Tja, när man nu köper en gammal båt så blir det automatiskt att man ser sig om efter en bra GPS-plotter...
Jag vill ha ganska stor skärm med god upplösning. Sjökort för \"alla\" områden i Europa (åtminstone Nordeuropa). Sen ska naturligtvis GPS-plottern vara DRIFTSÄKER och hålla i alla väder.
Ska man köpa Garmin eller vad är bäst och mest prisvärt?
Glada hälsningar
Örjan Norberg, tel 0706 - 51 12 33
Bra GPS-plotter?
-
Herr Q
Du kan räkna med att Garmin kommer att fungera fint. Å andra sidan är det med all sannolikhet så att flertalet plottrar är utmärkta idag, oavsett märke, och sjökort till plottrar har inga direkta begränsningar vad gäller urval. Jag har goda erfarenheter av Garmin 2010C, men den är/var heller inte billig.
I min båt används nu i stället en PC med enklast tänkbara programvara. Det är ett gångbart alternativ till en plotter, men bara inomhus.
Att tänka på:
I min båt används nu i stället en PC med enklast tänkbara programvara. Det är ett gångbart alternativ till en plotter, men bara inomhus.
Att tänka på:
- Många plottrar kan vara VGA-skärmar till en PC, vid sidan av. Då kan du alltid få dina specialfunktioner den vägen.
Den plotter man väljer är vanligen låst till ett märke på sjökort - kolla urvalet innan du fastnar för ett fabrikat pga design.
En plotter tar plats, och om poängen är att den skall sitta vid ratten, kolla så att det blir problemfritt att sätta dit den. Du vill inte gippa den i havet redan andra dagen...
Har man en plotter i brunnen (det vill man nog) så måste den fungera med solen in i skärmen.
En liten, handhållen plotter är ett alternativ om man vill ha ständig valfrihet var den skall vara placerad, uppe eller nere.
Jag har haft två Garmin färgplottrar och är nöjd med dessa bortsett från en punkt som dessvärre är viktig: Antireflexbehandlingen på skärmen. Den är mycket känslig och försvinner vid normal avtorkning efter ett antal år. Ett fingeravtryck som behöver tas bort tar med sig lite av coatingen. Utan antireflex är det inte meningsfullt att ha den i sittbrunnen i dagsljus på sommaren.
Så köper du Garmin så var rädd om skärmen, inga fingrar eller saltvatten och försiktighet med rengöringsmedel.
Själv har jag bytt till Raymarine, lite sämre antireflex men den verkar hålla bättre.//Johan
Så köper du Garmin så var rädd om skärmen, inga fingrar eller saltvatten och försiktighet med rengöringsmedel.
Själv har jag bytt till Raymarine, lite sämre antireflex men den verkar hålla bättre.//Johan
Håller med Johan om detta.Johan 52 skrev: Själv har jag bytt till Raymarine, lite sämre antireflex men den verkar hålla bättre.//Johan
I början kändes det som Ray:en inte hade antireflex om man jämförde med Garmin:en i bröjan.
Efter ett antal turer i regn, storm och sol (många avtorkningar) så var det inget slitage på Ray:en men en del på garminen som helt plötligt så var det sämre alternativet
Rekomenderar Raymarine C/E serie beroende på krav... Storleken är som smaken...
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!