Byta ASU mot classic kyl?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Beemwepaouer
Trogen medlem

Byta ASU mot classic kyl?

Inlägg av Beemwepaouer » sön 05 jul 2020, 13:43

Hej, tänkte ge mig på att bygga bättre effektivare kyllåda i båten. Kommer då att montera ut min ca 7 år gamla ASU kyl, isoterm, men skulle hellre montera i en Classic.

Någon som vill byta?? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Re: Byta ASU mot classic kyl?

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 06 jul 2020, 08:25

Djärves man fråga varför en allmindelig Classic istället för en ASU???

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 07 jul 2020, 18:44

Gissningsvis är den trött eller så fungerar ASU-finessen "sådär". Jag är av åsikten att man lika väl kan köpa ett extra batteri (eller t o m en solcell!) för mellanskillnaden, om man inte till äventyrs har en motorbåt som man kör en timme eller två varje dag. ASU är en "Bra Ide" som inte riktigt passar in i segelbåtar och/eller ihop med solcell.

Har man redan en ASU, ingen fara. Är den inte lastgammal har den val mellan manuell och automatisk drift, och då sätter man den bara i manuellt läge till vardags. Den experimentlystne kan kanske prova en diod i serie med plusledningen till aggregatet, så luras kylen inte att gå upp i "fri förbrukningsläge" när panelen laddar - när motorn går eller landström finns är det inga problem.

Min ASU går oftast i "manuellt" läge (det finns en termostat och man justerar in "lagom" individuellt för varje kylbox, alla är "olika".
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 08 jul 2020, 11:12

Det ante mig...... :wink: Efter att ha läst svar här har jag nu, sedan länge, i princip alltid min ASU i manuellt läge. Alldenstund jag ju haver tvenne välfungerande solceller och diverse födoämnen helt enkelt frös ihjäl.... :mrgreen:

Beemwepaouer
Trogen medlem

Inlägg av Beemwepaouer » mån 13 jul 2020, 08:06

Hehe, bra tips, provar en bytestråd på ett motorbåtsforum också! :-)

Skriv svar