Presentera era aktuella och tidigare segelbåtar...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 11 dec 2005, 22:16

Får se hur bra minnet är

Första båten var i alla fall en roddeka med granstör till mast, spribom och lakan till segel.
Den kunde faktiskt kryssa.
L-eka, Gkss-eka, J-10, Stjärnbåt, oslojolle,OK-jolle, Finnjolle, 420, FD, FJ, trissjolle, Soling,
Öresundskoster, comfort-26, On-off 1/2 ton, Nardus, 1-tonnare. ingen kronologisk ordning.
Sedan har jag byggt ett par båtar som såldes direkt.

Det borde vara dom, under ett år hade jag 5 båtar samtidigt, valproblem :-) :D

Sedan lånade jag väldigt mycket båtar till olika regattor. Tycker det är rätt kul att segla
andra båtar och därigenom få ideer till sina egna.
Totalt har jag seglat ca 50 olika jollar och depl. båtar.

Den första roddekan ligger mig varmast om hjärtat. Ni skulle ha sett min Far den dagen han
upptäckte min fastspikade kölplanka..... :evil:
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 12 dec 2005, 09:53

Steen skrev:Glömte ochså:

Knarr (norsk classic klassbåt)
Dynamic 43 (stor dansk skittbåt)
Steen,

Varför är Dynamic 43:an en "skittbåt" ?

/Dan

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » mån 12 dec 2005, 09:57

Kölinfästning och röstjärn måste forstärkes.
Steen
Danmark

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 12 dec 2005, 10:03

Steen,

Ok !

Och varför är Albin Alphan kass ?

/Dan

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » mån 12 dec 2005, 10:36

Alphaen är bare så dårligt skruvet sammen, att altt ramler ned, när den seglas hårdt. Röstjärn holder inte heller och skall forstärkes. Båten kryssar och slörar bra men är vek trots relativt liten segelytan. 2ggr Själland Rundt med Albin Alpha och den var sönderseglet :evil:
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 12 dec 2005, 12:13

Båtar - det är inget intresse, det är en sjukdom. Förutom alla de båtar som jag seglat med en eller annan gång finns det några som jag lagt ned hela sin själ och hjärta på.

Bohusjulle med gaffelrigg - Den (land-)scoutkår jag tillhörde fick båten av en nedlagd sjöscoutkår. Kårchefen hade nog förstått att jag var \"lite tokig\" fast jag bara var 13 år, så jag fick ansvar för båten. Viste inget om båtar och hade ingen tradition hemmaifrån. Fick den i alla fall tät så småningom. Åtminstone när den låg vid bryggan. Lärde mig snart att ta mig både bort och hem med segel och på den vägen är det.

J 10 - Scoutkårens båtbestånd utökades med en J 10:a, konstigt nog föll ansvaret även för den båten på mig !?

Bohuseka med aktersnurra - blev min första egna båt. Avyttrades ganska snart - motorer är inte min grej, men jag fick ro en hel del.

POP 16 - Byggde vintern 1967 -68 en POP-16 i plyfa. Sommaren -68 arbetade jag, var annan dag, som hoppilandkalle på färjan \"Ägir\" som gick mellan Gravarne och Smögen och varannan dag seglade jag. Gjorde färdig båten våren 69 och seglade mycket på sommaren. Sen kom höststormen -69 och jag var utan båt.

Bianca 27 - Köpte ett plastskrov som jag inredde. Seglade mycket längst bohuskusten när barnen var små. Hade kvar båten till i början på 90-talet då jag sålde den pga att vi inte använde den de sista åren.

Havsfidra - Min fru tvingade mig att köpa en Havsfidra för hon förstod att jag skulle bli odräglig som båtlös. Båten var 20 år och helt fabriksbyggd. Ingen möjlighet till ständigt båtjobb som på Bianca´n - trodde hon ja. Under de 10 vintrarna jag hade den ändrade jag på det mesta. Seglade tre veckor själv varje sommar innom området Kungshamn - Råå -Bandholm -Stavanger - Koster.

L32 - Havsfidran började snart kännas trång och letade efter en större båt, med ståhöjd. För att det skall va ståhöjd i en båt måste den va väldigt stor. Efter många om och men hittade jag en L32;a ( utan ståhöjd) i Stockholm. Ett renoveringsobjekt. Frågade min fru om jag kunde köpa båten och hon svarade : \" du gör som du vill\". Senare har jag förstått att det betydde NEJ. I köpet ingick båtplats på en marina i stocholmsområdet. detta passade bra eftersom bägge våra döttrar bodde där, och vi kunde ha båten som \"sommarstuga\". Efter 4 veckors \"städning\" och 4 veckors \"arbete\" var båten klar att segla, vilket jag gjorde det året - i 2 veckor.

