Många båtar blir det...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » ons 10 maj 2006, 10:24

Anonymous skrev:När jag läser vissa inlägg så tycker jag att det mest låter som om vissa är avundsjuka på att de själv inte har råd med en bavaria 30 eller vad det nu beror på, kanske de känner sig hotade de som sitter med äldre 30 fotare att bavaria skall sänka värdet på deras 20 år äldre båta?

Jag tror att det är bra båtar, har själv en äldre båt och mindre och känner att jag inte vill lägga ut de pengarna som behövs för att köpa en båt för >500 tkr men skulle jag vara beredd att lägga det beloppet så skulle en bavaria 30 definitivt ligga bra till!
Det där tror jag är snack. Det är så uppenbart att Bavarias försäljningssucce beror på att båtarna fyller en nisch som saknat ett "nyalternativ". Det finns en mängd "nyseglare" som lärt sig "köp-slit-släng"-mentaliteten via bilar, hemelektronik och andra produkter, och som gärna vill ha en ny båt. För många av dem är det antagligen helt rätt val.

Men det är också något som talar för att båtar som byggs så billigt som möjligt, säljs på "bekymmersfrihet" och används av ägare med litet intresse av underhåll kommer att få en brantare värdeminskning.

Det är bara att jämföra vår klassiska Ballad (31) med Bavaria 30 så ser vi att de är helt olika - och de lockar inte heller samma köpare. Balladen köper man välrustad för 250, Bavarian kostar 600, så den som har endera budgeten tittar liksom inte på den andra båten överhuvud taget. För mig verkar det inte troligt att nya Bavaria skall sänka priset på gamla Ballader, lika litet som nya Hyundai-bilar med massor av utrymme, all utrustning och attraktivt pris påverkar priset på gamla Volvobilar.

Men, för att vara litet spetsig, valet mellan en fin HR312, halvsunkig HR352 och en Bavaria 30 kommer fortfarande att skapa litet huvudbry, tror jag.

Q.

desålätt
Guldmedlem

Oj oj

Inlägg av desålätt » ons 10 maj 2006, 12:49

vilka proportioner det har blivit av min lilla reflektion i början.
Det var ju inte meningen att skapa en debatt om hur vida bavaria är bra eller dåliga, om att vi är avundsjuka när vi inte seglar en bavaria, kvalitén på båtarna/båtar, orustbyggen vs. \"onda\" icke orustbyggen, osv.

Det hela var ju tänkt som en rolig reflektion över ordvalet. Frågan är om inte reaktionen på reflektionen är mer intressant! Låt mig ge en kort reflektion:
Snabbt bildas två läger: Bavarianerna vs The Others. Varför, gäller detta bara Bavaria?
Många åsikter och mycket tänkade.
Som vanligt när det kommer åsiket på någons båtmodell så kontrar någon som anser sig ha blivit trampad på tårna och tar fram det gamla svenska jante liket: \"avundsjukan\". Varför?

Detta känns igen från andra trådar här och på andra båtforum. Håller ni med?
Bavaria är väl å sin sida ett tacksamt ämne att ironisera över. Antingen gillar man dessa båtar eller inte. Varför gillar man Bavaria men kanske framför allt varför är man så \"anti\"?

Låt oss analysera oss!
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!

Ravag

Re: Oj oj

Inlägg av Ravag » ons 10 maj 2006, 13:17

desålätt skrev:Många åsikter och mycket tänkade.
Som vanligt när det kommer åsiket på någons båtmodell så kontrar någon som anser sig ha blivit trampad på tårna och tar fram det gamla svenska jante liket: "avundsjukan". Varför?

Detta känns igen från andra trådar här och på andra båtforum. Håller ni med?
Bavaria är väl å sin sida ett tacksamt ämne att ironisera över. Antingen gillar man dessa båtar eller inte. Varför gillar man Bavaria men kanske framför allt varför är man så "anti"?

