresultatet borde inte ha blivit helt jättedåligt om han gjorde som han tänkte.
Alla borde ha skägg