Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Steen
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Calle C skrev:Steen
Den Kaskeloten kan knappt vara varvsbyggd eller, känner inte igen däck
och överbyggnad.
Jädrans go båt och snabb.
Calle,
se mere på
www.hbs.dk den har fin träöverbyggnad
Steen
Danmark
-
Calle C
- Diamantmedlem
Svante
Köp den
Du kommer aldrig att ångra dig..

Calle
Se gla ut
-
Gäst
Kaskeloten ser ut att ha träöverbyggnad? Och uppges vara ett renoveringsobjekt. Normalt ligger de betydligt högre i pris.
Se upp för S30 vid ev köp. Är ofta sönderseglade. Delaminering, sönderseglad skottstruktur har jag själv sett på den gamla varianten. Den nya har sänkta bottenstockar för bättre ståhöjd. I efterhand insåg konstruktören att detta påverkade styrkan på ett menligt sätt, varför han har tagit fram instruktioner för hur dessa båtar bör förstärkas med stringers (m m?). Långt ifrån alla av de nya är förstärkta.
-
Quasimodo
Calle C har rätt. Svante skall köpa Kaskelotten. Gör det, Svante. NU!
Svante har bombat detta forum med frågor, och när han (och vi) var fullärd på sin Banner 28 sålde han den. Och jag lovar, alla aspekter på ägande och brukande var VÄL belysta. Och det handlade bara om EN båt.
Därför, tvinga karl'n att snabbt köpa något - vad som helst! Vi får ändå engagera oss i den båten som vore den vår egen, men vid ett snabbt beslut blir det bara EN, inte varje saluförd båt under månader, kanske år.
Och, Chardonnay - läs allt Svante frågat och valda delar av vad forumet svarat - så lär du känna din nya båt och alla dess detaljer på ett utmärkt sätt.
Q.
-
Gäst
Anonymous skrev:Kaskeloten ser ut att ha träöverbyggnad? Och uppges vara ett renoveringsobjekt. Normalt ligger de betydligt högre i pris.
Se upp för S30 vid ev köp. Är ofta sönderseglade. Delaminering, sönderseglad skottstruktur har jag själv sett på den gamla varianten. Den nya har sänkta bottenstockar för bättre ståhöjd. I efterhand insåg konstruktören att detta påverkade styrkan på ett menligt sätt, varför han har tagit fram instruktioner för hur dessa båtar bör förstärkas med stringers (m m?). Långt ifrån alla av de nya är förstärkta.
Citat från
www.s30.se:
"Diverse skott med väldigt bristfällig originalfastplastning (plastat mot
inredningsmattan) åtgärdades."
Så fick man sig en förklaring till att förskeppet inte håller!
- Sumprunkarn, som envist inte orkar logga in
-
Steen
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Och her är en Kaskelot med org. plastöverbyggd
www.tempobaadsalg.dk
check priset..........
Steen
Danmark
-
MiniMe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Var inte rubriken Racer/cruiser?
Det borde väl finnas fina 1/2-tonnare (eller större) från 80-talet. LYS borde då ligger kring 1,15-1,16 (eller högre).
-
Steen
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
MiniMe skrev:Var inte rubriken Racer/cruiser?
Det borde väl finnas fina 1/2-tonnare (eller större) från 80-talet. LYS borde då ligger kring 1,15-1,16 (eller högre).
Vad är det for 1/2 tonnara från 80-tallet med så höga LYS?? En 1/2 tonnar är jo inte en special snabb båt!! Tvärtom set med dagens konstruktionsprincipper är den i särklasse langsam när ochså den skal ha' liten komfort. Svantes gamla Banner är vel en av dom snabbasta med LYS ca. 1,15. En X-95 har mindre LYS.
Steen
Danmark
-
MiniMe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Steen skrev:MiniMe skrev:Var inte rubriken Racer/cruiser?
Vad är det for 1/2 tonnara från 80-tallet med så höga LYS?? En 1/2 tonnar är jo inte en special snabb båt!! Tvärtom set med dagens konstruktionsprincipper är den i särklasse langsam när ochså den skal ha' liten komfort. Svantes gamla Banner är vel en av dom snabbasta med LYS ca. 1,15. En X-95 har mindre LYS.
