Självslående fock

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Robin

Självslående fock

Inlägg av Robin » mån 12 dec 2005, 12:23

Om man tänker sig en självslående fock av den typ som pratats om i andra inlägg, alltså fullatte med max akterrunda, på pistolhakar(litar inte på rullar:), horisontella lattor hela vägen. Om man då jämför den med en 110% som sägs vara det mest effektiva, den är ju bara marginellt längre i underliket, så arean borde inte skilja så mycket. Man borde ju kunna få en 110% med hjälp av lattorna även om skothornet sitter precis för om masten. Eller?

Då borde väl egentligen skillnaden var så gott som försumbar? Den självslående focken kommer ju att överlappa masten mindre än en meter upp från däck, och där har man ju knappt något storsegel ändå.

Trimbarheten är ju klart bättre på en fock med två skot, men jag tycker ändå att i normala fall så borde det nästan inte spela någon roll om focken är självslående, ur fartsynpunkt. Eller? Finns det fler nackdelar med självslående jag ej tänkt på?

Jag är ju med på att man kan sätta på ett par skot ute i relingen för öppna bogar, det är ju inte så dumt.
På undanvind borde dessutom en fullattefock vara överlägsen, kanske tillochmed jämfört med en mindre genua, den borde ju inte vika ihop sig som försegel utan lattor gör, eller hur?

Sen måste det ju vara enklare att hantera en självslående fullattte fock på andra sätt oxå, enkel att beslå, den håller ju sig själv i styr tack vare lattorna. Har man dessutom ett vanligt rev eller två, ja då måste man ju ha ett väldigt bra segel. Lattorna gör seglet mer formstabilt dessutom.

Eller vad säger ni om självslående?

//Robin

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 12 dec 2005, 12:41

Tror du inte lattorna fastnar i masten om du har skotet ansatt och focken har överlapp?
Anders S

Robin

Lattorna...

Inlägg av Robin » mån 12 dec 2005, 13:01

Tja, fastnar tror jag inte, bakåtsvepta spridare vet du. Eller du menar att de tar i masten och inte böjer sig? Såpass mycket bör de ju böja sig. Sen pratar vi ju inte om en meter överlapp. Det funkar ju med Lundh Vertech, visst deras lattor står upp, men det borde inte göra någon större skillnad när det gäller att fastna i masten. Och de pratar om att man kan få focken ända upp till 20% större än en vanlig självslående.

Sen får man ju låta bli att ha vassa utstickande saker på framkant masten. Men den skulle väl aldrig kunna fastna i masten på det sätt som en genua gör... Usch vad ja hatar genuor :evil:

När ja seglade Hobi 16 i sommras i England så hade den en fullattefock, som överlappade en bit, och visst tog lattorna i masten, men de fastnade inte. Den hade inte självslående, men det var inte nämvärt mer slack i den för det när vi slog/gipppade.

En 110% fock skulle är ju inte mycekt svårare /jobbigare att slå med än en självslående. Men med backstag som skall skiftas så vill jag ändå ha självslående för att kunna slå fort och säkert ensam. När vi kappseglar kanske det blir en 110a, vi får se vad ekonomin säger, men nån genua blir det nog aldrig :) på undanvind seglar man gennacker :D Kryssar gör man med fockar.

//Robin

Hans H

kanske 100%

Inlägg av Hans H » mån 12 dec 2005, 13:04

Med din lösning (fullattat) så går det kanske att komma upp i en 100% fock, dvs den når till masten, överlappar i princip inget. med den 110% focken får du ett etablerat överlapp och förhoppningsvis sam-agerar de båda seglen bättre.
Har själv haft båt utrustad med både självslående fock (två lattor varav en genomgående) på ca 85-90% och en 110% fock som skotades på korta skenor uppe på rufftaket. Båda fockarna gav mycket bra höjd (hade en ganska lång seltackerskena med justerbara ändstopp så att det gick att få in skotvinkeln till 7-9 grader), men 110% gav lite bättre fart o kraft.
Selftackern var värdelös på undanvinden, 110%an något bättre, men inte bra...
Vid läns (under cruising) brukade vi plocka ner ett av seglen (fock eller stor - beroende på vindstyrka) för att slippa \"flaxandet\"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 12 dec 2005, 13:30

