Script-stoppare?
Script-stoppare?
Finns det någon 'script-stoppare' som lirar med forumets programvara (phpBB2), t ex att man måste tolka några förvridna bokstäver för att registrera sig eller skriva inlägg oregistrerad?
Jag har sett så'na på andra forum men minns inte om de var phpBB2-forum. Spam-robotarna börjar bli mer och mer störande.
Jag har sett så'na på andra forum men minns inte om de var phpBB2-forum. Spam-robotarna börjar bli mer och mer störande.
-Jörn
Vid en snabb sökning hittade jag dessa:
http://www.phpbb.com/phpBB/viewtopic.php?t=344831
http://www.puremango.co.uk/cm_php_captc ... pt_113.php
Vad säger moderatorn? Skulle man kunna lägga in en enkel fråga som måste besvaras om man vill regga sig eller skriva inlägg oinloggad? Typ \"Vad heter den långa pinnen som seglen sitter fast i?\". Busenkelt för en seriös användare men svårt för en spamrobot.
En annan metod vore förstås att spåra spammarna, binda fast dem på 12-pundskanonerna och ge dem 50 piskrapp, kölhala dem samt hänga dem från rånocken men för det krävs resurser som den civila flottan inte förfogar över.
http://www.phpbb.com/phpBB/viewtopic.php?t=344831
http://www.puremango.co.uk/cm_php_captc ... pt_113.php
Vad säger moderatorn? Skulle man kunna lägga in en enkel fråga som måste besvaras om man vill regga sig eller skriva inlägg oinloggad? Typ \"Vad heter den långa pinnen som seglen sitter fast i?\". Busenkelt för en seriös användare men svårt för en spamrobot.
En annan metod vore förstås att spåra spammarna, binda fast dem på 12-pundskanonerna och ge dem 50 piskrapp, kölhala dem samt hänga dem från rånocken men för det krävs resurser som den civila flottan inte förfogar över.
-Jörn
Moderatorn tycker också att inläggen är störande. Forumet har varit förskonat länge, men nu kommer det oönskade inlägg från spamrobotar för ofta.
Ett första steg kan givetvis vara att kräva inloggning. Vet någon antispamrobotexpert hur effektivt detta är?
Tack även för länktipsen, jag skall besöka dem och se om det kan vara något.
Mvh
Anders
Ett första steg kan givetvis vara att kräva inloggning. Vet någon antispamrobotexpert hur effektivt detta är?
Tack även för länktipsen, jag skall besöka dem och se om det kan vara något.
Mvh
Anders
Jag vet inte hur effektiv det går att blocka ut spam men som jag tidigare skrev i ett annat inlägg så tror jag tricket kan vara att ta bort alla inlägg som är gjort av spamrobotar.
Det som inläggen innehåller kan nämligen trigga roboten att lägga in ytterligare inlägg.
Spamrobotens sökmotor hittar sedan dessa inlägg och lägger in fler.
Och så håller det på och på så sätt blir det en ond kedja som bara växer.
Det räcker alltså med bara ett enda inlägg.
Det här syndromet drabbar ibland vanliga gästböcker som helt plötsligt börjar få massor av spam.
Tyvärr är det mycket möjligt att sailguide.com redan finns inne i spamrobotens minne så inget annat än inloggning hjälper.
Men har man tur så går det att köra det här forumet ytterligare ett tag utan inloggning.
/Tomas
Det som inläggen innehåller kan nämligen trigga roboten att lägga in ytterligare inlägg.
Spamrobotens sökmotor hittar sedan dessa inlägg och lägger in fler.
Och så håller det på och på så sätt blir det en ond kedja som bara växer.
Det räcker alltså med bara ett enda inlägg.
Det här syndromet drabbar ibland vanliga gästböcker som helt plötsligt börjar få massor av spam.
Tyvärr är det mycket möjligt att sailguide.com redan finns inne i spamrobotens minne så inget annat än inloggning hjälper.