Låt oss analysera oss!
Precis som Steen tidigare nämnde är "smaken som baken" vilket förutom rent genetiska orsaker beror på att alla har olika bakgrund, erfarenheter samt olika sätt att se på saker. Att analysera fram en lösning på detta är lika lätt som att sluta fred på "gazaremsam".

Att det finns många åsikter om Bavaria är lätt att förstå, de var de första att gå riktigt långt gällande produktionseffektivitet och kunde via detta och allt större inköp (via en ökad försäljning) göra tillräckligt bra båtar för att attrahera den breda massan samtidigt som priserna var relativt humana. Jag läste själv om deras sätt att bygga sina båtar och tyckte då inte att produktionseffektiviteten behövde innebära dålig kvalitet.

Sedan måste jag erkänna att jag tror de gått steget för långt i sin rationaliserings iver, kanske beroende på för snabb expansion eller att de börjat tumma på viktiga saker i hopp om att det skulle gå vägen. Jag känner tydligt igen detta fenomen från egen erfarenhet. Det gäller att befinna sig på rätt sida gränsen, vilket inte alltid är lätt. Tror Bavaria huvudsakligen gör mycket bra båtar men att de kanske gick steget för långt då de lanserade "Match" serien. Att skicka ut båtar med kölbrickor som är för klena eller olika mellan båtarna är ett tecken på att något gått snett någonstans. Man får dock inte glömma att "även solen har sina fläckar" och att Bavaria säkerligen till största del gör mycket fina båtar.

De som vill ha mer personliga båtar har ju massa andra alternativ att välja på. Jag skulle inte köpt en Bavaria men det beror som sagt inte på att jag tror att de är sämre än alla de 60-70-80 talsbåtar jag ägt och äger. Lackat ändträ har jag inte haft i många båtar men det har gått bra ändå :lol:

/Dan

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » ons 10 maj 2006, 13:18

Bavaria är ju Tysklands svar på Maxi.
Jag var inte med när Maxi båtarna kom, men det måste ha funnits många som var skeptiska då. Nya konstruktionssätt betyder ju alltid barnsjukdommar, det får man ju räkna med. Så självklart har det funnits och kommer att finnas problem med Bavaria båtarna som andra båtar inte har.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » ons 10 maj 2006, 13:57

Men det här är väl inte Anti-Bavaria? Den är möjligen anti-dåliga-båtar, och sådan finns, kanske till och med hos Bavaria.

Fakta i målet (ok, subjektiva observationer...) är ju att Bavaria bygger båtar i samma prisklass och storlek som en hel del andra varv och det som sticker ut är att man har en 30-fotare där de flesta andra stannar vid 34 eller 37. Byggmetoderna skiljer inte mycket mellan (stor)varven och det finns ett rätt begränsat antal leverantörer av kringutrustningen och de samarbetar med varven runt specifikationer och utförande. Vi är förmodligen fövillade av att varv i vår närhet nischar mot handbyggt i liten skala och med de priser som följer med den produktionsmodellen. Ta en titt i en nyare Bavaria, och det är minsann inte mycket olackade lister eller synligt ändträ i dem heller. Ikeasmäck anses bara smäck i Sverige, fashion och kvalitet på många andra ställen.

Vi ser helt enkelt en tillverkningsbranch som tar steget från småserietillverkning till storserieproduktion. Detta tillåter många positiva och sunda genvägar. Det finns också risk för misstag, och en uppenbar baksida är att serietillverkade och massproducerade misstag blir dyra att rätta till och frestande att mörka.

Vi har sett samma sak hända i bilbranschen. Kommer någon ihåg GM:s Corvair (Ralph Nader, Unsafe at any speed)? Enstaka misstag och fiaskon kommer att hända (och har hänt) även i båtbranschen. Det är hur man hanterar dessa som avgör hur en tillverkare kan utvecklas.

Men för ägare av gamla båtar: Inte påverkar förekomsten av Mördarsniglar priset på en Shipman 28, en Maxi 108, en HR31, en Najad34 eller ens en Maxi 77 eller en Misil II.

I alla fall inte neråt :-)

Q.

