Lidingö Runt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » sön 14 maj 2006, 21:48

Seglaren skrev:Det lät ju uppfriskande, en rejäl start på säsongen. Vad var det för vindstyrka om så pass många mastade av? Styv kuling eller bara slarvigt ansatta rigga tro. Jag ställer mig i alla fall frågan om det hade varit lika många mastbrott på sensäsonge, eller om det beror på att man inte alltid hunnit trimma in riggen och sätta an allt som det ska?

Låter som att det kan ha varit lite för mycket för MiniMe, eller? Inge idealväder i all fall.

Håller tummarna i alla fall att det gick hyfsat för fler här på forumet, ser fram emot fler rapporter.

//Seglaren - www.guyboats.sailfast.se
Säker både och. Vinden var mycket hård, såg siffror över 17 m/s men det stora problemet är byarna. Katamaraner välte till höger och vänster...
Såg också en större trimaran samt en större katamaran upp och ned. Många segel trasiga, spinnakrar runt förstag, grundstötningar mm mm. Givetvis var säker många otränade som vi men vi klarade oss med en tappad vindex (känns som ett billigt pris jämfört med många andra ...)

Men visst var det kul :twisted:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 14 maj 2006, 22:04

Vi får nog dra igång lite fler trådar ang. hårdvindssegling.... :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » mån 15 maj 2006, 07:54

OK,Calle!

Fy för en kuling!(brr!)

Miwa

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 15 maj 2006, 08:06

Vi fegade redan från starten med två rev och fock. (i Svd kan man se en enda båt med rev och det var vi)

vi halkade dock efter de flesta sportbåtar men på undanvind. På kryssen tog vi dock sedan in på bl. a. skippi 650 efter 3/4 av askrike fjärden bröt vi och gick in mot Bossö. Senare gick vi ut igen med bara fock och jag tror att vi passerade dig Miwa.

Många båtar upp och ner och jag tror att det var många i vår startgrupp. Vi såg bl.a. en CB66 som såg ut att hålla på att skjunka. Den låg upp och ner och fick assistans med på rätt köl så var hela fören under vatten. En SK30 (eller M30?) låg rakt i vår spår och höll på att pyttsa ut all avtten de har tagit in.

Den första B&R 23 såg vi redan på lilla Värtan upp & ner. CB66 nere vid Ncka upp & ner.

Det hände det ena och det andra.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » mån 15 maj 2006, 08:39

He,he! Det är bra,MiniMe!
Vi såg er i starten och jag tog en bild av MiniMe från långt håll,men man ser att det är en Mustang.
Nästa gång vi såg er,var ni på väg hem för snurra.Då hade vi fortfarande en bit kvar på kryssen.
Det gick inte fort,men det gick!

Vi hade en tät duell med en Magnific Midget,som vi så småningom lämnade bakom oss.

De hade 3 grabbar ombord som kostade på sig,att showa lite för oss.
En av gastarna burkade liggande ovanpå mantåget! Ha,ha!

Mer allvarligt,vi kom på en styrbordsbog när Magnifiken på babordsbog dök upp under vår genua.Två meter i lä om oss,hu!

Vi hade ingen koll,man kan hoppas att de visste vad de gjorde.
Efter den minnesbetan,höll vi bättre utkik i lä.

Miwa

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Lidingö Runt

Inlägg av Håkan » mån 15 maj 2006, 09:27

Miwa skrev:Hej!

Det är en trött skipper som skriver dessa rader.

Det kändes som en seger i sig,bara att ta sig upp till märket,runda och fullfölja racet i mojnande vind.

Nu ska jag äntra lopplådan och hälsar god natt!

Miwa
Bra kämpat, jag tror vi såg strax innan mål?
Vi gled sakta (7-8 knop) med enbart fock mot Vaxholm då ni kryssade västerut mot mål. Bra att ni inte gav upp som många andra men synd på gennakern, jag tror den blir svårt att reklamera!
Det är den enda fördel våra gamla segel har är att de har inget värde om de skulle gå sönder!!!
Jag vet inte om jag borde skriva detta men när vi möttes hade vi varit i vår hemmahamn, lämnat av en gast, hämtat en annan, ätit en pizza och drycket två öl i lung o ro...
MEN vi hade det tufft också, originalstor från -92, kevlar genua i sin säck och en liten självslående fock från mitten på 80-talet inköpt för 500:- är inga bra segel för kuling. Kom dåligt i vår startgrupp men hyfsat om man jämför med andra familjebåtar.

