Flytta fram mastfoten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Grodsjöseglarn
Erfaren medlem

Flytta fram mastfoten

Inlägg av Grodsjöseglarn » tor 01 jun 2006, 15:40

Hej

Jag behöver flytta fram mastfoten några snäpp, masten är genomgående och tar i lite i bakkanten av hålet i däck (Vill dessutom förlänga förstaget ytterligare lite grann). Frågan är om jag kan göra det utan att lyfta masten lite i mastkran? Nån som har erfarenhet av detta.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 02 jun 2006, 10:44

Vad är det för båt och hur ser mastfoten ut?
Calle

Se gla ut

Grodsjöseglarn
Erfaren medlem

Inlägg av Grodsjöseglarn » fre 02 jun 2006, 13:02

Det är en Seldén mast från –87. Den del av foten som sitter i masten sitter som en ”sadel” över den del som sitter i båten. Delen i båten är urtagen UUUUUU och i mastdelen är det hål OOOOOO. En U formad sprint låser det hela.

Nu ser det ut så här:
OOOOOO FÖREN
UUUUUU

Jag vill att det ska se ut så här:
OOOOOO FÖREN
UUUUUU

Min oror är att masten ska sticka iväg om man tar bort sprinten och puttar lite på den.

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » fre 02 jun 2006, 14:04

Är det en mindre båt typ 8-9 m eller så är det inga större problem men du måate slacka av riggen helt och räkna med att du behöver använda rätt mycket våld för att flytta masten. Har du en maskran tillänglig är det MYCKET enklare att använda den.

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » fre 02 jun 2006, 14:05

Är det en mindre båt typ 8-9 m eller så är det inga större problem men du måate slacka av riggen helt och räkna med att du behöver använda rätt mycket våld för att flytta masten. Har du en mastkran tillänglig är det MYCKET enklare att använda den.

Skriv svar