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 10 maj 2006, 13:59

Quasimodo skrev:Det är bara att jämföra vår klassiska Ballad (31) med Bavaria 30 så ser vi att de är helt olika - och de lockar inte heller samma köpare. Balladen köper man välrustad för 250, Bavarian kostar 600, så den som har endera budgeten tittar liksom inte på den andra båten överhuvud taget. För mig verkar det inte troligt att nya Bavaria skall sänka priset på gamla Ballader, lika litet som nya Hyundai-bilar med massor av utrymme, all utrustning och attraktivt pris påverkar priset på gamla Volvobilar.
Faktum är ju att priset på gamla Volvobilar gått ner kraftig de senaste åren.

Tror faktiskt att det kan kännas lite surt att sitta på en 20 år gammal 32 fotare som man köpt för samma pengar som en sprillans Bavaria. Går inte att komma ifrån. Vad ska man värja sig med ”gammal hederlig god skandinavisk kvalitet”, det håller inte.

Nej glädjes istället åt alla som kan njuta av sin nya fina båt och njut av din gamla 32-fotare.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » ons 10 maj 2006, 14:24

Det är nog snarare så att man har vant sig vid att båtar har följt med upp i inflationen (flutit med?) och den tiden är förbi, om inte annat därför att inflationen inte längre är så stor. Efterfrågan spelar roll, det är sant, och utbudet har förbättrats, det är också sant.

Men rent konkret - har du några exempel på \"32-fotare\" som verkligen sålts för vad en Bavaria 30 kostar idag, dvs ungefär 600 tusen kronor (listpris+litet småplock som aldrig följer med nya båtar) ?

Q.

Sumprunkarn
Platinamedlem

Re: Kvalitet eller status

Inlägg av Sumprunkarn » ons 10 maj 2006, 14:34

Quasimodo skrev:
Sumprunkarn skrev:
Quasimodo skrev:Det finns inget som hindrar att man prutar på ett vettigt sätt från "Orustnivå". Plastdäck och litet enklare inredning, kanske i fullgott material, men med målade ytor och bara ädelträ i kontrastdetaljerna. Inga problem.
Q.
Lite (o)roligt blir det när man betänker att plastdäcket på en Bavaria - definitionsmässigt - håller högre kvalitet än teakdäcket på en HR.

Vem vågar köpa en begagnad HR med teakdäck?
Tänk rätt här:

Plastdäcket på en Bavaria (vilken båt som helst...) har bara "kvalitet" om det är a) välgjort (korrekt laminerat), b) har tillräcklig dimensionering, d) använder rätt material, t ex balsa i stället för plastskum som lätt delaminerar) och c) alla beslagsmonteringar och öppningar är korrekt utförda med massiva förstärkningar eller enkellaminerade så att inte vatten kan läcka in i sandwichen.

Teakdäcket på en HR (eller vilken båt som helst) har bara kvalitet om det utförts korrekt, med noggrant hellimmade (massalagda) ribbor, perfekta skarvar, korrekt bottning av nåten, rätt nåtmassa, tätade/limmade skruvar och plugg (eller ännu hellre vacuumlagt, utan skruvar), noggrant underarbete och samma förstärkningar och dimensioner som plastdäcket har.

Begreppet kvalitet är relativt en massa saker, och man kan inte rent allmänt säga att det enklare och mindre arbetskrävande plastdäcket är bättre än ett teakdäck om man inte ser på helhetsutförandet. Bara om det orealistiska villkoret "allt annat är lika" är uppfyllt så stämmer det.

Men det är klart att man törs köpa ett teakdäck med tillhörande båt. Men man bör förstås känna till något om vad som krävs i underhåll. Segelbåtar är ändå irrationella fortskaffningsmedel som nästan alla har för sitt nöjes skull, så logiken bakom "ändamålsenlig" i alla dess former är liksom ändå förstörd.