MEN kul var det! Ny toppnotering 12,2 knop enl GPS
Vår rorsman (ej ägare av båt) erkände dock att han var livrädd ett flertal tillfällen under racet. Tänk dig denna vind och ett par meter vågor också, då går det undan...
Vi klarade oss med en bortblåst vindex som enda förlust och det känns gansla billigt jämför med andra...
Håkan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 15 maj 2006, 09:32

Miwa skrev:He,he! Det är bra,MiniMe!
Vi såg er i starten och jag tog en bild av MiniMe från långt håll,men man ser att det är en Mustang.
Nästa gång vi såg er,var ni på väg hem för snurra.Då hade vi fortfarande en bit kvar på kryssen.
Det gick inte fort,men det gick!

Vi hade en tät duell med en Magnific Midget,som vi så småningom lämnade bakom oss.

De hade 3 grabbar ombord som kostade på sig,att showa lite för oss.
En av gastarna burkade liggande ovanpå mantåget! Ha,ha!

Mer allvarligt,vi kom på en styrbordsbog när Magnifiken på babordsbog dök upp under vår genua.Två meter i lä om oss,hu!

Vi hade ingen koll,man kan hoppas att de visste vad de gjorde.
Efter den minnesbetan,höll vi bättre utkik i lä.

Miwa
Tyvärr Miwa, jag tror att det var inte vi. Vår start var 11:00 tillsammans med B&R23:orna, CB66, C55, 11m OD, mm. På väg hem gick vi inte för motor. Den okar inte i sådana vindar.

Trimaranjohan
Trogen medlem

Hård vind...

Inlägg av Trimaranjohan » mån 15 maj 2006, 09:38

Vi startade 10:20 och då var det trevligt med vind, körde fullt ställ och det funkade bra i byarna. Vi fick dock en dålig start, och när det blåser bra så gör ju båten 20 knop, men 30 sek innan start slutade det blåsa, eller det kom iallafall inga byar. Så vi hamnade genast efter. Det började blåsa mer och mer, men inte så farligt så vi beslöt att hissa genakern eftersom tätbåtarna gjorde det... Men då kom byarna tillbaks :o Samtidigt lossnade styrbordsgajen från genakern så vi hade en kille i fören samt en på läpontonen försökte fästa den igen när det friskade i.. Vi låg i 16-17 knop och Istället för att ytterliggare skjuta fart så blev det en dykning. Dock inte så farligt vi kom upp snabbt igen efter att ha släppt gajjen till genakern som också lossna stod gennakern rakt ut. Ut med focken för att försöka skapa lä för gennakern. Vi lyckades bärga men var i princip sist.. Gennakern åkte inte upp någon mer gång den dagen :). Började skära / slöra ner mot östra delen av lidingö och kom ikapp en dragonfly.. Efter rundning så började kryssa. Nu började det blåsa på ordentligt, vi fick lufta storen gång idelligen, och latterna var på väg ut. Vi revade och började ta in på startfältet lyckades segla om flera andra trimaraner. Men 4 av 7 latter var på väg ur seglet samt att det var risk att segla sönder seglet. Så vi bröt...

Men som sagt hardcore segling och man är glad att båten är hel.

Skepparen på Serenity..

Corsair 28

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Hård vind...

Inlägg av Håkan » mån 15 maj 2006, 09:44

Trimaranjohan skrev:Vi startade 10:20 och då var det trevligt med vind, körde fullt ställ och det funkade bra i byarna. Vi fick dock en dålig start, och när det blåser bra så gör ju båten 20 knop, men 30 sek innan start slutade det blåsa, eller det kom iallafall inga byar. Så vi hamnade genast efter. Det började blåsa mer och mer, men inte så farligt så vi beslöt att hissa genakern eftersom tätbåtarna gjorde det... Men då kom byarna tillbaks :o Samtidigt lossnade styrbordsgajen från genakern så vi hade en kille i fören samt en på läpontonen försökte fästa den igen när det friskade i.. Vi låg i 16-17 knop och Istället för att ytterliggare skjuta fart så blev det en dykning. Dock inte så farligt vi kom upp snabbt igen efter att ha släppt gajjen till genakern som också lossna stod gennakern rakt ut. Ut med focken för att försöka skapa lä för gennakern. Vi lyckades bärga men var i princip sist.. Gennakern åkte inte upp någon mer gång den dagen :). Började skära / slöra ner mot östra delen av lidingö och kom ikapp en dragonfly.. Efter rundning så började kryssa. Nu började det blåsa på ordentligt, vi fick lufta storen gång idelligen, och latterna var på väg ut. Vi revade och började ta in på startfältet lyckades segla om flera andra trimaraner. Men 4 av 7 latter var på väg ur seglet samt att det var risk att segla sönder seglet. Så vi bröt...

Men som sagt hardcore segling och man är glad att båten är hel.

Skepparen på Serenity..

