Väder och påfrestning på Östersjön?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
.T/

Inlägg av .T/ » tor 16 mar 2006, 21:26

Quasimodo skrev:

Kopplingen till Gotland är nu mer än oklar...

Q.
Kopplingen är glasklar...
Gotland är jätteplatt.. när man väl tagit sig upp över kanten.
/T

Gäst

Väder och påfrestningar på Östersjön

Inlägg av Gäst » fre 17 mar 2006, 18:02

Visst kan det bli tufft på soluppgångens hav!
Någon nämnde Emmastormen.
Vi hade också en rejäl sommarstorm i slutet av juli 1992. Högsta vindstyrkan som mättes på Sv Högarna var då 31 m/s, vet ej om det var medel eller by.
SMHI missade helt att två lågtryck slog sig samman, stannade upp söder om Åland och fördjupades med storm som följd. En ordinär sommarkuling hade man varnat för men inte mer.
Under denna storm försvann den svenska vegan Galatea Turbo (tror jag hon hette) med sin besättning på väg mot Baltikum.
Men normalt sett är en segling till Gotland en trevlig och njutbar resa. Förutsatt att man planerat utifrån vädret.

heavy
Silvermedlem

Re: Utrustningslistan...

Inlägg av heavy » fre 17 mar 2006, 20:21

Anonymous skrev:
heavy skrev:
Jag håller med dig att man kan byta ut eller ändra vissa grejer men Byt för guds skuld inte ut bultsaxen mot en bågfil för att kapa vajern i en nödsituation!
Varför inte?

Den som försökt kapa en wire med bultsax vet för det första att den inte är lämplig till detta, utan man skall ha en speciell wiresax. Den som till äventyrs har prövat att klippa wire med en sådan vet också att man måste hålla i den med båda händerna och man måste dessutom använda avsevärd kraft.

En bågfil däremot, kan man hantera med en hand, och den extra tid det tar att kapa wirarna gör antagligen att man hinner tänka sig för om det man tänker göra är lämpligt eller nödvändigt.

Q.
Att byta ut bultsaxen mot bågfil! Varför inte komplettera? Att ha tillgång till flera verktyg är väl en säkerhet? Att bara ha tillgång till en bågfil där bladet kan gå sönder tycker inte jag är en bra säkerhetsdetalj! om vi nu pratar om säkerhet ?

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » fre 17 mar 2006, 21:09

Försök att kapa en 12mm rostfri vaijer m bågfil. Ta tiden och rapportera hit. Ingen lätt uppgift. Inte ens hemma i snickarboden.//Johan.

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » lör 18 mar 2006, 09:30

12 mm är kanske lite för tjockt. 8 mm är nog mer normalt.//Johan.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » lör 18 mar 2006, 09:46

Vi har alla våra talismaner till sjöss. Men en wiresax för att göra det bekvämt att klippa loss riggwirar tycker jag är en av de produkter på listan som är lättast att avvara.

PS: En billig bultsax på Jula kostar 179 kr, en billig bultsax på Biltema samma. Den på Biltema är längre (900 mm). En eller två gånger kan den nog fungera utan problem, även med osäker kinesisk kvalitet. Fetta bara in den ordentligt - den lär ligga i båten tills den huggs upp. Men ha med en bågfil, först och främst.

Q.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 24 mar 2006, 22:04

.T/ skrev:Det kan vara lite besvärligt emellanåt...
"1985 23 juli förekom en mycket lokal storm den sk Emmastormen. Ölands norra udde noterade 28 m/s. Många seglare kom i sjönöd men endast 1 seglare omkom "
Ok.... bara en enda omkommen men illa nog för honom.

Det var en 'lågtrycksbana 5b', dvs ett lågtryck som kommer ut från polska kusten på sin väg norrut. Bara några graders felbedömning av lågtryckets bana kan ge konsekvenser som ovan. Denna lilla storm var alltså inte förutsedd av metrologerna.
Så om man känner sig lite osäker kan man ju avstå från översegling när polska lågtryck är på väg norrut.
/T
Ölands norra udde och vattnet strax norr därom nämndes i en artikel i
PX för några år sedan. Artikeln handlade om Östersjöns farligaste stäl-
len. En kapten i handelsflottan och tillika fritidsseglare delgav sina er-
farenheter. Där nämndes området där Galathea Turbo gick i kvav, besättningen var en man och en kvinna, åtminstone mannen och
Galathea själv var mycket erfarna seglare - båten med skeppare hade
gått tur och retur över Atlanten. Mannens kvarlevor återfanns senare,
om jag inte minns fel, också spillrorna av båten.

Jag har själv seglat norr om Öland i tilltagande nordlig vind. Det var på
intet sätt dramatiskt, bara en hård bris, men jag kunde notera att vågor-
na var närmast häpnadsväckande höga i förhållande till sin längd. Det
har väl med uppgrundningen att göra, förmodar jag. I alla fall våghöjden
växte snabbt när vinden tilltog.

Rudi

Skriv svar