Båtlivet medför ju för 17 inga kostnader för staten... var är logiken? Ett register är självklart första steget kombinerat med båtkörkort. Sen är det kört mina vänner.. pinsamt är bara förnamnet..
dags att flytta?
-
trött
dags att flytta?
Båtlivet medför ju för 17 inga kostnader för staten... var är logiken? Ett register är självklart första steget kombinerat med båtkörkort. Sen är det kört mina vänner.. pinsamt är bara förnamnet..
-
Herr Q
-
Gunter
-
trötter..
finns det ngn gräns för herrarnas tålighet avseende lagar och paragrafer? Visst kan det finnas skatt på båtar också i andra länder men vårt totala skattetryck är svårslaget.. visst förleds vi att tro att vi bor i den tryggaste av världar här i Svea rike.. men tror vet ni att det är så eller har ni jämfört??
Tror ni att det är bra att jag flyttar och att det går lika bra utan min skatt? Det gör det utan tvivel... men om fler än jag upplever trycket för högt? Vad händer då med vår välfärd??
Tror ni att det är bra att jag flyttar och att det går lika bra utan min skatt? Det gör det utan tvivel... men om fler än jag upplever trycket för högt? Vad händer då med vår välfärd??
-
G
Frågan man kan ställa är:
Gnäller du för att procentsatsen är en annan än i de länder du väljer att jämföra med, eller gnäller du för att du upplever dig vara fattig pga skattetrycket?
För egen del lever jag ett gott liv. Jag har bil, en egen lägenhet, dvd, stereo, tv, schyssta kläder, god mat och (!) en egen segelbåt! Ett gott liv! Och detta trots att jag inte på något sätt kan kallas höginkomsttagare. Allt detta i skattehelvetet Sverige där (om man nu ska tro gnällspikarna) det knappt går att leva eftersom staten tar alla pengarna.
Varför ska man bry sig så mycket om procentsatsen? Se hellre till slutresulatet.
Passa så det eviga gnällandet inte färgar av sig permanent på sinnelaget.
G
Gnäller du för att procentsatsen är en annan än i de länder du väljer att jämföra med, eller gnäller du för att du upplever dig vara fattig pga skattetrycket?
För egen del lever jag ett gott liv. Jag har bil, en egen lägenhet, dvd, stereo, tv, schyssta kläder, god mat och (!) en egen segelbåt! Ett gott liv! Och detta trots att jag inte på något sätt kan kallas höginkomsttagare. Allt detta i skattehelvetet Sverige där (om man nu ska tro gnällspikarna) det knappt går att leva eftersom staten tar alla pengarna.
Varför ska man bry sig så mycket om procentsatsen? Se hellre till slutresulatet.
Passa så det eviga gnällandet inte färgar av sig permanent på sinnelaget.
G
Tja, själv har jag bott i Tyskland och jämfört. Skattetrycket är lägre visserligen, men då måste mna räkna in att man får betala mer försäkringar än i Sverige, och Vips, så betalar man minst lika mycket som hemma i Sverige. Men skillnaden att inte alla i Tyskland har råd med försäkringarna..trötter.. skrev: Visst kan det finnas skatt på båtar också i andra länder men vårt totala skattetryck är svårslaget.. visst förleds vi att tro att vi bor i den tryggaste av världar här i Svea rike.. men tror vet ni att det är så eller har ni jämfört??![]()
-
Herr Q
Har varit runt på många ställen dit man mycket väl skulle kunna flytta om man var tvungen att lämna landet
En genomgående observation är att när \"ärlig svensk\" flyttar dit (en del under buller och bång typ skattehelvetet suger) låter det vanligen mer nyanserat efter ett tag.
Och, många kommer faktiskt tillbaka.
//HQ
En genomgående observation är att när \"ärlig svensk\" flyttar dit (en del under buller och bång typ skattehelvetet suger) låter det vanligen mer nyanserat efter ett tag.
Och, många kommer faktiskt tillbaka.
//HQ
Eller så kanske dom som gnäller skall göra det. Och jämför gärna med andra länder och ta en funderare på om verkligen gräset är grönare på andra sidan. Och titta bara inte på er själva. Se till hela befolkningen.Calle C skrev:Hej
Det var som 17 vad ni älskar våra skatter, jag tappar hakan....
De ända som "uppskattar" er är regeringen.
Reflekterar ni aldrig över vart skatterna går......., gör det....
Det som jag tycker är tristat med skattetrycket är inte själva skatten utansjost skrev: Eller så kanske dom som gnäller skall göra det. Och jämför gärna med andra länder och ta en funderare på om verkligen gräset är grönare på andra sidan. Och titta bara inte på er själva. Se till hela befolkningen.
de som utnyttjar skatternas fördelar (läkarvård/bidrag/förtidspension mm)
Jag har inget emot att betala skatt så länge jag vet (tror mig veta) att
det går till bra saker, men när det är en så stor andel som fuskar med
bidrag/moms/socialaavgifter och annat då tröttnar i alla fall jag.
Var det i västmanland där man tror att det betalas ut 100 Mkr/månad
felaktiga bidrag av olika sorter och det är ändå bara 1% av det som totalt
betalas ut.
-
Herr Q
-
herr P
Sjost skrev.
[/quote]Tja, själv har jag bott i Tyskland och jämfört. Skattetrycket är lägre visserligen, men då måste mna räkna in att man får betala mer försäkringar än i Sverige, och Vips, så betalar man minst lika mycket som hemma i Sverige. Men skillnaden att inte alla i Tyskland har råd med försäkringarna..[/quote]
Hörru Sjost, vilka försäkringar menar du är dyrare i Tyskland?
Vid vilken % totalt skattetryck går din smärtgräns?
Vet du hur mycket fritidsbåtägarna betalar i skatt idag?
Tror inte du har en aning.
[/quote]Tja, själv har jag bott i Tyskland och jämfört. Skattetrycket är lägre visserligen, men då måste mna räkna in att man får betala mer försäkringar än i Sverige, och Vips, så betalar man minst lika mycket som hemma i Sverige. Men skillnaden att inte alla i Tyskland har råd med försäkringarna..[/quote]
Tror inte du har en aning.
Tja, själv har jag bott i Tyskland och jämfört. Skattetrycket är lägre visserligen, men då måste mna räkna in att man får betala mer försäkringar än i Sverige, och Vips, så betalar man minst lika mycket som hemma i Sverige. Men skillnaden att inte alla i Tyskland har råd med försäkringarna..[/quote]herr P skrev:Sjost skrev.
Tror inte du har en aning.[/quote]
Hörru Herr P.
1: För att få samma vård som i Sverige betalar du privata sjukförsäkringar i Tyskland.
2: Jag har ingen fast % sats skattetryck som är en gräns
3: Fritidsbåtägare i tyskland har jag ingen aning om vad dom betalar i skatt.
4: Du har antagligen ännu mindre aning.
Jag lägger ner denna tråd då den ej längre hör till segling.