Steen skrev:
Det är vel inte rimeligt, att en skandiavsk producert båt på 40 fot skall koste 2 gannge det samme som en båt från en storproducent. Dobbelt så bra är den inte heller.
I andra sammanhang brukar man framhålla att kvalitet (prestanda) kostar enligt en exponentiell kurva, speciellt i ändarna på prestandaskalan. Kanske bör man då förvänta sig att en dubbelt så bra båt kommer att kosta fyra gånger så mycket.
Annars kan man nog vänta sig en prisskillnad på det dubbla mellan en kortserieproducerad båt, byggd hos ett svenskt eller danskt varv och en längseriebyggd båt, byggd av robotar i Frankrike eller Tyskland. Det är min personliga uppfattning att man får valuta för prisskillnaden, än så länge. Det kan (men måste inte) vara annorlunda i Polen, Lettland eller Kroatien, men bara tills dess de också når europeisk lönenivå.
Vill man byta pengar mot en påvrare inredning i enklare material (läs, plastmoduler) kan det vara en sak, men problemet är om de nya "båtfabrikerna" bygger "globalt livslängdsberäknade" produkter, på samma sätt som en bil. När den vitala delen "motor" i bilen är slut, så skall allt annat också vara slut. Den vitala delen i en segelbåt har traditionellt varit skrovet, och man har kunnat ersätta motor, mast, segel, inredning, elsystem, däcksutrustning etc en eller flera ggr under båtens ekonomiska livslängd.
Det kan tänkas att man nu ändrar på detta så att skrovet bara förväntas hålla lika länge som mast, segel och motor. Då får man skriva av båten på 15 år i stället för på 30 år, och kalkylen för den enskilde blir förmodligen inte särskilt annorlunda - annat än att fabriken får en ny affär, tidigare. En annan hypotes är att man bibehåller volymen i skrovet, men bygger med allt mindre material för att spara kostnader, och det för med sig sina egna problem, speciellt i båtar. Stora, lätta båtar med svaga motorer och små riggar tycker jag mig kunna se redan nu, i Bavariabroschyrerna och anorstädes.
Kan man genom produkt- och produktionsutveckling bygga bättre, starkare båtar, med bättre fungerande riggar, kölar, effektivare motorer och dessutom till lägre kostnad än eljest, så är naturligtvis allt frid & fröjd. Men är vi där? Eller, är vi ens på väg dit?
Q.