Om man jämför med hur en akterrundad stor kan häkta i akterstaget så begriper du min undran bättre? Frågan är ju om man kan få/ha fockens akterlik såpass löst vid mastpassagen att det kan flexa förbi masten - då går det nog.
Anders S

Robin

Inlägg av Robin » mån 12 dec 2005, 13:44

Jo, Anders S, jag är med på hur du tänker, att focka skulle fastna, men ja tror att det borde funka, men säker blir jag ju inte förrän vi testar, eller hur? Det känns som att det i lätt vind skulle kunna fastna, men då är det ju inte såp jobbigt att hoppa fram och hjälpa till eller så. I hårdare vind borde det funka. Annars får man ju slacka lite i skotet i slagen, alternativt ha en skena som är böjd så att det åstadkoms.

Hans, var det pga skotpunkterna eller area skillnaden tror du som din självslående var sämre på undanvind?

Själv så seglar jag lite högre i vind för att slippa flaxandet, oftast iaf. Då går det dessutom mycket fortare:) Tanken är väl att vi skall ha upp en gennacker så fort kursen tillåter.

Vi får väl se hur det blir, först köl och roder på. Blir nog utanpåliggande roder, men antagligen inte tiltbart som jag nämt nånång.

Dags för lunch//Robin

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 12 dec 2005, 14:08

Jag skulle säga som i storen. Genomgående lattor endast i toppen. Där är det förresten inte heller överlappande (även på en 110%-are). Det kommer att vara större trimmarginal.

självslående tror jag har nackdelen att det inte bildas en dysa mellan focken och storen på samma sätt som men en 110%-ig fock.

Hans H

skenan

Inlägg av Hans H » mån 12 dec 2005, 14:49

Att den självslående blir sämre på undanvinden är ju beroende på att dess skotpunkt sitter på en (kullagrad) vagn och att den pga storseglets vindskugga flaxar fram o tillbaka. En traditionellt skotad fock får ju (lite) hjälp att hålla sig i styr pga av att skotpunkten är fast ute på ena sidan.
Båda seglen lider dock av att skotpunkten sitter för nära båtens centrumlinje varvid seglet tvistar för mycket i toppen.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 12 dec 2005, 16:18

Hej
monterade på en sf fock på min förra båt, det klart bästa jag gjort , inga problem vid slagen . höjdtagningen ökade markant även farten i båten blev bättre ,då var den gamla 110 procentaren ioförsig gammal.Den jag valde var en standard storlek , så lite förlorar man antagligen på spalteffekten , men jag är övertygad om att man vinner tillbaka detta i slagen, vad beträffar undanvind så funkar seglet dåligt överlag men blir bättre vid hårdvind (Min åsikt) framförallt ett segel att kryssa med till o med övriga familjen tycker då att kryssen blir rolig.Man kan gå 5 båtlängder o sen slå. Den Passar nog bäst på båtar med rejäla storsegel
//Johan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 12 dec 2005, 16:26

... och jag trodde att på undanvind tas focken ner och sinackern eller genackern är uppe.... :wink:

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 12 dec 2005, 16:54

Bara ett litet tips....
Om man har mer än en genomgående latta i focken, kan dom inte gå horisontellt, utan måste vara vinkelräta mot förstaget. Å andra sidan blir focken i princip 'kickad' på öppnare bogar.
/T

Användarvisningsbild
Nefertiti
Guldmedlem

selvslående

Inlägg av Nefertiti » mån 12 dec 2005, 22:03

Selvslående fokk er iallefall svært behagelig...særlig når man er alene i trangt farvann...:P

Selv får jeg teste neste sesong. Har altså en nesten ny North 112%, og under sying en Gran selvslående. Tror selvslående blir rundt 90%. Ikke noe spesiell akterrunding på den gamle...den nye...vil vise seg?Forskjellen i overlapp mellom selvslåer og 112% er skal etter sigende være betydelig...