Hållöjulle
- När vi sålt Havsfidran och var båtlösa på västkusten köpte vi en spririggad bohusjulle i plast, en avgutning av en gammal bohusjulle som tillverkats i ett antal exemplar. Jag blev förvånad att en båt med sprisegel seglade så bra (relativt)

Storfidra - Efter att min fru våren 2003 vid många tillfällen talat om för mig att det fanns ett antal Storfidror till salu, sålde vi L32:an och köpte en Storfidra i Kåge norr om Skellefteå. Storfidran har visserligen inte heller den ståhöjd för en vuxen människa, men är i alla fall ett par cm bättre än L32:an. En tidigare ägare hade lagt ned mycket arbete på båten och den är ganska ok. Seglade Kåge - Happarande tillsammans med min fru. Skärgården längst upp i Bottenviken var en stor upplevelse. Seglade sen båten till Stochkolm själv - även under denna sträcka finns många \"pärlor\". Lade upp båten i Stockholm (med masten på). Då mina döttrar flyttade från Stockholm hösten -04 ( åtminstone temporärt) Seglade jag hem båten till västkusten våren 05. Det är lättare att jobba med båten när den bara är på ett par km avstånd. Dessvärre (eller som tur är) har jag kommit på ett antal ombyggnads/förbättrigsprojekt som skulle gå att genomföra utan att ödelägga för mycket av det fina arbete som den tidigare ägaren gjort.

ha´t sô pen´t

tommy

TOOL
Silvermedlem

Inlägg av TOOL » mån 12 dec 2005, 20:49

Har nyss köpt en Omega 28 som jag tror jag kommer att bli mycket nöjd med. Får väl se vad framtiden visar.
Tommy

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » mån 12 dec 2005, 21:08

Optimist
Laser
707, jag och en kompis hade den en en vinter och seglade den två gånger sedan bytte vi raskt till en
717, ett äkta daanskt flyvepapp, kul båt men inget kvalitetsbygge. Båten mötte sitt öde utan roder på Åstols västsida en dag när det blåste SW10-12
Sedan var det två olika J/24:or, ett gammalt vrak från westerly som vi köpte för en spottstyver, renoverade nödtorfigt och sålde dyrt och en nyny italiensk som vi hämtade hem själva och sedan seglade här hemma och runt om i Europa, 102 J/24or på startlinjen i Monaco -93 var rätt grymt 8). J/24 är egentligen en rätt usel båt men man lär sig segla och man lär sig hur man måste bygga upp en besättning för att lyckas.

När J/24 satsningen tog slut skulle det trappas ner så det blev en gammal 606:a som numera är utbytt mot en betydligt nyare. 606 är en fantastisk liten båt med riktigt bra entypsracing som spritt sig från Sverige och Danmark till Finland.
Parallellt med 606:an har jag varit delägare i en Express som jag också tycker är en riktigt bra båt men tyvärr ett uselt bygge.
För att fylla ut så har desssutom börjat köra lite 2.4mR som är så dja kul att det säkert snart blir förbjudet :wink:

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 12 dec 2005, 21:35

PelleL skrev: 707, jag och en kompis hade den en en vinter och seglade den två gånger sedan bytte vi raskt till en
Pelle,

707:an är en båt jag varit äckligt nära att köpa ett par ggr. Än idag skulle jag nog knappt kunna hålla mig om jag sprang på en fin till ett okej pris. Du hade den bara en vinter, var den så illa eller såldes den av andra skäl ?

När du ändå nämner 717, kan den verkligen segla upp till 1,16 i lys ??

/Dan

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 12 dec 2005, 21:39

\"707, jag och en kompis hade den en en vinter och seglade den två gånger sedan bytte vi raskt till en \"

Är väl en bra kappseglingsbåt men är väl inte mycket att ha om man ska vara flera i ruffen en sommar tex.
Väger inte mycket för sin ändå hyfsade storlek.

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » mån 12 dec 2005, 22:03

Om man skall vara ärlig vet jag inte mycket om 707. Jag tyckte det var en ganska kass båt som var trög i lättvind och otroligt blöt i hårdare vind men å andra sidan kunde jag nog inte så mycket om segling på den tiden :D :lol: När vi hade 717:en hade vi 1.15 i LYS om jag minns rätt och med tanke på hur usla vi var på den tiden så tycker jag nog den seglade upp till det. Vi seglade båten 4 säsonger och den sista hade vi rätt bra allroundtrim även om halvvind i mellanvind aldrig blir bra med en så kort båt..... men det var jävligt kul :P att köra ifrån den tidens hotta entonnare på friska undavindar

