Många båtar blir det...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
desålätt
Guldmedlem

Många båtar blir det...

Inlägg av desålätt » mån 08 maj 2006, 15:42

Saxat från Bavariaklubbens hemsida:
\"Vi tog en tur till Marstrand i helgen, härligt väder och en hel del båtar! Räknade till 12 Bavariabåtar i hamnen... Själva seglar vi B30 och det låg fyra av den modellen. Vi kommer nog alla att se en hel del Bavariabåtar i hamnarna i sommar!\"

Det roliga är den sista meniningen... Är han besviken när han insåg att han har köpt en båt som alla har och där risken finns att man går ner i fel för det finns så många!?

I samma diskussion står:
\"Dom kallas ju oxå mördarsniglar...\"

Om man betänker var man läser detta så blir det oerhört roligt!

:wink:

Tänk själv...
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!

Straycat
Silvermedlem

Inlägg av Straycat » mån 08 maj 2006, 17:44

Förstår inte riktigt... Själv funderar jag på en H-båt alternativt IF och har inga som helst problem med att det finns ännu fler av dem än av Bavarior i Sverige.
-Jörn

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 09 maj 2006, 08:48

Straycat skrev:Förstår inte riktigt... Själv funderar jag på en H-båt alternativt IF och har inga som helst problem med att det finns ännu fler av dem än av Bavarior i Sverige.
Inte jag heller...
Det är alltid enkelt att ondgöra sig över "sämre" båtar och dess ägare, det gör väl jag också ibland men mer privat sammanhang (hoppas jag).
Jag kan ge mig f-n på att det blir som med Japanska bilar, nu skrattar vi åt Bavaria men om tio år har de slagit ut vår egen båtindustri...

Nu skulle jag aldrig köpa varken Japanska bilar eller Tyska båtar men det är mer av personliga skäl.

Har det blivit nån båt ännu?
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » tis 09 maj 2006, 09:23

Jag väntar med stor förväntan på att få döma ut en till klubben nytillkommen Bavaria 37. Den är säkert Ikea-inspirerad och allmänt klen på många områden. Eller inte... - vi får se. Allt Bavaria gör är inte nödvändigtvis fel. Genvägar tar de dock, och var det är acceptabelt att göra så kan alltid diskuteras.

Jämförelsen med japanska bilar är inte så dum. Det man (med ett historiskt perspektiv) så lätt glömmer är hur genomdåliga de var innan den japanska bilinddustrin insåg att typ-köpare i Europa förväntar sig minst tio års hållbarhet, helst 15 och att den amerikanske typ-köparen inte tolerer driftstopp eller problem, under en relativt sett kortare ägandeperiod. De (utan tvivel) utmärkta japanska bilarna är numera i många fall prisledande...

Annars tror jag att det roliga var ordvändningen \"vi får säkert se många Bavaria i hamnarna\" - i motsats till \"på sjön\"...

Q.

desålätt
Guldmedlem

Inlägg av desålätt » tis 09 maj 2006, 09:37

Jag tar eg inte parti för eller emot Bavaria, hurvida dessa är bättre eller sämre.

Jag tycker det BARA är rolig läsning. Och som Quasimodo skrev....
Det blir ju ännu roligare just när man läser det \" i hamnarna\"!

Jag är i grund och botten imponerad av Bavarias framfart och hur de lyckas med försäljningen och deras produktion. Sen hurvida båtarna imponerar eller ej låter jag vara osagt.

Kul får man väl ha mer än på sjön men ironi och humor kanske inte platsar här?
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 09 maj 2006, 10:41

desålätt skrev:Jag tar eg inte parti för eller emot Bavaria, hurvida dessa är bättre eller sämre.

Jag tycker det BARA är rolig läsning. Och som Quasimodo skrev....
Det blir ju ännu roligare just när man läser det " i hamnarna"!

Jag är i grund och botten imponerad av Bavarias framfart och hur de lyckas med försäljningen och deras produktion. Sen hurvida båtarna imponerar eller ej låter jag vara osagt.

Kul får man väl ha mer än på sjön men ironi och humor kanske inte platsar här?
Imponerad eller förskräckt?
Jag får medge att jag drog på munnen men det kan bli så fel när det skrivs.
Sen får man tänka på alla som lägger hela sin sparade slant för att köpa sin första nya båt och då förstår jag att det är lätt att bli lockad av Bavaria.
Det är lätt att såra många på kort tid via internet...