North mente jeg burde demontere selvlåerskinnen...det kommer jeg nok aldri til å gjøre. Selv om jeg ser at skinnen kan komme i konfilkt med den nye 112%en. Må finne på noe lurt der...

Hans H

anpassa längden på skenan

Inlägg av Hans H » tis 13 dec 2005, 09:13

Nefertiti
På vår Bumerang (som såldes i våras) såg jag till att anpassa längden på selftacker-skenan så att ytterkanten på den precis nuddade 110% focken när den användes (max hemskotad) - på så sätt kunde jag välja mellan selftacker-fock eller att segla med 110%.
Om du inte vill korta av skenan så kanske du kan sätta en liten bit wire eller några shacklar mellan halshornet och fästpunkten i däck (förutsatt att det finns plats på förstaget ovanför seglet) och på så sätt hissa seglet högre så att det \"går över\" selftackerskenan. Inte helt optimalt seglingsmässigt då man helst vill stänga till mellan underlik och däck, men livet är ju fullt av kompromisser...

SWERNY
Silvermedlem

Inlägg av SWERNY » tor 15 dec 2005, 11:11

Hej!

Hade en 100% kryssfock på min förra båt som jag lät sy om till självslående med genomgående lattor. Tycker att det fungerat bra men visst tar lattorna i masten i slagen, inget problem annat än i lättvind då man fick hjälpa focken över. Hade kanske blivit bättre med mjukare lattor....

Annars bara fördelar, inget fladder, lättare att beslå, fyller bättre än en vanlig fock/genua på läns undantaget läns i grov sjö då den smällde över från sida till sida på skenan. Jag hade en tamp från sittbrunnen via mastfotens framkant till fockvagnen och kunde på så sätt både låsa vagnen i centrumläge (för att mildra smällandet) och reglera spalten mellan fock och stor. Twisten reglarade jag genom att flytta skotpunkten i skothornet (5 hål i en rostfri platta). Nackdelen var ju att det var jobbigt att ändra skotpunkt under gång....

Har nu bytt båt för några år sedan och planerar en självslående fock även på denna då jag dessutom blivit med backstag och vill få det lite enklare med focken...

Mvh Roger N
LG-91 ½ton

Robin

Självslående fock

Inlägg av Robin » tor 15 dec 2005, 18:07

Tack för dian synpunkter Swerny, låter ju bra!

Jo, jag tror oxå på självslående, har tyvärr aldrig fått tillfälle att segla med det, men jag har kryssat tillräckligt med stora genuor och små fockar för att se skillnaden, tänk då med självslående:)
Dock hade vi bom på focken till vår lilla båt under ett par sommrar. I början körde vi den självslående med ett skot till en fast punkt framför masten. Det funkade rätt bra, en eftrsom det inte fanns någon kick så tvistade seglet lite för mycket, så vi satte dit två skot igen istället. Men tack vare bommen så står den fint på undanvind.

Man tycker ju att den effekten borde finnas med en fulllattefock oxå.

Vi kommer helt klart satsa på självslående fullatte, och i värsta fall får vi väl skaffa en vanlig 110%are när vi kappseglar, v får se.

Swerny, hade du rullsystem, eller hade du horisontella lattor?
Vi tänker ju inte ha rulle, gillar inte det alls. Visst är det smidigt på ett mindre segel, men skall man kunna reva ordentligt vill ja ha bindrev. Rullar tycker ja krångar en del dessutom, helt klart en säkerhetsrisk snarare än en fördel... Men klart att det är praktisk ibland. Dessutom kostar ett bra rullsystem ca 15-20000 till vår båt, och de pengarna lägger ja hellre på hundra andra grejer:)

//Robin
Wasa 55 under byggnation:)

Skriv svar