Garmin sjökort - CD eller kort?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
orjan.norberg
Trogen medlem

Garmin sjökort - CD eller kort?

Inlägg av orjan.norberg » mån 20 mar 2006, 08:34

Jag funderar på att köpa Garmin 2010C, GPS-plotter. Vilken sjökortsform är lämpligast att välja till plottern? CD eller kort?

Glada hälsningar / Örjan Norberg, tel. 0706 - 51 12 33

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 20 mar 2006, 09:23

Jag förstår inte frågan riktigt. Kan man välja?

CD är alltid att föredra tycker jag. Har du en kortläsare till datorn så kan du skriva dina egna kort och variera innehållet efter behov.

asdf

garmin

Inlägg av asdf » mån 20 mar 2006, 10:03

är du datorkunnig så ska du ha cd, det är INTE helt smidigt att köpa koder för att låsa upp de områden du vill ha.
köp ett så stort minneskort som plottern klarar av, 256mb?
det är mycket bra att kunna sitta vid datorn och lägga upp rutter m.m.
gör du fel så har du slängt ut några tusenlappar på fel sjökortsområde... kolla noga, garmin betalar inte tillbaka eller ändrar ett felaktigt köp.

är du inte BRA på datorer så kanske du ska överväga att välja färdiga kort.

lycka till

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 20 mar 2006, 10:22

Har inte provat själv, men har råkat se att Garmin´s kort finns på nätet. Europa, Atlanten, världskarta osv. Med koder o allt syntes det som.
Söker man aktivt finns säkert mycket mer. Garmin´s PC kabel är dyr, men Biltema skall ha ngt som går att bygga om för en bråkdel av G`s pris.

Quasimodo

Sidokommentar om Bluechart, CD och GPS.

Inlägg av Quasimodo » mån 20 mar 2006, 13:35

Garmin har ett närmast idiotsäkert sätt att se till att korten inte missbrukas. Det finns en kod för att låsa upp CD:n med, men för att sedan aktivera varje sjökortsområde måste man köpa en öppningskod. Denna får man av Garmin, och den bygger på att man registrerar max två (2) gps-plotters till öppningskoden. Garmin är helt kyliga i det fall man angett fel serienummer, och byta (till rätt eller ny) GPS kan man i och med det bara göra en gång om man inte vill lösa ut sitt sjökortområde en gång till. Det finns mer än en som råkat illa ut pga av missförstånd eller misstag, men Garmin är knallhårda - inga undantag...

När det gäller Garmins PC-kabel finns det olika varianter.
www.clover.se har till de små, samt litet tips.

Grinig kommentar:

Tyvärr är Garmins trista policy en följd av att klåfingriga eller tjyvaktiga a) laddar ner kort på olika tjyvdatabaser i strid mot upphovsrättsregler och avtal med Garmin, b) somliga inte kan låta bli att hämta hem stulna kort...

Om sjökort inte är gratis på Sjöfartsverket, i båtaffärer och annorstädes, varför i all världen inbillar sig folk att det är bara att hämta samma sak på nätet?

Q.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 20 mar 2006, 15:13

Ovanstående är helt korrekt. De flesta sjökort, kartor osv finns att hämta som \"piratkopior\". Många är upplåsta på så vis att du kan se dem i MapSource. MEN; du kan aldrig föra över dem till din GPS-enhet ifall de kräver engångskod.

Vissa kartor, tex Metroguide, Friluftskartan osv kan laddas ned i enheten utan engångskod, men inte Bluechart, City Navigator osv.

Garmins kopieringsskydd fungerar faktiskt!

Gäst

Re: Sidokommentar om Bluechart, CD och GPS.

Inlägg av Gäst » mån 20 mar 2006, 15:44

Quasimodo skrev:
Om sjökort inte är gratis på Sjöfartsverket, i båtaffärer och annorstädes, varför i all världen inbillar sig folk att det är bara att hämta samma sak på nätet?

Q.
Nej, helt rätt. Jag känner åckså gränslös sympati med USA`s militärindustri. Dom behöver allt stöd i tider som dessa.//Johan.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » mån 20 mar 2006, 17:42

Just USA-sjökort är faktiskt gratis, så din kommentar sitter litet halvfel. Och DoD bjussar ju på GPS-satelliterna, så litet ros må de väl kunna få, ändå.

