Tja, det började väl med en jolle,
senare en Optimist,
Hemmabyggd isjakt med skridskor, var väl granngrabben som byggde.
övergick till att bli mest fisketurer med en ny roddbåt och en 18Hp Evinrude.
Vidare till renoveringsobjekt -pulpetbåt med 33 hp Evinrude.
Bytte till renoveringsobjekt, sportbåt Terhi 400BS med 50 hp Johnson.
Farsan och jag byggde 3 eller 4 st Waterloo, (19 fots sportbåt) min med en rak 6:a -150 hp Mercury -78 Toppfart 50 knop då det började vobbla ORDENTLIGT.... Skar ett par gånger pga fel tändinställning.
Sålde de 3 andra båtarna som finansiering till min. Renoverade en 80 hp Mercury till en av de 3 båtarna vi sålde.
Så byggde vi ett par \"lilleman\" 2.5 m skojbåt med 50 hp Mercury -68, rasade bladventiler några gånger. Skoj båt som vi i gelcoaten på utsidan av båtbotten skrivit \"Denna sida ned\" vilket inte var helt sjäkvklart alla gånger:-)
(lite åkturer i Glastron med 454 i , Shakespeare med 220 Mariner goda för 63 knop båda två)
Sen var det dags att sälja och skaffa H-båt. Totalrenovering, sprutlackades med 2-komp, bytter rutor, fall, segel osv under ca 12-13 års tid.
Här nåntans -95/96 havskappselgade en del Gotland Runt, Öland Runt, Three Island Race, Medelhavet med Otto Claussens båtar. två olika 50-fotare en L50 och en Farr 50 - frän båt.
Sålde, köpte Örnvik 510 med 200 hp Yamaha renoveringsobjekt. Fasen vilken läcker sång från den motorn. Åkte till Rasta i Mälaren (50 M enkel resa) en förmiddag och fotade SM i H-båt, hem igen efter lunch.... Trailade båten till Gävle och fotade Express SM, rackarns vilka vågor! Den inbyggda tanken på 250 lit halvfull med vatten, men jag tog mig iland innan motorn dog av en sista kallsup. Hade bara ett översiktskort, att båten höll...och att jag kom i hamn.
Sålde, var utan nåt år, skaffade Havskajak från Estland.
Köpte 8,5 m mahognysnipa, renoverade bytte bord mm, sålde.
Köpte Guy 22 (nuvarande båt)
Under dessa år har jag också seglat en del RJ91, Birdie24, Tailwind 33, provat på Minitolva som det hette då, testat Hobie 16. DN-jakt, Class III-jakt.
Fortsättning följer var så säker:-)
(På vägen har det varit en del objekt till som mest passerat utan att hinna sjösättas också)
Var det nån som sa att det här med båtar var en sjukdom?
Seglaren Tomas Johansson (guyboats.sailfast.se och sailfast.se)