Q.
Gratulerar till en välformulerad och oslagbar blandning av felaktigheter och självklarheter!

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » ons 10 maj 2006, 15:24

Jag lät för et par år sedan bygga ett nytt hus til min familj. Allt nytt - nytt kök, nya badrum, allt. Ny färg utanpå och inuti. Nytt tak. Allt. Men det är klart bygget är enkelt och på några sätt simpelt. Modern dimensionering och materialvalg, men med äkta trä och klinker på golv t.ex.
Visst är det skönt. Man vet att alt kommer att funka bra i en tio år eller sådär. Å andra sidan vore ett äldre hus säkert mysigt. Jag tycker om t.ex. gamla halvtonare, men nog förstår mycket väl att Bavaria verkar förlockande på många köpare. Om inte Bav 30 vore så jkligt hög och ful, skulle jag nog funderat på den själv.

Quasimodo

Re: Kvalitet eller status

Inlägg av Quasimodo » ons 10 maj 2006, 15:47

Sumprunkarn skrev:
Gratulerar till en välformulerad och oslagbar blandning av felaktigheter och självklarheter!
Unge herr Sumprunkare (för det var väl Pappa Sumprunkare som hade båt - eller hur?):

Felaktigheterna är jag rätt nyfiken på. Kan du klarlägga vilka de är, så får väl självklarheterna ligga ogillt.

Q.

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 10 maj 2006, 16:26

Quasimodo skrev:Det är nog snarare så att man har vant sig vid att båtar har följt med upp i inflationen (flutit med?) och den tiden är förbi, om inte annat därför att inflationen inte längre är så stor. Efterfrågan spelar roll, det är sant, och utbudet har förbättrats, det är också sant.

Men rent konkret - har du några exempel på "32-fotare" som verkligen sålts för vad en Bavaria 30 kostar idag, dvs ungefär 600 tusen kronor (listpris+litet småplock som aldrig följer med nya båtar) ?

Q.
Hämtade från Sailguide båtfakta och lite annonser. Har tolkat 32 fot lite vidare... men ändå.

Comfortina 32 (Båtfakta 500’ – 550’) (Begärt Båtnet 525’ – 550’)
Mamba 34 (Båtfakta 540’ – 545’) (Begärt Båtnet 410’)
Maxi 999 (Båtfakta 550’ – 640’) (Begärt Båtnet 585’ - 680’)
Albin Nova (Båtfakta 500’ – 550’) (Begärt Båtnet 450’ - 525’)
HR 312 (Båtfakta 540’ –) (Begärt Marin Guiden 557’ – 585’)

Bavaria 30 ny 575'
Inte direkt påvert utrustad i standard utförande heller:
Däck: Teak på sittbrunnsbänkar. Mantåg och mantågsstöttor, pulpit och pushpit. Stävbeslag i rostfritt med rulle för ankare
Fyra knapar Två winschar på rufftaket Två genuawinschar Ett winschhandtag Alla fall dragna till sittbrunn Självlänsande ankarbox i fören
Ett låsbart stuvfack i sittbrunn Självlänsande gasolbox i aktern
Badstege i aktern Dusch på badplattform Däcksventiler Elektrisk länspump
Manuell länspump Lanternor Däcksbelysning

Segel: Storsegel för normal rigg Genua för rullsystem
Rigg: Mast på däck från Seldén Rullsystem för genua, Furlex
Inredning: Pentry med gasolspis med ugn Isolerad kylbox Kylaggregat
Diskho i rostfritt Tre brandsläckare Pumptoalett Två öppningsbara ventiler och sex öppningsbara sidoventiler
Färskvatten: Vattentank på ca. 150 l Vattennivå indikator
Tryckvatten med filter
Instrument: Tridata med log, ekolod samt distans Vindintrument
Kompass
Motor: Volvo-Penta D1-20 18 hk med S-drev. Sötvattenkylning Dieseltank ca. 80l Bränslemätare Timmätare Varvräknare
Elsystem: Landström Laddare 24 Ah Elcentral med strömbrytare
Automatsäkringar med kontrollampor Motorbatteri 1 x 55 Ah, Förbrukningsbatteri 1 x 140 Ah Voltmeter
Ballast: Järnköl med modern lateralprofil, djupgående 1.85m. Järnköl djupgående 1.40m, tillval
Roder: Rattstyrning Hjärtstock med självjusterande lager
Nödroder Ratt med läderskydd

Fan nu börjar också jag bli lite förbannad, sitter på en 20 år gammal båt själv...!