Det viktiga är förstås inte om man tar hem en (olaglig) kopia för påseende, utan att man är med och betalar för produkten när den brukas. Garmin har sett till att detta inte längre är en förtroendesak mellan köpare och säljare - undrar varför?

Lurar man Garmin, Solteknik eller Sjöfartsverket på avgiften tar de bara ut det på oss andra, och i förlängningen upphör en verksamhet om den inte får intäkter.

Men inte skall man väl stjäla ihop utrustningen till segelbåten?

Q.

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 20 mar 2006, 18:12

Jovisst jag vet. Hade svårt att låta bli. I princip tycker jag som du. Men jag kan nog fortfarande tänka mig att stjäla ihop delar till båten. Bara det drabbar dom rätta, och att jag inte ertappas naturligtvis.//Johan.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 20 mar 2006, 18:39

Johan

Ändra inställning
Nästa gång kan det vara ditt jobb som försvinner pga stölder.
Det finns ingentin som rättfärdigar, inte mot någon.

Till sist drabbar det dig själv, och då tycker du inte att det var så kul... :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » mån 20 mar 2006, 19:02

Jag har en gång ertappat en klubbmedlem med stöld ur grannbåten...

Det här var på 80-talet på Solna båtsällskaps varv.

Han behövde en slang till sin motor och skar helt enkelt bort en bit
från en annan båt!

Jag frågade honom helt stillsamt om han tyckte att det var OK att bete sig så.

-\"Jag behöver den här !\",var hans enda kommentar.

Det blev ett himla liv i klubben,och tjuven skämdes rejält.Han gick runt och bad folk om ursäkt både till höger och vänster.Pinsamt!

Hoppas han lärde sig något,t.ex. att skilja på mitt och ditt!

Hälsningar Miwa

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 20 mar 2006, 20:01

Jaja ni har naturligtvis rätt. Kanske att vi pratar förbi varandra, och jag tar på mig skulden. Jag överdriver lite och skulle naturligtvis inte kunna tänka mig att stjäla från en båt/granne eller affär eller vadsomhelst. Jag roade mig helt enkelt med att ironisera/förklara min inställnig till USA´s krigsindustri. Representerad av Raymarine, Garmin, Bell osv. Tyvärr har dom ju blivit stora även på vårat favoritområde, som är mer fredligt.
Min negativa inställning till dylik, som jag anser, krigsdrivande industri kvarstår dock. Känns inte bra att vara i deras händer. Kanske att det kan bli ändring när EGNOS är fullt klart.
Det ryska systemet vet jag inget om men skall tydligen vara i full gång. Lite off t.//Johan.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 20 mar 2006, 23:22

Kanske att det kan bli ändring när EGNOS är fullt klart.
Lite off t.//Johan.[/quote]

Är det inte Galileo du tänker på, det kommande Europeiska nav.satelitterna.
http://www.sweden.gov.se/sb/d/3804/a/56133

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 21 mar 2006, 08:09

Jo, så är dt nog.//Johan.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » tis 21 mar 2006, 10:01

Anonymous skrev: ... Raymarine, Garmin, Bell osv. Tyvärr har dom ju blivit stora även på vårat favoritområde, som är mer fredligt.

Det ryska systemet vet jag inget om men skall tydligen vara i full gång. n.
Här tycker jag att man kan inta en lätt biblisk syn - den förlorade sonen osv. Att missil-marknaden minskar och Misil-marknaden ökar är bra, hursomhelst... ;-)

Man får tycka vad man vill om USA:s försvarsindustri och att de är "krigsdrivande", men glöm inte att det ingår i konceptet att vi får tycka vad vi vill. Det finns analytiker som påstår att det kalla kriget vanns fredligt (mer eller mindre) på grund av att dessa industrier "vann" över östblockets motsvarigheter. Östblockets motsvarande industrier har/ger också betydligt mindre insyn och med ingen eller obetydlig positiv påverkan på vårt båtliv - om man inte räknar att det går att köpa ryska surplus-nattsikten att ha som kikare i båten.

Angående ryska satellitnavigeringen heter den GLONASS. Här finns en länk till en informativ sida:

http://www.glonass-center.ru/frame_e.html

Det går att hitta navigatorer som kan ta emot GLONASS-signaler, men de blir dyra(re) och GLONASS civila signal ger också sämre precision än motsvarande GPS.

Och, Johan, såklart jag fattar att du inte på allvar är en tjuv. Men det är viktigt att skilja på vad man får, bör och kan hämta hem från Internet.

Q.

Skriv svar