SpeedMarine 3cyl 26hk marindiesel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jörgen
Trogen medlem
Kontakt:

SpeedMarine 3cyl 26hk marindiesel

Inlägg av Jörgen » tis 28 feb 2006, 09:59

Hej

Enligt importören så har det sålts ett 30-tal av denna billiga motor och det skulle vara kul att få höra lite omdömen om den...är det någon på detta forum som har köpt den ?

//jörgen

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » tis 28 feb 2006, 10:52

Läs mer om Yangdong här: http://www.yangdong.com/
Det kan vara en bra motor, men den är tung, för egen del skulle jag aldrig köpa en sådan motor. Det är troligt att det blir svårt med reservdelar i framtiden, det är ju så att en marindiesel förväntar man sig att den ska kunna använda kanske 30 år, men det är ju ett senare problem.

Det finns ingen anledning att tro att en Kina diesel skulle vara mindre stryktålig än en modern japanare (vilken nästan alla andra dieslar är inkl Volvo Pentas mindre motorer). Svårt att råda egentligen.

Användarvisningsbild
Jörgen
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av Jörgen » tis 28 feb 2006, 10:58

hej

jo jag vet att den är tung, dock inte så mycket mer än min Yanmar YSE12:a skulle jag tro..just därför vore det intressant att få höra av någon som har köpt den tycker jag..

yanmar möttes f.ö av samma skeptisism när den kom kan jag tänka..den var ju inte alls avsedd för marint bruk men har ju klarat åren rätt bra..så jag tror inte heller att den kinesiska behöver vara ett dugg sämre

//jörgen

Gäst

Re: SpeedMarine 3cyl 26hk marindiesel

Inlägg av Gäst » tis 28 feb 2006, 11:07

Jörgen skrev:Hej

Enligt importören så har det sålts ett 30-tal av denna billiga motor och det skulle vara kul att få höra lite omdömen om den...är det någon på detta forum som har köpt den ?

//jörgen
Som sagt, det vore skoj att höra litet förstahandsinformation. Men i brist på sådan skulle nog jag, precis som så många andra vara orolig för reservdelarna och kontinuiteten hos tillverkare och/eller agent. En del info (eller snarare mer tyckande) finns här:
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » tis 28 feb 2006, 11:15

När du väljer motor måste Du utgå från vilken sorts båt Du har. Praktiskt Båtägande har haft en hel del bra artiklar om ämnet. I nr 5 2003 skriver De att bra dimensionering är ca 4 hk per ton båt. Möjligtvis så kan Du gå upp till ca 5 hk per ton om Du kör mycket i starka tidvattenströmmar. Man kan enligt artikeln, de gånger man råkar ut för busväder \"kryssa\" mot vind och vågor.

En YSE12 borde ju ha gett 12 hk när den var ny och eftersom den gjordes på 70 talet och då brukade man stoppa in motorer på ca 3 hk per ton, sp min slutsats är att din båt väger ca 4 ton. Att då sätta in en motor som är större än 16 hk är bara att elda för kråkorna. En marindiesel ska alltid gå på högt effektutag (ca 75 - 80% av maxvarvtalet) för att må riktigt bra. Hur DU en kommer att räkna så går ju båten aldrig fortare än sin deplacementsfart.

Har du inte funderat på att hålla liv i din gamla YS, kolla några bra länkar som handlar om äldre Yanmar YS från 70-talet men det är tänkvärd läsning som är ganska allmängiltig:

Förläng livet på båtens trotjänare: http://www.marinkontroll.se/pdf/yanmar/Batliv1-03.pdf

Båtens motor får nytt topplock http://www.marinkontroll.se/pdf/yanmar/Batliv2-03.pdf

trotjänaren får nytt liv: http://www.marinkontroll.se/pdf/yanmar/ ... 03%20a.pdf

Starkare och piggare efter renoveringen: http://www.marinkontroll.se/pdf/yanmar/ ... 03%20b.pdf

Riskerna med färskvattenkylning: http://www.marinkontroll.se/pdf/yanmar/Batliv4-03.pdf

Dags att byta motor i tusentals båtar: http://www.marinkontroll.se/pdf/Batliv01_04.pdf

Nu har du något att grubbla över....

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tis 28 feb 2006, 13:18

\"Att då sätta in en motor som är större än 16 hk är bara att elda för kråkorna. En marindiesel ska alltid gå på högt effektutag (ca 75 - 80% av maxvarvtalet) för att må riktigt bra\"

Praktiskt båtägande skall man läsa med stor vaksamhet!

För förbränningsmotorer och speciellt dieslar gäller allmänt att att ett lägre varvtal ger alltid mindre slitage och ett lägre effektuttag (medeltryck) också alltid ger mindre slitage.

