Sea Clear vs. något annat program som kostar pengar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Jörgen
Trogen medlem
Kontakt:

Sea Clear vs. något annat program som kostar pengar

Inlägg av Jörgen » mån 20 feb 2006, 18:57

Hej

En liten undran; vad finns det för anledning att köra något annat progam än Sea Clear...vad får man med dom andra programmen som kostar som inte finns i SC ?

//jörgen

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » mån 20 feb 2006, 19:04

I Levande Sjökortet får man vettiga hamnbeskrivningar.

Saknar många finesser och kanske inte platsar som ett riktigt navigationsprogram men ändå.

Svante

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 20 feb 2006, 19:29

Jag tycker att SeaClear är bra. Själva så använder vi mest traditionell navigering med sjökort. Ibland när det är lite knöligt så plockar vi fram datorn och kopplar på GPS-pucken.

Min rekomendation är att börja med SeaClear, det är ju samma typ av kort som till alla andra program som anänder sk rasterkort. Rasterkort är överlägset vektoriserade som alltid har en högre felprocent än just \"scannade\" kort.

Jag har provat Fugawi, i mitt tycke inte ett dugg bättre.

Det är ju värdelöst att ha en bärbar dator i sittbrunnen, så det är ju bara vid bra väder som det fungerar. Är vädret dåligt måste den ju vara inne i ruffen.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 21 feb 2006, 08:16

Har kört ett 10tals olika navprog.
Favoriten nu är \"TIKI Navigator\"
Finns i norsk och engelsk ver.
TIKI kan öppna flera fönster, lättanvänt, billigt mm.

www.tiki-navigator.com/

Robin
Diamantmedlem

Skulle raster vara bättre än vektor?

Inlägg av Robin » tis 21 feb 2006, 11:20

Jag måste säga att ja har svårt att tro att raster kort skulle vara mer exakta än vektoriserade. Riktig sjöfart använder vektorkort.

Själv har jag aldrig ens funderat på rasterkort, men hur funkar det, kan man välja hur mycket info man vill se med mera? Är det inte så att rasterkorten bara är en bild? Som inte går att göra mycket mer än att se på? Med vektorkort så kan man välja om man vill se djupkurvor och sådant, eller fyrar och annat med för den delen, övergången mellan korten är sömlös, men med markeringar för vart korten slutar. Så är det iaf i Transas Tsunami, vilket jag tycker är ett mycket bra program, och fullversionen av det är tydligen väldigt populär i handelsflottorna världen över, tex Stena:)

Jag tror knappast att det är mer fel i vektorkorten, hur tror du att de är gjorde, nån som mätt med linjal?:)

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 21 feb 2006, 16:27

Vektor kort har mera \"fel\" och är mindre nogranna än rasterkort.
Raster kort är (bara en bild) en exakt kopia av papperskorten.
Vektor korten är \"översatta\" från papper.
Vid översättningen kommer det in fel, i begynnelsen var dessa stora, det har blivit bättre med åren.
För att vektorkorten inte skall bli för \"stora\" förenklas korten.
Detta ser man tydligt om man zoomar i en kustremsa, den blir \"fyrkantigare\" och rakare, genar över vikar uddar blir spetsigare.
Till handelsflottan spelar det ingen roll, när dom skärgårdsnavigerar har de papperskort och lots ombord.
Till vektorkortens fördelar hör bla. att man kan välja vad som skall visas.
Tsunamis farledsprickar är svarta och saknar \"stolpe\".
Röda o gröna prickar i kortet underlättar navigeringen.
Att \"riktig\" sjöfart valt vektor kort hör samman med att det är enkelt att uppdatera och komplettera korten samt att alla kort rymms på en Cd.
Att hålla pappers sjökortskatalogen ombord rättade är förenat med mycket arbete.
De flesta svenska raster korten kommer ut nya varje år.
Fördel för seglare på ostkusten är tillgången av Hydrographicas kort i rasterformat.
http://www.hydrographica.se/
Vid uppdateing av västkusten till nya kort, är det dött lopp kostnadsmässigt mellan Tsunami och Solteks rasterkort.
Du rättar väl dina vektoriserade sjökort??
http://www.soltek.se/kartor/sjokort.htm

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 21 feb 2006, 16:43

men tiki är väl inte gratis är det

det finns väl dessutom klara fördelar med rasterkort som är exakt lika papperskortet, för min del är det så iallafall eftersom jag kör med både papper och digitalt samtidigt...

//jörgen

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 21 feb 2006, 21:56

Anonymous skrev:men tiki är väl inte gratis är det

det finns väl dessutom klara fördelar med rasterkort som är exakt lika papperskortet, för min del är det så iallafall eftersom jag kör med både papper och digitalt samtidigt...

//jörgen
Tiki kostar från 19 till 79 euro.
"Nästan" gratis, om man jämför med vad andra program kostar.
Seaclear undantaget

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 21 feb 2006, 22:30

Hur bra är våra digitala sjökort?
Artikeln från SXK 2004 Av Ove Thorin.
http://www.simrad.se/Ovriga_sidor/Simrad_brasjokort.asp

Gäst

Bluetooth GPS

Inlägg av Gäst » ons 22 feb 2006, 19:40

Hej

en annan fråga ang. seaclear..försöker få det att fungera med en gpspuck ansluten via bluetooth men får det inte att funka så värst bra..går det ens ?

