Maxi 999, Albin Nova eller Bavaria 32 från 2002

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Glad_seglare
Platinamedlem

Maxi 999, Albin Nova eller Bavaria 32 från 2002

Inlägg av Glad_seglare » ons 22 apr 2026, 13:53

Hej på Er

Jag letar större båt. Har en Winga 29 idag och vill upp ett snäpp. Jag har spanat in tre olika båtar enligt rubriceringen. Både Novan och 999an har kölar på 1500 - 1800 kg medans Bavarian har en köl på 1000 kg. Bavarian har klart mindre kölvikt. Det finns säkert en hel del andra skillnader också. Tex så har Novan inget drev som kan ta in vatten och därmed ingen bälg som måste bytas.

Vi kommer att segla längs västkusten och eventuellt utstickare till Danmark och Tyskland. Vi är två vuxna och har ibland med oss två barnbarn eller ytterligare två vuxna personer.

Jag vore tacksam för tips på aspekter och egenskaper på dessa båtar som kan vara av betydelse. Alla svar är välkomna.

Hälsningar Mikael
Glad Seglare

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Re: Maxi 999, Albin Nova eller Bavaria 32 från 2002

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 02 maj 2026, 12:08

Kunde inte låta bli att svara..... :roll:
Jag har haft en båt med rak axel - en Vega. Placering av propellern var egenartad...vilket medförde, milt uttryckt, stora svårigheter vid manövrering i hamnar. Även på båtar med vettigt placerad propeller innebär dock lutningen nedåt att propeller kraften inte blir lika bra som med S (eller annan typ) av drev. Dessutom skall axeln smörjas på ett lämpligt sätt vilket inte alltid är så lätt och iaf kräver tillsyn. Mina 2 andra båtar därefter har haft
S drev, Yanmardrev samt S drev (motorn byttes). På båt två byttes drevet 1 gång efter 8 år (absolut inga tecken på åldrande el behov av byte): på båt 3
blev det drev byte eftersom motorn byttes efter 16 år, samma sak där, inga tecken på att drevbälgen hade behövt bytas. Givetvis har kontroller skett löpande. Manövrering i hamnar mycket smidig. Särskilt sista båten, en Bianca 107 var extremt lätt att finparkera med trots nästan 11 meters längd. - förmodligen också p gr av den elliptiska kölen.

Båtarna du väljer mellan (det finns fler, t ex Hanse, de franske) är i övrigt något olika. Båtarna är nu kring 25 gamla så det är viktigt på alla att kolla motorn samt icke minst seglen. Skall ni neråt Tyskland eller de danske farvand blir det ofta SV och sjön är inte alltid att leka med. Jag skulle personligen seglingsmässigt föredra en bra kryssbåt som tar sjö bra - det har erfarenheten lärt mig. Lätt att reva - rullfock måste. Bukiga segel - nix!
Bläddring på nätet pekar på att Nova bäst kryss båt med 999 strax efter. Vill minnas att de Novor jag varit nere i kan ha akterhytt både med dörr och utan; för avskildhet bäst med dörr - tycker då att 999 som jag också besett är bättre planerad. Ö h t kändes 999 mer gedigen. Bavarian skulle jag inte välja p gr av seglingsegenskaper, särskilt inte i era farvatten. Har mött åtskilliga som kämpat med kryss i stora kryssvinklar. Men sägs ju vara bra att bo i.
Förmodligen finns det lika många åsikter som båtägare....

Nya segel, om sådana behövs, i moderna material (lättare icke minst) - räkna med 90-100000:- Ni skall ha varmvatten, värmare, GPS, AIS klass B, bra spis med ugn, bra toa med hålltank och dessutom uttag för däckssug. Och vettiga instrument; plotter med ekolod, bra kompass, knopmätare och vindmätare gärna då med med möjlighet till VMG (=förmånlig kryssvinkel). Bra kyl, helst med kompressor är att föredra. Till exempel. Sprayhood och gärna sittbrunns kapell i gott skick ett plus; nya sådana numera mycket dyra. Gärna VHF med selcall. Batteribank med övervakning, bra fördelningsrelä mellan förbrukningskrets och startbatteri. Och så vidare. Du är ju erfaren båtägare så du vet ju!!

Skriv svar