Fukt under teakdurk efter vinterförvaring
Fukt under teakdurk efter vinterförvaring
Hej!Ragdoll Hit Efter att jag tog upp båten i våras upptäckte jag att teakdurken i förpiken kändes fuktig undertill trots att båten stod täckt hela vintern. Jag hittar inga tydliga läckor runt luckor eller ventiler. Är det någon som har haft samma problem på en äldre segelbåt och hittat orsaken? Undrar också om ni rekommenderar att lyfta hela durken direkt eller börja med att mäta fukthalten först.
-
Seymor B Fudd
- Diamantmedlem
Re: Fukt under teakdurk efter vinterförvaring
Första frågan: Haft torrbollar???? I min senaste båt (1070 lång) 3 stora torrbollar + några små. Resultat 10 L vatten.......Båten 40 år gammal.
Täckning minskar förvisso inte fukt, tvärtom, men är ju bra av andra orsaker (UV strålning osv osv.).
Så, rent principiellt inte konstigt med fukt. Dessutom härbärgerar ju förpikens botten ofta genomföringar till logg osv alltså ev köldbryggor el t o m litet vatten .....
Min hypotes iaf.
Täckning minskar förvisso inte fukt, tvärtom, men är ju bra av andra orsaker (UV strålning osv osv.).
Så, rent principiellt inte konstigt med fukt. Dessutom härbärgerar ju förpikens botten ofta genomföringar till logg osv alltså ev köldbryggor el t o m litet vatten .....
Min hypotes iaf.