Hej !
Jag har en Garmin GPS 72 med en kompass som visar kursen när man förflyttar sig. Jag har därför några frågor och funderingar kring detta som jag hoppas någon kan svara mig på. Här kommer frågorna :
Hur fungerar denna kompass?
Påverkas denna kompass av missvisning och deviation?
Och kan man med hjälp av denna kompass deviera en fast monterad
vanlig kompass som sitter i min båt?
Hälsningar
/Robert K
Kompass i GPS, lite funderingar och frågor...
Påverkas inte
GPS-kompassen visar den kurs som du har färdats den senaste stunden genom att jämföra positionerna vid de senaste uppdateringarna (lät väldigt tekniskt). Den påverkas inte av missvisning och deviation. Visst kan du använda den för att deviera din båtkompass, men det är ett lika bra sätt att gå i en känd enslinje där du tar ut rätt kurs ur sjökortet.
Vissa GPSer har inbyggd flux-kompass som fungerar även vid stillastående, och dessa reagerar på magnetism men devierar sig själva på nåt listigt sätt. Exempel på dessa är Garmin Etrex Vista.
Hoppas att jag inte ljugit för mycket...
Vissa GPSer har inbyggd flux-kompass som fungerar även vid stillastående, och dessa reagerar på magnetism men devierar sig själva på nåt listigt sätt. Exempel på dessa är Garmin Etrex Vista.
Hoppas att jag inte ljugit för mycket...
Genom att använda sateliter och jämföra sin position tiden T och Tiden T+1 d.v.s en sekund efter...Hur fungerar denna kompass?
Nej. GPS påverkas av störsignaler om det vill sig illa..Påverkas denna kompass av missvisning och deviation?
JaOch kan man med hjälp av denna kompass deviera en fast monterad
vanlig kompass som sitter i min båt?