//jörgen

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 22 feb 2006, 22:57

Det gäller att installationen av Bluetooth i PC-änden medför att den uppträder som en COM-port, som ev. behöver ställas in på 4800 baud.
Ställ sen in dess COM-nummer i Seaclear.

www.batteknik.se

Men annars förtjänar sjökortsprogrammet Ozi-explorer att nämnas. Det är ett sharevare-program, och det är enligt min smak överlägset de andra för bitmapkort, om man vill göra egena anpassningar av vad det skall uträtta och vilka sjökortsfilformat det kan hantera.

www.batteknik.se

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 23 feb 2006, 07:52

ok..tack seawolf :-)

har inte fått till det riktigt med com portarna ..gps pucken uppträder som en com 5 port men det verkar inte seaclear fatta ..får mecka lite till tydligen

ska kolla lite på ozi också för att se om det kanske funkar bättre med bluetooth

//jörgen

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 23 feb 2006, 22:23

Anonymous skrev:Det gäller att installationen av Bluetooth i PC-änden medför att den uppträder som en COM-port, som ev. behöver ställas in på 4800 baud.
Ställ sen in dess COM-nummer i Seaclear.

www.batteknik.se

Men annars förtjänar sjökortsprogrammet Ozi-explorer att nämnas. Det är ett sharevare-program, och det är enligt min smak överlägset de andra för bitmapkort, om man vill göra egena anpassningar av vad det skall uträtta och vilka sjökortsfilformat det kan hantera.

www.batteknik.se
Ja jag håller med.
Använder Ozie när jag vill laborera med skisser och egen skannade kort. Skapa brytpunkter och rutter för att ladda upp till GPSen.
Ozie "pratar" Garmin.
Ozie är prisvärt, betalade 700 Skr för det 1999.

http://www.oziexplorer.com/
http://medlem.spray.se/silvadahlin/lasse.htm

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » lör 25 feb 2006, 13:56

Jag har efter denna tråden börjat kolla upp lite olika program, ladda hem demon och läst - vicken djungel... :?

Som van datoranvändare så tycker jag att i stort sett alla dom jag tittat på är amatörmässigt gjorda utan bra gränssnitt och anpassning till Windows. Massor med finesser men röriga upplägg.

Det här med att själv scanna in kort i olika pixelformat och sen lita blint på det skulle inte jag göra i alla fall. Och sen all tid som kommer att gå åt för scanningar och mappning puhhh... :?

Jag tog hem en demo på Raytech Navigator, klart bästa programmet hitills tycker jag, men det verkar käka datorkraft i mängder samtidigt som det är lite rörigt.

Vad gäller pixel kontra vektorkort så har ju vektorkorten oändligt mycket större noggranhet tillsammans med alla andra fördelar, jag jobbar med datorgrafik dagarna i ända så jag har lite sakkunskap i ämnet. Det är ju ingen slump att man använder vektorgrafik till i stort sett allt precionsarbete nu för tiden (verkstadsindustrin, flygindustrin, båtindustrin - nu tom. fräser man båtpluggar med cad-program direkt ur materialet.)

Så hinner bara kartteknikerna med att göra ett nogrannare sjökort/arbete så finns det ingen anledning längre att använda pixelkort om det är noggranhet man eftersträvar.

Om man nu som jag skulle välja ett program som även hanterar vektorformat, vilket program skulle det vara.

Dom jag vet om.
- Raytech Navigator, vet ej pris.
- Maxsea (ganska dyrt, 7900:- för enklaste versionen + alla kartor)
- C-map 4, har fått kolla på det hos en kompis, verkar vara gammalt som gatan men ändå lite småtrevligt. Skulle vara kul att veta vad uppföljaren heter eller om det är Discontinued hos leverantören...

Svante

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 25 feb 2006, 17:12

Så hinner bara kartteknikerna med att göra ett nogrannare sjökort/arbete så finns det ingen anledning längre att använda pixelkort om det är noggranhet man eftersträvar.

Om man nu som jag skulle välja ett program som även hanterar vektorformat, vilket program skulle det vara.

Svante[/quote]

Tills kartteknikerna blir \"klara\" föredrar jag BSB korten och \"hemma\" skannade.
Har bara 8 års efrarenhet av PC-navigering.
Jobbat med kartplottrar och navigatorer sen 60talet.
Om programmen är \"amatörmässigt\" gjorda kan jag inte bedömma, kanske är dom gjorda för \"amatörer\".
Om jag kunde, skull jag ta de bästa bitarna ur olika program och göra värdens bästa och mest lättanvända program, tills dess så får vi hålla oss till det marknaden har att erbjuda.
De kort jag skannat själv litar jag blint på. Har kört 2 år, hela Västkusten, Vänern o Dalsand på hemmagjorda. De har stämmt perfekt.
Noggranheten kontra raster kort är kommenterat i svaren tidigare till rasterkortens fördel.
Har kört Raytech Offshore Navigator, inte specielt \"märkvärdigt\", saknar AIS funkt, enda finess jag uppskattar är att \"Head up\" kan väljas, underlättar när radarbilden skall jämföras med kartbild.

Fugawi Marin ENC kan även hantera vektorkorten.
http://www.soltek.se/kartor/fugawimarineenc.htm

Skriv svar