Elan 333
Hey Kalle4.
Jag har nys köpt ny båt och har tittet mycket på Elan333 undervegs. Den seglar mycket bra, har god kvalitet etc., men vi köpte en annan da Elan333 inte har mycket stuvarum. Gäller tyvärr alle Elan typer i racer/cruiser serien. Tjeck dette först. Ännars kan jag kun rekommedera Elan 333.
P.S.
Dom flesta begangnad 333 på marknadt i Europa har seglet som charterbåter i Kroatien, då skall du väre opmärksom på om båtet är tillagt moms.
Jag har nys köpt ny båt och har tittet mycket på Elan333 undervegs. Den seglar mycket bra, har god kvalitet etc., men vi köpte en annan da Elan333 inte har mycket stuvarum. Gäller tyvärr alle Elan typer i racer/cruiser serien. Tjeck dette först. Ännars kan jag kun rekommedera Elan 333.
P.S.
Dom flesta begangnad 333 på marknadt i Europa har seglet som charterbåter i Kroatien, då skall du väre opmärksom på om båtet är tillagt moms.
Steen
Danmark
Danmark
-
Gäst
-
kalle4
Charterbåt
Törs man köpa en 2-4 år gammal båt nere i grekland/kroatien som gått som charterbåt?
Jo, det törs du
Slitaget är oftast 5 faldigt på dessa båtar.
En båt som är 2-3 år gammal, motsvaras av en 10 år gammal båt här.
Allt mjukt kommer du få slänga, motorerna kan vara bedrövliga, UV-ljuset tar hårt på allting. Priset får vara därefter.
Kolla momsen om båten är från kroatien.
Greklands registrerad båt är redan momsad.
Slitaget är oftast 5 faldigt på dessa båtar.
En båt som är 2-3 år gammal, motsvaras av en 10 år gammal båt här.
Allt mjukt kommer du få slänga, motorerna kan vara bedrövliga, UV-ljuset tar hårt på allting. Priset får vara därefter.
Kolla momsen om båten är från kroatien.
Greklands registrerad båt är redan momsad.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
- RoundRobin
- Silvermedlem
Så riktigt, men om den inte har stuverum är det inte en bra cruisingbåt.Anonymous skrev:Elan lanserer snart en ny Elan 34 som skal være langt snabbare enn Elan333, Och med større bredde og dermed bedre plass.
Prissättet på den nya Elan 340 kommer at nå 130.000 Euro for en basis segelklar model. Men den ser spändende ut
Steen
Danmark
Danmark
-
Herr Q
Jodå, man kan räkna med att de fungerar på vitala punkter. Problemet är bara att "normalt slitage" blir så oerhört annorlunda på en uthrningsbåt som seglas av "ny besättning" 40 veckor om året, jämfört på en båt som seglas 4-5 veckor. Därför har du "mindre kvar" av allt som slits gradvis, som motor, rigg, segel, inredning, textilier etc etc.RoundRobin skrev:Charterbåtarna säljs väl inte efter endast 2-4 år i uthyrningsverksamhet? Angående skicket på charterbåtar, borde de väl vara "Tipp Topp", annars vill väl ingen hyra dem?
/RR
Annars är tumregeln för utförsäljning av hyrbåtar att de säljs strax innan de erfarenhetsmässigt börjar kosta mer i reparationer än kapitalkostnaden för att byta till en ny. Men de underhålls löpande, för de måste naturligtvis fungera ända till sista dagen.
-
kalle4
Lönar det sig att importera?
En 4 år beg. Elan 333 kostar i croatien ca 650 kkr och det är då utan moms antar jag, vilken momssats kommer jag bli tvungen att betala om jag tar hem den till sverige. En motsvarande i tyskland kostar ca 750kkr med moms och i sverige har jag sett en beg. på 1 milj.
- RoundRobin
- Silvermedlem