Yanmar 12 hk YSB12G

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Scampi30
Erfaren medlem

Yanmar 12 hk YSB12G

Inlägg av Scampi30 » tor 08 jun 2006, 21:41

Hej !
Jag vill be om lite hjälp ifrån någon kunnig motorman/kvinna.
Jag är spekulant på en Scampi 30 -78 och båten är i väldigt fint skick, men motorn ger en del frågetecken.. Dels är den sjövattenkyld och inte renoverad sedan den var ny -78. Någon som vet om några svagheter på motortypen ? den låter också bra.

Är priset (230.000) på scampin rimligt med tanke på motorns ålder ?
Utseendet är bra inga synliga oljeläckage etc.

tackar på förhand,

mvh
Mikael

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 08 jun 2006, 22:02

Hej

Med en motor som är orörd från 78 är priset för högt även om seglen skulle vara sprillans nya.
Motorn åker säkert på en helrenovering eller rent av motorbyte inom de närmsta åren. priset för något sådant är säkert 30-80.000.
Mao bör du tro att båten igentligen kostar ca 300.000.

För 300.000 kan du köpa en 15 år gammal charterbåt på ca 37-38 fot ifrån Grekland, segla hem eller trucka för ca 35.000.
Calle

Se gla ut

Scampi30
Erfaren medlem

yanmar 12

Inlägg av Scampi30 » tor 08 jun 2006, 22:15

Tack Calle !
Det gäller nog att pruta ordentligt då alltså oavsett vad säljaren säger.

mvh
Mikael

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 09 jun 2006, 04:28

Jag håller med Calle - det verkar dyrt för en Scampi.

Men tänk på att många båtägare säljer bara till det priset de tänkt sig - får de inte vad de begär behåller de hellre sin båt. Därför skall man inte ha för höga förväntningar på att det går att pruta, ens på uppenbart överprisade båtar.

/HQ

Scampi30
Erfaren medlem

Yanmar 12

Inlägg av Scampi30 » fre 09 jun 2006, 08:26

Tack för Ditt inlägg HQ, tänkvärt....

Mikael

Grodsjöseglarn
Erfaren medlem

Inlägg av Grodsjöseglarn » fre 09 jun 2006, 09:12

Om motorn låter bra och inte läcker på något sätt så kan den säkert gå utmärkt i många år till (om den är ”för” ren så har säljaren säkert tvättat den, då måste du kolla noga under gång efter läckage). Om det skulle bli något fel på den framöver så behöver man inte renovera hela motorn bara för det, fixa det som är fel (gå med i Trossen) och kör vidare.

-78 är ju en sen Scampi MK II, vilket är bra. 230’ är väl vad en sån kostar. Tycker det låter ganska bra.

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 09 jun 2006, 09:18

Vi stod inför samma frågeställning när vi ville ha en mer komfortabel båt.
Gamla båtar i sverige känns överprisade, åtminstonde i 250.000:- klassen. Vi har satsat på en fransk Feeling 850 Special 1988, som i hämtat i Amsterdam. 31 fot med stor akterruff och separat toalett, bägge med riktig dörr så man kan stänga om sig, 185 i ståhöjd mm.

Vi har lite drygt gett samma pengar som för Scampin. Och då är motorn helfräsh, storen nästan ny, dåliga försegel och lite eftersatt interiört underhåll men inget som inte lite puts klarar.

Scampin har förvisso rykte om sig att vara mycket snabb och välseglande - 1970 ja... Lys 1.09, vi har 1,15 på vår.

Renault är riktiga rostburkar - på 70-talet ja... gamla synder/lovord är väldigt svåra att få bort, dom sitter som epoxyklister i folkmun.

Jag tycker du skall pruta, det finns alltid andra båtar att köpa. Efter flera års idogt letande på blocket, marinan mm. vet jag att det kommer mellan 5-10 riktigt bra båtaffärer per år. Bara man har tid och ork att leta/avakta - som en gädda i vassen.

Svante

Grodsjöseglarn
Erfaren medlem

Inlägg av Grodsjöseglarn » fre 09 jun 2006, 10:48

Jo det är ju just det idogt letande och bortkastade år om man inte har båt redan. Detta måste också värderas, man lever bara en gång. Spelar roll om man möjligtvis kan göra en bättre affär senare i höst och kanske ev spara 10’ –20’, då har ju sommaren passerat.

