Det där tror jag är snack. Det är så uppenbart att Bavarias försäljningssucce beror på att båtarna fyller en nisch som saknat ett "nyalternativ". Det finns en mängd "nyseglare" som lärt sig "köp-slit-släng"-mentaliteten via bilar, hemelektronik och andra produkter, och som gärna vill ha en ny båt. För många av dem är det antagligen helt rätt val.Anonymous skrev:När jag läser vissa inlägg så tycker jag att det mest låter som om vissa är avundsjuka på att de själv inte har råd med en bavaria 30 eller vad det nu beror på, kanske de känner sig hotade de som sitter med äldre 30 fotare att bavaria skall sänka värdet på deras 20 år äldre båta?
Jag tror att det är bra båtar, har själv en äldre båt och mindre och känner att jag inte vill lägga ut de pengarna som behövs för att köpa en båt för >500 tkr men skulle jag vara beredd att lägga det beloppet så skulle en bavaria 30 definitivt ligga bra till!
Men det är också något som talar för att båtar som byggs så billigt som möjligt, säljs på "bekymmersfrihet" och används av ägare med litet intresse av underhåll kommer att få en brantare värdeminskning.
Det är bara att jämföra vår klassiska Ballad (31) med Bavaria 30 så ser vi att de är helt olika - och de lockar inte heller samma köpare. Balladen köper man välrustad för 250, Bavarian kostar 600, så den som har endera budgeten tittar liksom inte på den andra båten överhuvud taget. För mig verkar det inte troligt att nya Bavaria skall sänka priset på gamla Ballader, lika litet som nya Hyundai-bilar med massor av utrymme, all utrustning och attraktivt pris påverkar priset på gamla Volvobilar.
Men, för att vara litet spetsig, valet mellan en fin HR312, halvsunkig HR352 och en Bavaria 30 kommer fortfarande att skapa litet huvudbry, tror jag.
Q.