Det finns ett antal 1/2-tonnare som ligger kring 1,16 i LYS. De flesta av dessa något snabbare båtar byggdes i slutet av IOR-tiden. Såg tom 1,17 i LYS ("Silva NEXUS" på TR 2001)
Många av dessa är one off-byggen men det krävdes en viss basinredning och en del har byggts ut för semesterseglingar. det gäller bara att hålla ögonen öppna.
I västerås fanns det en som seglade med 1,16 och jag vill minnas att det såldes en annan med något högre LYS. Visst var de snabbare när masthead byttes till 7/8-del och aktern breddades något.
-
Gäst
Min gamla båt Banner 1/2-ton har ett Lys på 1,17 i sverige, den är lite bredare akteröver än tidigare 1/2-tonnare så visst finns det hyfsat snabba båtar i denna klassen även med dagens mått mätt. Chardonnay kommer att uppskatta Bannerns superba segelegenskaper - det är jag helt övertygad om.
Svante
-
Chardonnay
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Svante, hittade följande har inte kollat på blyköl eller ej, inte heller på ståhöjden men du kan väl kolla själv!
På finn.no (norsk sida,kolla runt där själv det finns trevliga båtaren Hero 101:a lys 1,13 bla.övrigt jag fann där var:
http://www.finn.no/finn/boat/object?fin ... =87&page=3
Flamingo 40
Hittade även en Elan 33 men den är lite dyrare men fin & i Kullavik:
http://www.finn.no/finn/boat/object?fin ... =87&page=2
sen är det dessa båtar.
http://www.tamholt.fi/index_en.htm iFinland finns en Dynamic 35.a för 310 200,-
x-102 i ÅBO för 315000,-
http://www.blocket.se/vi/6894983.htm?ca=15_s
facil 30 (lys 1,14)för 370.000(lite mycket men en underbar båt!
http://www.blocket.se/li?q=facil&ca=15_ ... =3&ps=&pe=
elan 31/33:a med tre hytter lys?: för 365000
http://www.blocket.se/vi/6894564.htm?ca=15_s
Omega 30 för 340 000 lys 1,14
http://begmarknad.batnet.se/sok/annons. ... &kid=&tid=
/Susanne
-
tp
- Trogen medlem
-
Kontakt:
-
Svante
- Diamantmedlem
Quasimodo skrev:Calle C har rätt. Svante skall köpa Kaskelotten. Gör det, Svante. NU!
Svante har bombat detta forum med frågor, och när han (och vi) var fullärd på sin Banner 28 sålde han den. Och jag lovar, alla aspekter på ägande och brukande var VÄL belysta. Och det handlade bara om EN båt.
Därför, tvinga karl'n att snabbt köpa något - vad som helst! Vi får ändå engagera oss i den båten som vore den vår egen, men vid ett snabbt beslut blir det bara EN, inte varje saluförd båt under månader, kanske år.
Och, Chardonnay - läs allt Svante frågat och valda delar av vad forumet svarat - så lär du känna din nya båt och alla dess detaljer på ett utmärkt sätt.
Q.
Nja, det är väl inte riktigt vad jag tänkt mig även om den ser mysig och hemtrevlig ut, skutan.
Quasimodo: Det är en Banner 1/2-ton (31 fot) jag sålt. Sen...
förbered dig på en lång vår med många intressanta inlägg att svara på. Jag skall göra allt för att hålla er sysselsatta med riktiga frågor i stället för att ni skall sitta och lösa korsord, putsa på den egna båten eller nått annat onyttigt...
Vetgirig
Svante
-
Calle C
- Diamantmedlem
Svante
\"skutan\" med riktiga segel seglar ifrån din gammla båt.
Skuta upptill men inte under.
Läs på lite om den här, du kommer att bli överraskad....
ps. draken kommer att gilla den

Calle
Se gla ut
-
Svante
- Diamantmedlem
Ja \"skutan\" har ju en överaskande kölprofil och ser väldigt sjövärdig ut - om man nu kan se det bara genom att tittat på skrovformen, men ändå.
Kanske inte vad vi letar efter men tack ändå.
Vi är lite sugna på att kolla närmare på Elvströms Blue Dane. Lite till åldern kanske (lys 1,12) men vi vill inte lägga mer pengar på detta än vad våra behov kräver och detta kan ju vara ett vettigt alternativ då.
Svante