Segla väl /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tis 09 maj 2006, 11:00

Vi får se månge Bavaria båter och andre billigare alternativa till dom nordiska båter tex polska Delphia som har fått stor anerkändelse i båtpressen. Kvalitäten är på mange modeller (oxå från Bavaria) mycket bättre enn många te x svenska och danska båter från 70' o 80:tallet och kvalitäten stigar hele tidan från dom nya oppkomlinger, just som den japanska bilindustri nu är förende. Den nordiska båtindustri går tuffa tidar i möte och jag påstår, att kun få skandinaviska båtvarv finns kvar om 10-15 år. Och då är det kun båttillvärkere for feinschmeckere som finns kanske äget av en tysk, fransk, kinesisk, polsk eller fransk producent. Dom små båttillvärkera i skandivanian har ganske enkelt inte råd med at investera i dom nye injektionsmetoder och utfräsningsrobotter och då är det slut. Tyvärr!
Det är vel inte rimeligt, att en skandiavsk producert båt på 40 fot skall koste 2 gannge det samme som en båt från en storproducent. Dobbelt så bra är den inte heller.
Steen
Danmark

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » tis 09 maj 2006, 11:31

Steen skrev: Det är vel inte rimeligt, att en skandiavsk producert båt på 40 fot skall koste 2 gannge det samme som en båt från en storproducent. Dobbelt så bra är den inte heller.
I andra sammanhang brukar man framhålla att kvalitet (prestanda) kostar enligt en exponentiell kurva, speciellt i ändarna på prestandaskalan. Kanske bör man då förvänta sig att en dubbelt så bra båt kommer att kosta fyra gånger så mycket.

Annars kan man nog vänta sig en prisskillnad på det dubbla mellan en kortserieproducerad båt, byggd hos ett svenskt eller danskt varv och en längseriebyggd båt, byggd av robotar i Frankrike eller Tyskland. Det är min personliga uppfattning att man får valuta för prisskillnaden, än så länge. Det kan (men måste inte) vara annorlunda i Polen, Lettland eller Kroatien, men bara tills dess de också når europeisk lönenivå.

Vill man byta pengar mot en påvrare inredning i enklare material (läs, plastmoduler) kan det vara en sak, men problemet är om de nya "båtfabrikerna" bygger "globalt livslängdsberäknade" produkter, på samma sätt som en bil. När den vitala delen "motor" i bilen är slut, så skall allt annat också vara slut. Den vitala delen i en segelbåt har traditionellt varit skrovet, och man har kunnat ersätta motor, mast, segel, inredning, elsystem, däcksutrustning etc en eller flera ggr under båtens ekonomiska livslängd.

Det kan tänkas att man nu ändrar på detta så att skrovet bara förväntas hålla lika länge som mast, segel och motor. Då får man skriva av båten på 15 år i stället för på 30 år, och kalkylen för den enskilde blir förmodligen inte särskilt annorlunda - annat än att fabriken får en ny affär, tidigare. En annan hypotes är att man bibehåller volymen i skrovet, men bygger med allt mindre material för att spara kostnader, och det för med sig sina egna problem, speciellt i båtar. Stora, lätta båtar med svaga motorer och små riggar tycker jag mig kunna se redan nu, i Bavariabroschyrerna och anorstädes.

Kan man genom produkt- och produktionsutveckling bygga bättre, starkare båtar, med bättre fungerande riggar, kölar, effektivare motorer och dessutom till lägre kostnad än eljest, så är naturligtvis allt frid & fröjd. Men är vi där? Eller, är vi ens på väg dit?

Q.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 09 maj 2006, 12:12

En mycket stor del av kostnaden för ett Orust-bygge ligger på teakdäcket och den vackra påkostade inredningen. Kan man leva utan förstklassig mahogny med böjlimmade lister och med ett däck i plast blir båten rejält mycket billigare utan att i sig vara direkt en dålig produkt.

På frågan hur Maxi-båtarna kunde vara så mycket billigare än Olle Enderleinritade båtar lär han ha muttrat något typ
- 'Kolla på inredningen, hur mycket kostar lite plywoodbitar uppfästa på skrovet med lim och slänga in fem madrasser'
Lite så är det ju med Bavariabåtarna också.
Alla borde ha skägg

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 09 maj 2006, 13:01

Min frua och jag har gennom det senaste året genomgåt dom fleste segelbåter mellem 30 och 40 fot, när vi skulle köpe en ny til ersättning for den gamla frå 1986. Den stora skilnad mellem båterne är design (smaken är som baken eller hur?), segelegeskapar, decksutrustning och innredningskvalität. Kvalität på mast är ungefär det samme på alla båter(Sparcraft, Seldén, John Mast, Nordic Mast) Skrovkvalität beror mest på produktions metode och her använder dom förende epoxy och injektionsteknik, som gir bättre skrovstivhet och motstand mot osmosis. Men ännars är der inte store skilnade. Derimot på decksutrustning och segel finns stora kvalitätskilnad, men det är jo let at ändre själv. På innredningssidan ser det ut till att visse skandinaviska båter använder bättra trä och handvärk/detaljer enn gennomsnittet och att det är her att den faktiska kvalitätskillnaden finns. Alla använder motor från Yanmar eller VP, så inte der heller. Och vad angår segelegenskapar har vi inte samme behov och krav til te x höjd och fart.
I min hamn sidste år var der en, der köpte en Bavaria 42 och en som köpte en socalled skandinavisk kvalitätsbåt på 40 fot. Gissa vem som til nu har haft flest reklamationer, och det var inte Bavarian :oops:
Och när det gäller innovation är den skaninaviska båtproduktion nästen gået i stå. Tyvärr, tyvärr. Även finska Swan fikk inspiration från Italien for inte att gå under.

