Vore tacksam för lite synpunkter och erfarenheter angående skillnaderna mellan mastheadrigg och en 7/8-rigg. Bakgrunden är att jag har möjlighet att komma över en komplett P28 som reservdelsbåt med bra mast och segel. Problemet är att min egen båt har mastheadrigg. Finns det anledning att byta, fördelar/nackdelar, hur mycket jobb?
Tacksam för alla svar!
mvh Anders
Masthead vs. 7/8-rigg på P28
-
Anders Bergqvist
- Rookie
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tis 22 jun 2004, 13:13
Masthead vs. 7/8-rigg på P28
P28 311 -68
-
Bob
Jag ser bara fördelar med 7/8-rigg kontra masthead. Den är mer trimbar, ser snyggare ut (ingen lyktstolpe) och har ett mer lättskotat försegel (mindre). Förespråkarna för M-H brukar säga att den är mer lättrimmad, men det är ju för att den inte går att trimma.
Byter man rigg blir det ju en annan balans i båten, som säkert skiljer sig mellan olika modeller. Hur mycket jobb det är (andra längder/placeringar på stag och vant, etc.) har jag ingen uppfattning om heller.
Lycka till!
Byter man rigg blir det ju en annan balans i båten, som säkert skiljer sig mellan olika modeller. Hur mycket jobb det är (andra längder/placeringar på stag och vant, etc.) har jag ingen uppfattning om heller.
Lycka till!