Det enda problemet som kan uppstå om man har en \"för stor\" motor är om man inte matchar propellern mot båten och effektkurvan. Men dimensionerar man propellern så man når sin deplacementsfart vid (typ) 2000 varv och håller sig där vid snabb marschfart bränner man varken diesel eller sliter motor i onödan. Reservkraften har man sedan tillhands då vindmotståndet bromsar båten under deplacementsfart - givetvis kan man inte passera deplacementsvallen med \"bara\" 10-15 extra hästar.

En mycket bättre tumregel än PB:s är att man kan räkna med 1 knop per hk och ton i 10 m/s för de flesta segelbåtar (masten bromsar...). Då kan man räkna med att en 4-tons båt som förväntas gå i 6 knop mot vinden kan ha nytta av 24 hk - inte så långt från Kinamotorn. Den marginalen kan i så fall vara bra att ha, så man kan räkna med att 25 av de 30 kan finnas kvar även efter några års slitage.

//HQ

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 28 feb 2006, 13:21

bra beräknat :D ...det är en B31 som väger ca 3,5 ton men skulle nog ändå vilja ha några hästar till...men det är klart..en fräsch yse 12:a kanske räcker till..
ska kolla din länkar ... tack !

//jörgen

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » tis 28 feb 2006, 13:44

Herr Q, intressant att se din tumregel med antalet knop vid 10 m/s mot deplacementet, varifrån kommer den? Den kan säkert stämma, men resonemanget i artikeln från PB säger att man kan faktiskt \"kryssa\" mot vinden.

Fungerar det verkligen att lägga \"deplacementsfarten\" vid ett lägre varvtal, du tar som exempel 200 varv, kan man då varva upp i fullvarv som man ska göra om proellern är har rätt dimension?

Visst kan man ha åsikter om PB artiklarna, men just den som jag refererar till är skriven i Storbritannien och där kan det verkligen vara tufft väder. Så jag tror nog att de ligger ganska rätt.

Håller på och kikar lite för egen del, min båt väger 2,6 - 2,9 ton beroende på var man läser, så jag brukar avrunda till 3 ton, så enligt PB resonemanget hamnar jag då på 12 hk, med Herr Q resonemenget blir det 18 hk vilket jag tycker är i överkant.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tis 28 feb 2006, 18:07

SteX skrev:Herr Q, intressant att se din tumregel med antalet knop vid 10 m/s mot deplacementet, varifrån kommer den? Den kan säkert stämma, men resonemanget i artikeln från PB säger att man kan faktiskt "kryssa" mot vinden.

Fungerar det verkligen att lägga "deplacementsfarten" vid ett lägre varvtal, du tar som exempel 200 varv, kan man då varva upp i fullvarv som man ska göra om proellern är har rätt dimension?

Visst kan man ha åsikter om PB artiklarna, men just den som jag refererar till är skriven i Storbritannien och där kan det verkligen vara tufft väder. Så jag tror nog att de ligger ganska rätt.

Håller på och kikar lite för egen del, min båt väger 2,6 - 2,9 ton beroende på var man läser, så jag brukar avrunda till 3 ton, så enligt PB resonemanget hamnar jag då på 12 hk, med Herr Q resonemenget blir det 18 hk vilket jag tycker är i överkant.
Tumregeln 1 hk/ton/knop i 10 m/s är en erfarenhetsregel. Jag lärde den för många år sedan hos en Volvohandlare på kusten. Men man kan också betänka att det ytterst sällan är ett problem att ha en för stark motor, medan en för svag motor kan vara mycket irriterande.

Det där med fullvarv är helt ointressant - det enda man vet när man når maxvarvtalet med motorn är att propellern i vart fall inte är för stor. Om man därvid tar ut 10, 20 eller 30 hästar ur motorn vet man inte förrän man tankar och kan räkna baklänges på bränsleförbrukningen. Dieslar drar bara så mycket bränsle de behöver, inte mer, så bränsleslöseri kan det liksom inte bli frågan om. Annat är det med tvåtaktare.
Propellrar skall dimensioneras efter effekten (styr diametern) och båtens maxfart (styr stigningen). Då kan man i det här fallet lugnt dimensionera propellern efter den effekt som motorn kan lämna på t ex 2000 varv - det räcker väl till enligt tumregeln ovan.

Hela resonemanget bygger naturligtvis på på att man kan köpa kinadieseln så billigt att det kan vara affär att "gradera ner" den så att den i praktiken aldrig lämnar full effekt, dvs körs på toppvarv. Men det skadar inte motorn, tvärtom.

//HQ

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 28 feb 2006, 18:25

Tiden står inte still..

På början av 70 talet började inombordarna tränga in i segelbåtarna väldigt radikalt.
En halvtonnare hade oftast en 8-10hk motor, på 80 talet var det 12-15hk för samma båt. Nu har dessa 20-30hk motorer.
Förändringarna är egentligen bara vår bekvämlighet, ekonomi och tidsstress. Motorgångstiderna ökar och seglingstiden minskar.
Utvecklingen är inte i alla avseende bra för oss själva och naturen.
Fram för små motorer och ett lugnare liv...... :wink:
Calle

Se gla ut

Skriv svar