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tis 09 maj 2006, 13:04

aschhh...var inte loggad in
/Steen
Steen
Danmark

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » tis 09 maj 2006, 21:28

Det finns inget som hindrar att man prutar på ett vettigt sätt från \"Orustnivå\". Plastdäck och litet enklare inredning, kanske i fullgott material, men med målade ytor och bara ädelträ i kontrastdetaljerna. Inga problem.

Sedan räcker inte material och arbete som förklaring till HR-priserna, utan såväl image och \"äkta\" kvalitet finns med i bilden också. Det som är svårt är att göra likadant, avsevärt billigare. Det är där jag menar att man skall se upp, så man är informerad.

Q.

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 10 maj 2006, 09:09

När jag läser vissa inlägg så tycker jag att det mest låter som om vissa är avundsjuka på att de själv inte har råd med en bavaria 30 eller vad det nu beror på, kanske de känner sig hotade de som sitter med äldre 30 fotare att bavaria skall sänka värdet på deras 20 år äldre båta?

Jag tror att det är bra båtar, har själv en äldre båt och mindre och känner att jag inte vill lägga ut de pengarna som behövs för att köpa en båt för >500 tkr men skulle jag vara beredd att lägga det beloppet så skulle en bavaria 30 definitivt ligga bra till!

Sumprunkarn
Platinamedlem

Kvalitet eller status

Inlägg av Sumprunkarn » ons 10 maj 2006, 09:27

Quasimodo skrev:Det finns inget som hindrar att man prutar på ett vettigt sätt från "Orustnivå". Plastdäck och litet enklare inredning, kanske i fullgott material, men med målade ytor och bara ädelträ i kontrastdetaljerna. Inga problem.
Q.
Lite (o)roligt blir det när man betänker att plastdäcket på en Bavaria - definitionsmässigt - håller högre kvalitet än teakdäcket på en HR.

Vem vågar köpa en begagnad HR med teakdäck?

Quasimodo

Re: Kvalitet eller status

Inlägg av Quasimodo » ons 10 maj 2006, 10:10

Sumprunkarn skrev:
Quasimodo skrev:Det finns inget som hindrar att man prutar på ett vettigt sätt från "Orustnivå". Plastdäck och litet enklare inredning, kanske i fullgott material, men med målade ytor och bara ädelträ i kontrastdetaljerna. Inga problem.
Q.
Lite (o)roligt blir det när man betänker att plastdäcket på en Bavaria - definitionsmässigt - håller högre kvalitet än teakdäcket på en HR.

Vem vågar köpa en begagnad HR med teakdäck?
Tänk rätt här:

Plastdäcket på en Bavaria (vilken båt som helst...) har bara "kvalitet" om det är a) välgjort (korrekt laminerat), b) har tillräcklig dimensionering, d) använder rätt material, t ex balsa i stället för plastskum som lätt delaminerar) och c) alla beslagsmonteringar och öppningar är korrekt utförda med massiva förstärkningar eller enkellaminerade så att inte vatten kan läcka in i sandwichen.

Teakdäcket på en HR (eller vilken båt som helst) har bara kvalitet om det utförts korrekt, med noggrant hellimmade (massalagda) ribbor, perfekta skarvar, korrekt bottning av nåten, rätt nåtmassa, tätade/limmade skruvar och plugg (eller ännu hellre vacuumlagt, utan skruvar), noggrant underarbete och samma förstärkningar och dimensioner som plastdäcket har.

Begreppet kvalitet är relativt en massa saker, och man kan inte rent allmänt säga att det enklare och mindre arbetskrävande plastdäcket är bättre än ett teakdäck om man inte ser på helhetsutförandet. Bara om det orealistiska villkoret "allt annat är lika" är uppfyllt så stämmer det.

Men det är klart att man törs köpa ett teakdäck med tillhörande båt. Men man bör förstås känna till något om vad som krävs i underhåll. Segelbåtar är ändå irrationella fortskaffningsmedel som nästan alla har för sitt nöjes skull, så logiken bakom "ändamålsenlig" i alla dess former är liksom ändå förstörd.

Q.

Skriv svar