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » ons 10 maj 2006, 16:49

Fy så du säger... :-)

Det hade jag ingen aaaaaning om (klassiskt uttalande om prisnivåer).

Dvs, jag visste vad en Bavaria kostar, men inte att man har såna fantasipriser på begagnade 80-talsbåtar.

Jag ber att få dra tillbaka mitt tidigare uttalande om i princip \"halva priset\" - fast det hade nog varit mer gångbart om man hållit sig till just 30 fot - Scampi, IW31, Ballad etc.

Q.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 10 maj 2006, 17:38

Nu får jag också ge mig in i debatten...
Jag kan förstå att man väljer att köpa en ny Bavaria 30 eller liknande massproducerad båt när man jämför med vad man får för pengarna.
MEN jag tror att jämförelsen endast stämmer vid just det segmentet ni valt dvs kring 500.000:-
När vi kollade på båt (2003) fanns det inget under 500.000:- men du kan få en jättestor fin beg båt för 1 miljon!
Jag tror att priserna på gamla 70-, 80-tals båtar kring 32 fot kommer sjunka i pris men en större (som vår Diva 399) kan behålla sitt värde bättre då en ny Bavaria 38 Match kostar dubbelt så mycket!
Sen kan man ha fördomar om Diva också, kvalité, svajköl etc men vi är mycket nöjda med vårt köp.
Segling handlar också om irrationella köp, jag får medge att det känns rätt bra när man lägger till i en naturhamn med en 12m lång båt med endast 3m bredd och drygt 17m hög mast när alla andra ligger där i sina badkar som ser likadana ut allihop...
Fast, jag skulle nog vara lika nöjd i en ny First 36.7 så jag vet inte om det argumentet håller? De flesta är nog nöjda med sina båtar och det är väl tur det...

Leve mångfalden...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Straycat
Silvermedlem

Inlägg av Straycat » tor 11 maj 2006, 19:04

Är Bavariorna egentligen självrätande? Jag surfade in på Bavarias hemsida och såg att 30:an har 25% av vikten i kölen, vilket låter lite.

I övrigt är det bara bra om någon bygger båtar som folk kan ha råd med. Det vore ännu bättre om båtarna inte vore så förbålt fula som Bav 30. Visst är orustbyggen trevligare men det är ett lika meningsfullt konstaterande som att en Aston Martin är ballare än en Passat.
Håkan skrev: Har det blivit nån båt ännu?
Den planen ligger ett år fram i tiden, en del gamla projekt ska röjas upp innan dess. Just nu lutar det mer åt H-båt än IF.
-Jörn

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 11 maj 2006, 21:38

Straycat skrev:Är Bavariorna egentligen självrätande? Jag surfade in på Bavarias hemsida och såg att 30:an har 25% av vikten i kölen, vilket låter lite.
Det är den med all säkerhet. Självrätande är ett rätt så vitt begrepp, men i sin enklaste form handlar det bara om att båten inte kan blåsa omkull utan tippar upp igen utan att man "hjälper till". I större sammanhang talar man om GZ-kurvor och STIX-tal som då ger värden för när båten blir omvänt stabil (flyter stabilt, fast upp och ner), och hur sannolikt det är att det händer (en funktion av längd, bredd och djup). Då brukar man anse, föga överraskande, att smalare är bättre, längre är bättre och djupare är bättre. Lustigt nog verkar kölvikten inte spela så stor roll.

Så det är nog mer belastande att Bavaria (och många, många andra båtar) är kort, bred och lätt snarare än om den har 25 eller 35 % i kölen. Men för semestersegling i Europa är det här inget problem.

//HQ

Skriv svar