Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Gäst
Hej, funderar på att ta med mig en laptop i sommar, för navigering bland annat. Hur har ni säkrat era så att de inte flyger runt under gång? Om möjligt visa gärna med bild... (kanske för mycket begärt=)
-
PelleL
- Diamantmedlem
kardborretejp........

-
Calle C
- Diamantmedlem
Ett enkelt sätt som är enkelt är att lägga en lös gummimatta under med hög friktion. Då har du även en lätt flyttbar laptopp.
Calle
Se gla ut
-
Thord
- Trogen medlem
Jag har min dator stående direkt på navbordet. Datorn har små gummifötter (standard) som gör att den inte åker omkring såvida bordet eller fötterna inte är dammiga. Navbordet har dessutom kanter som stoppar om den skulle börja kasa omkring. En bärbar dator brukar ha så låg tyngdpunkt så det vill mycket till att den skall välta. (Lutar det så mycket så den gör det ändå så är nog datorn lilla problemet...)
//Thord
-
Gäst
Instämmer med föregående talare. Datorns egna fötter har, peppar,peppar, hållit datorn på plats även i kraftig lutning...men lag litar inte på att det funkar till 100% så någan annan fastsättning tänkte jag nog fixa med tiden.
//jörgen
-
Gäst
Hade själv laptopen stående löst ovanpå navbordet 500nm utan minsta lilla problem för ett tag sedan.
Man kanske skulle kunna säkra den med en paralellportkontakt (blind) som man fäster i bordet på nått sätt. Den blir enkel att koppla loss då. Vet dock inte om porten håller för påfrestningen.
Svante
-
MartinM
- Diamantmedlem
Har också laptopen stående på navbordet. Har fungerat utärkt även i 15 m/s ute på Kattegatt.
En annan idee är ju att använda själva låset för laptopen och låsa fast den. Det fästet borde hålla. Men jag tror dock inte att det är ett stort problem så länge man har kanter på bordet.
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Om Navbordet har ett lock, kan man sätta en tunn rem runt både locket och laptopens tangentbordsdel. De flesta laptopar har en bredd ovanför tangenterna där remmen kan gå.
Detta i kombination med gummifötter eller klibbduk ger ett säkert fäste även för bortåt 90 graders kräng och slag i vågor.