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » mån 12 dec 2005, 22:07

Sen glömde jag Melges 24 i min första lista. Jag var delägare i en i två år och det är en grymt kul båt men djä...gt dyrt......tyvärr

Seglaren

Mina båtar - en hel del motr, hoppas ni inte tar illa upp:-)

Inlägg av Seglaren » mån 12 dec 2005, 22:29

Tja, det började väl med en jolle,
senare en Optimist,
Hemmabyggd isjakt med skridskor, var väl granngrabben som byggde.
övergick till att bli mest fisketurer med en ny roddbåt och en 18Hp Evinrude.
Vidare till renoveringsobjekt -pulpetbåt med 33 hp Evinrude.
Bytte till renoveringsobjekt, sportbåt Terhi 400BS med 50 hp Johnson.
Farsan och jag byggde 3 eller 4 st Waterloo, (19 fots sportbåt) min med en rak 6:a -150 hp Mercury -78 Toppfart 50 knop då det började vobbla ORDENTLIGT.... Skar ett par gånger pga fel tändinställning.
Sålde de 3 andra båtarna som finansiering till min. Renoverade en 80 hp Mercury till en av de 3 båtarna vi sålde.
Så byggde vi ett par \"lilleman\" 2.5 m skojbåt med 50 hp Mercury -68, rasade bladventiler några gånger. Skoj båt som vi i gelcoaten på utsidan av båtbotten skrivit \"Denna sida ned\" vilket inte var helt sjäkvklart alla gånger:-)
(lite åkturer i Glastron med 454 i , Shakespeare med 220 Mariner goda för 63 knop båda två)
Sen var det dags att sälja och skaffa H-båt. Totalrenovering, sprutlackades med 2-komp, bytter rutor, fall, segel osv under ca 12-13 års tid.
Här nåntans -95/96 havskappselgade en del Gotland Runt, Öland Runt, Three Island Race, Medelhavet med Otto Claussens båtar. två olika 50-fotare en L50 och en Farr 50 - frän båt.
Sålde, köpte Örnvik 510 med 200 hp Yamaha renoveringsobjekt. Fasen vilken läcker sång från den motorn. Åkte till Rasta i Mälaren (50 M enkel resa) en förmiddag och fotade SM i H-båt, hem igen efter lunch.... Trailade båten till Gävle och fotade Express SM, rackarns vilka vågor! Den inbyggda tanken på 250 lit halvfull med vatten, men jag tog mig iland innan motorn dog av en sista kallsup. Hade bara ett översiktskort, att båten höll...och att jag kom i hamn.
Sålde, var utan nåt år, skaffade Havskajak från Estland.
Köpte 8,5 m mahognysnipa, renoverade bytte bord mm, sålde.
Köpte Guy 22 (nuvarande båt)

Under dessa år har jag också seglat en del RJ91, Birdie24, Tailwind 33, provat på Minitolva som det hette då, testat Hobie 16. DN-jakt, Class III-jakt.
Fortsättning följer var så säker:-)

(På vägen har det varit en del objekt till som mest passerat utan att hinna sjösättas också)

Var det nån som sa att det här med båtar var en sjukdom? :-)

Seglaren Tomas Johansson (guyboats.sailfast.se och sailfast.se)

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 12 dec 2005, 22:35

Första båten en Primvent 21.
Var ingen höjdare dock väckte den ett enormt segelintresse.
Min Primvent var som gjord i mjukplast , stod i vaggan med stora bucklor i plasten som vecklades ut av sig självt när man lyfte den igen;-).
Dock tyckte jag den var underbar då slet som hund med förbättringar och isolerade ruffen.
La ner 3ggr så mycket jobb i pengar som vad den kostade

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 12 dec 2005, 23:29

PelleL skrev:Om man skall vara ärlig vet jag inte mycket om 707. Jag tyckte det var en ganska kass båt som var trög i lättvind och otroligt blöt i hårdare vind men å andra sidan kunde jag nog inte så mycket om segling på den tiden :D :lol: När vi hade 717:en hade vi 1.15 i LYS om jag minns rätt och med tanke på hur usla vi var på den tiden så tycker jag nog den seglade upp till det. Vi seglade båten 4 säsonger och den sista hade vi rätt bra allroundtrim även om halvvind i mellanvind aldrig blir bra med en så kort båt..... men det var jävligt kul :P att köra ifrån den tidens hotta entonnare på friska undavindar
Hur gjorde ni på friska undanvindar??? Jag tycker att lillsystern borde väl ha liknade egenskaper men jag har inte lyckats så bra i friska vindar ännu. På plattläns går vi endast något snabbare än H-båt i ca. 10m/s. Vi får visserligenträna mer men några tipps skulle passa bra.

Skriv svar