Corsair 28
Det var inte ni då som låg upp och ned innan start???
Det behövdes fyra motorbåtar för att vända på trimaranen men de fick upp den! Senare såg vi en lämnad katamaran upp och ned...
Ibland känns det bra att byta fart mot trygghet i en självrätande båt...
Det var många små katamaraner som åkte runt fast de har ju hävstänger för att vända sig så de är nog vana?
Jag förstår att kastbyarna var jobbiga för er, jag körde storskot och var helt slut efteråt men lycklig :P
Håkan

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » mån 15 maj 2006, 09:48

Hej,Håkan!

Jodå,vi såg er!
Ni såg ut att må bra i medvind och sol.

Gennakern har jag redan lämnat hos segelmakarna.
-Jag fick en reva,kan ni fixa den till på onsdag,undrade jag lite oskyldigt.

-Va,vad har hänt? Hur kan den se ut så här,undrade en klentrogen Stig på Saltsjöbadssegel.

Den går att laga,några paneler måste bytas.För övrigt var det tejp skarvarna som rämnade.Hade den varit äldre,hade limmet suttit hårdare och då hade duken gått istället.

Alltså,jag ska inte hissa en 31,5 kvm gennaker på en J 17 i kuling hädanefter!

Hälsningar Miwa

Trimaranjohan
Trogen medlem

Inlägg av Trimaranjohan » mån 15 maj 2006, 09:56

Hej Håkan, de var inte vi som låg upp & ner innan start, det var en seacart 30, Snöpligt, men när de vände den rätt så såg den ut att ha klarat sig hyfsat förutom peket som såg stukat ut.

Tornados, hobie cats, fattar inte hur de orkar. De välte ta mig tusan hela tiden, många verkar också ha brutit... Men fort går det...

Johan

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » mån 15 maj 2006, 10:03

Hej,MiniMe!

På fotot från starten ser man Mustang-hästen i ert segel.

Den båt vi trodde var MiniMe på Askrikefjärden,hade storen beslagen
under blått bomkapell.Den hade blå rand på friborden och liten snurra på
babordssidan.

Kan det ha varit storasyster 717?

Hälsningar Miwa

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 15 maj 2006, 10:07

Miwa skrev:Hej,Håkan!

Jodå,vi såg er!
Ni såg ut att må bra i medvind och sol.

Gennakern har jag redan lämnat hos segelmakarna.
-Jag fick en reva,kan ni fixa den till på onsdag,undrade jag lite oskyldigt.

-Va,vad har hänt? Hur kan den se ut så här,undrade en klentrogen Stig på Saltsjöbadssegel.

Den går att laga,några paneler måste bytas.För övrigt var det tejp skarvarna som rämnade.Hade den varit äldre,hade limmet suttit hårdare och då hade duken gått istället.

Alltså,jag ska inte hissa en 31,5 kvm gennaker på en J 17 i kuling hädanefter!

Hälsningar Miwa
Jodå, det var bekvämt om man jämför med ett par timmar tidigare...

Att hissa eller inte hissa är alltid en fråga, oftast (beroende av ekonomi) har man bara en bra spinnker och då blir svaret enkelt; Klart vi hissar! Vi valde att fega och gippa först och sedan sätta spinnaker för att slippa manövrar men tyvärr blev vi klämda av båtar i lä och land i lovart så vi låg hela tiden på gränsen till gipp på undanvinden och det kändes lite jobbigt men vi tog ned den i god tid och fick ner alla 95m2 i ett stycket! Men för så många andra och likaså du hade mindre lycka. Men det är bara att träna på...
Tyvärr valde vi att köra med full stor och det var nog tveksamt men jag tycker det är svårt att trimma ett revat segel så vi körde med mycket luftning och det var nog inte alltid effektivt.
Men det var en jäkla tur vi inte hissade vår genua, vårt enda bra segel för den hade nog blåst sönder totalt!

Bättre lycka nästa år
Håkan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 15 maj 2006, 10:13

Trimaranjohan skrev:Hej Håkan, de var inte vi som låg upp & ner innan start, det var en seacart 30, Snöpligt, men när de vände den rätt så såg den ut att ha klarat sig hyfsat förutom peket som såg stukat ut.

Tornados, hobie cats, fattar inte hur de orkar. De välte ta mig tusan hela tiden, många verkar också ha brutit... Men fort går det...

Johan
Nä, en del såg rätt trötta ut... / H
Håkan

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » mån 15 maj 2006, 10:36

Hej,Håkan!
Så här i efterhand, inser jag ju hur korkat det var att hissa gennakern till varje pris.

Men som du skriver,har man bara ett segel,så åker det upp!

GSG-Går det Så Går det!

Miwa

Skriv svar