Men har man tur så går det att köra det här forumet ytterligare ett tag utan inloggning.
/Tomas
Spamrobotar ('bots) söker ofta på vissa nyckelord. Vanligtvis är dessa engelska ord, och vi skriver ju på svenska - därav den obehagliga effekten att \"inlägg föder inlägg\" och kommer i vågor. Kanske någon minns när S-ea-clear-entusiasten berättade (helt oskyldigt) att en version fanns för \"dåvnlåd\". Vips hade vi några bot-poster med länkförslag av mindre oskyldig karaktär. Ett antal av länkarna i spamposterna går också till sk dial lers, om nu någon till äventyrs surfar uppringt utan adekvat skydd mot sådant i dessa dagar. Phis hing och rena bedrägerisiter är vanliga, även om flertalet länkar går till sajter där hänvisaren får provision om någon besöker.
Det hjälper naturligtvis att kräva inloggning, även om det inte hjälper mot mänskliga spammare utan vidare. Dessa är dock inte lika uthålliga och okänsliga för avstängning (blockering) som 'bots. Såvitt jag förstår är Sailguide nu det enda av de stora svenska forumen som inte har inloggningskrav för att posta. Med de moderna OS:ens autoinloggning och en hotmailadress är det heller inte särskilt besvärande eller integritetskränkande. Men det är en personlig åsikt.
Men man bör ju inte ta registreringssteget utan att betänka vad man kan förlora. Jag misstänker att nya besökare som vill ställa en enkel fråga kan se det som ett rätt stort hinder. Ställt mot att bekräfta varje postning mha \"mjuktext\" kan det kanske kvitta lika.
Vår värd och moderator får bestämma, förstås.
//HQ
Det hjälper naturligtvis att kräva inloggning, även om det inte hjälper mot mänskliga spammare utan vidare. Dessa är dock inte lika uthålliga och okänsliga för avstängning (blockering) som 'bots. Såvitt jag förstår är Sailguide nu det enda av de stora svenska forumen som inte har inloggningskrav för att posta. Med de moderna OS:ens autoinloggning och en hotmailadress är det heller inte särskilt besvärande eller integritetskränkande. Men det är en personlig åsikt.
Men man bör ju inte ta registreringssteget utan att betänka vad man kan förlora. Jag misstänker att nya besökare som vill ställa en enkel fråga kan se det som ett rätt stort hinder. Ställt mot att bekräfta varje postning mha \"mjuktext\" kan det kanske kvitta lika.
Vår värd och moderator får bestämma, förstås.
//HQ
Ett par av spammen kom från inloggade användare, t ex "uudihiptlo", http://www.sailguide.com/forum/profile. ... ile&u=1247 så robotuslingarna verkar ha lärt sig att registrera sig och logga in också. Det var en överraskning för mig!Anders skrev:Ett första steg kan givetvis vara att kräva inloggning.
-Jörn
Att när man postar ett inlägg behöva skriva in en kod eller ett slumpvis ord som visas som en .gif- eller .jpg-bild är ett ganska effektivt sätt att stoppa spammarna.
Det är vanligt förfarande på de flesta större sajter där man av någon anledning behöver registrera sig.
Men det innebär inte att man behöver ett registreringskrav på Sailguide utan bara ett krav att man varje gång man postar ett inlägg måste skriva vad man ser i bilden. Spamrobotarna kan inte läsa bilden och klarar således inte av att posta inlägget.
Jag har inte letat men det borde finnas något sådant program som en plugin till phpBB.
/Tomas
Det är vanligt förfarande på de flesta större sajter där man av någon anledning behöver registrera sig.
Men det innebär inte att man behöver ett registreringskrav på Sailguide utan bara ett krav att man varje gång man postar ett inlägg måste skriva vad man ser i bilden. Spamrobotarna kan inte läsa bilden och klarar således inte av att posta inlägget.
Jag har inte letat men det borde finnas något sådant program som en plugin till phpBB.
/Tomas