Värmarproblem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ingemar Gäst

Värmarproblem

Inlägg av Ingemar Gäst » tor 08 jun 2006, 15:11

Har en Thermovärmare (samma typ som Wallas) som inte vill tända. Bränslepumpen fungerar, fläkten snurrar och jag har bra spänning på batteriet men ändå tänder inte värmaren. Hoppas någon har en idé om vad problemet kan vara.
/Ingemar

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » tor 08 jun 2006, 15:53

Hej,

Här är några förslag på vad det skulle kunna vara...

Kan vara timerkretsen som styr inkopplingen av glödspiralen. Även reläet eller själva spiralen kan vara boven i dramat.

Kontrollera om reläet på styrkortet klickar till i startläget. Gör det inte det är problemet i eletroniken. Klickar det så får du kontrollera spiralen.

Det går att motståndsmäta upp spiralen om det är avbrott helt utan att öppna förbränningskammaren.

Är det inte avbrott kan det vara sot och beläggning på själva spiralen som gör att ytan inte blir varm nog för att förgasa och antända fotogenen. För att kontrollera det får man öppna själva förbränningskammaren och tar man sig den tiden så kan det vara idé att skaffa en servicesats på en gång. Då får man nya packningar, ny veke och ny glödspiral på en gång. Kostar runt eller knappa 300 hos Hjertmans eller annan välsorterad båttillbehörsaffär (serviceställen för värmare har säkert också till salu för liknande slantar)
//Daniel

Thord
Trogen medlem

Inlägg av Thord » tor 08 jun 2006, 21:29

Kan väl bara hålla med om dom möjliga felorsakerna.
Ser eller hör du att pumpen fungerar eller har du bara kollat den med extern strömkälla. Annars kan det vara överhettningsskyddet som löst ut. (sitter en återställningsknapp under utblåset). Funkar pumpen vid normal start så är det inte det. Tycker annars att det låter som glödspiralen.
Vad gäller timerkretsen så köpte jag en sådan idag. 8:- på ELFA... Hutlöst dyrt... ;)
Min värmare fungerar men vill inte stanna stället. Den stannar pumpen och sen går den på högfart i 8 minuter som den skall för att slockna och kallna. Därefter fortsätter fläkten på 10-dels fart tills strömmen bryts helt. När strömmen slås på så startar fläkten igen och lysdioderna tänds... Känns inte helt rätt... Tänkte chansa på timerkretsen då den var så billig. Någon som har en annan idé?
//Thord

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » sön 11 jun 2006, 15:38

Har meckat en del med Wallasvärmare och det verkar ju vara liknande konstruktion på denna.
Börja med att kolla om värmaren drar ström i startläget. Den ska dra mycket, c:a 5-6A. Mät upp detta med en multimeter. Man brukar även kunna se på lampor i ruffen att det blir ett späningsfall då man slår till värmaren.

Om värmaren drar ström, då är troligen glödspiralen hel. Om den inte drar ström, kontrollera glödspiral, överhettningsskydd enligt tidigare inlägg i denna tråd.

Glödspiralen ska glöda några minuter, detta styrs av timerkretsen. Glöder den för kort tid så hinner inte bränslet pumpas upp och antändas. Kontrollera därför att den glöder tillräckligt länge. Ev starta om den igen.

Kontrollera att värmaren får bränsle. På Wallas är det ett returhål längst ned på brännaren där man efter några minuter kan märka att det börjar droppa fotogen (om man innan tagit bort returslangen).

Ibland har jag även märkt att brännaren inte tänder om batterispänningen är för låg (=urladdat batteri). Troligen en kombination av att pumpen inte pumpar tillräckligt och förvärminingen inte orkar tända.

/Tomas

Sten S

Säker på pumpen?

Inlägg av Sten S » mån 12 jun 2006, 12:50

Hej! Första året jag hade en Thermovärmare hade fotogenen parrafinerats (stelnat) i den smala uppsugningsslangen. Pumpen funkade alltså finfint, tickade, men den fick inte upp nån soppa. Prova sug igenom slangen o kolla att den inte är igenbeckad!

Lycka till!

Sten

Gäst

Re: Värmarproblem

Inlägg av Gäst » ons 14 jun 2006, 16:21

Ingemar Gäst skrev:Har en Thermovärmare (samma typ som Wallas) som inte vill tända. Bränslepumpen fungerar, fläkten snurrar och jag har bra spänning på batteriet men ändå tänder inte värmaren. Hoppas någon har en idé om vad problemet kan vara.
/Ingemar
Tack alla för bra tips om mitt problem med värmaren.
Det visade sig att överhettningsskyddet löst ut. Nu fungerar den igen vilket kan vara skönt kalla nätter i skärgården.
/Ingemar

Skriv svar