Men det är väl självklart att man ska försöka pruta, sen kanske det inte går…

Scampi har väl också dörr till dasset.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » fre 09 jun 2006, 13:02

Man bör förstås också fråga sig om det finns ett dass innaför dörren...

Väl talat för övrigt - ett båtlöst år är ett förlorat år. Jag tycker heller inte att man skall vara rädd för att betala litet mer, men då skall man också kunna räkna med ett fint exemplar. Motorn måste inte vara kass, men är den råvattenkyld är det mer sannolikt att den är (eller snabbt blir) det än eljest.

Populära båtar har ett standardpris, och där är det troligt att de allra finaste och de allra sämsta båtarna inte riktigt följer med i prisbilden som de borde. Så man betalar som regel för mycket för rep-objekten och proportiuonsvis litet mindre än värdet för de mycket välhållna båtarna.

Tycker jag, alltså

//HQ

Kurt

Inlägg av Kurt » sön 11 jun 2006, 21:09

Hej.
Segling och Båtliv hade articklar om att renovera dessa motorer (2-4år sedan)Roland Rybbe skrev artcklarna.
Kurt.

Seglarenx

Har precis köpt en Scampi

Inlägg av Seglarenx » ons 14 jun 2006, 21:57

Hej, jag har precis köpt en Scampi från 1976 och med en saltvattenkyld Yanmar 12a. Det som är viktigt är att toppen bör vara renoverad eller bytt. En sådan renovering går på ca 20-30 000 beroende på omfattning. Att en Yanmar skulle rosta sönder är inte troligt i övrigt om man bara under håller vissa delar. Gjutgodset är så pass tjockt så det är ingen fara i övrigt Detta enligt t.ex Ronald Rybbe som skriver om detta.

Att en Scampi som är i gott underhållet skick i övrigt skulle vara ett sämre köp än en sliten charterbåt från Grekland ser jag som föga troligt. En sådan båt kan kosta hur mkt som helst i underhåll.

Scampin har flera fördelar som gör den unik i sitt pris...fantastisk seglare med egenskaper som matchar moderna 30 fotare, helt enligt Båtnytt test t.ex. Att den sedan har mycket goda boende utrymmen gör den till en skön investering eftersom den garanterat kommer att appilera många seglare i många år framöver. Ta väl hand om era båtar...

Seglarenxx

Har precis köpt en Scampi

Inlägg av Seglarenxx » ons 14 jun 2006, 21:58

Hej, jag har precis köpt en Scampi från 1976 och med en saltvattenkyld Yanmar 12a. Det som är viktigt är att toppen bör vara renoverad eller bytt. En sådan renovering går på ca 20-30 000 beroende på omfattning. Att en Yanmar skulle rosta sönder är inte troligt i övrigt om man bara under håller vissa delar. Gjutgodset är så pass tjockt så det är ingen fara i övrigt Detta enligt t.ex Ronald Rybbe som skriver om detta.

Att en Scampi som är i gott underhållet skick i övrigt skulle vara ett sämre köp än en sliten charterbåt från Grekland ser jag som föga troligt. En sådan båt kan kosta hur mkt som helst i underhåll.

Scampin har flera fördelar som gör den unik i sitt pris...fantastisk seglare med egenskaper som matchar moderna 30 fotare, helt enligt Båtnytt test t.ex. Att den sedan har mycket goda boende utrymmen gör den till en skön investering eftersom den garanterat kommer att appilera många seglare i många år framöver. Ta väl hand om era båtar...

Gäst

Re: Har precis köpt en Scampi

Inlägg av Gäst » tor 15 jun 2006, 10:47

Seglarenxx skrev:
Detta påstående visar bara hur lite du vet.

lappen
Trogen medlem

Inlägg av lappen » fre 16 jun 2006, 22:17

var inte orolig yanmaren bara går och går den som sa att renoveringen går på sc 20 30000ar ute och cyklar en ny topp kostar 8000 om det nu skulle behövas

lappen
Trogen medlem

Inlägg av lappen » fre 16 jun 2006, 22:17

var inte orolig yanmaren bara går och går den som sa att renoveringen går på sc 20 30000ar ute och cyklar en ny topp kostar 8000 om det nu skulle behövas

Skriv svar