vilken slags lim/tätning?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sam

vilken slags lim/tätning?

Inlägg av sam » mån 20 sep 2004, 02:47

Hej!
Ska montera en givare till mitt ekolod, men på insidan av skrovet, istället för som tänkt, genom detsamma, monterat i ett rör av plast som i nedre delen skall fogas mot glasfiberplasten. Undrar nu om det duger med vanlig två komp plastspackel och/eller superepoxi, köpt på biltema som jag redan har eller krävs det marinepoxi eller nåt annat för att det ska hålla och hålla tätt? Röret tänkte jag fylla med glykol så det inte fryser sönder.

Testade först givaren genom att trycka den mot en hundbajspåse!!?? :o fylld med vatten (och ingenting annat) mot insidan av skrovet och det funkade.
Finns det några andra tips när det gäller denna problematik. Vill inte borra hål i onödan.

mvh
Sam

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 20 sep 2004, 07:32

Jag har gjort samma sak, och jag använde sikafleks, och det funkar utmärkt. Sen använder jag matolja att ha i röret.

sam

Inlägg av sam » mån 20 sep 2004, 11:26

Verkar intressant med matolja, har säkert sina fördelar.
Tänkte annars att det kanske skulle gå att bara trycka på den platta givaren på en stor klick silikon eller nåt liknande, undrar bara hur viktigt det är att givaren är riktad precis rakt nedåt. På de ställena där jag kan montera lutar innerskrovet en 35-40 grader. Blir det felaktiga ekon då? Vore ju annars det enklaste.

Sam

Borje
Trogen medlem

Ekolodsgivare

Inlägg av Borje » tis 21 sep 2004, 21:28

Om skrovet har 35-40 graders lutning tvärs båtens längslinje är det nog inte så lämpligt att montera ekolodet där. Signalen har, om jag inte minns fel en spridningsvinkel av totalt ungefär 60 grader, vilket betyder att du snabbt kommer att tappa signalen när båten kränger. Om skrovlutningen är i längs riktningen kan det nog fungera, men bättre är en plats med mindre lutning.[/code][/list]

Seglaren

Silikon

Inlägg av Seglaren » tis 28 sep 2004, 13:00

Båt och silikon = förbjuden kombination. Andvänd sikiflex oavsett vad som skall göras.

Skriv svar