Någon som vill byta??
Byta ASU mot classic kyl?
-
Beemwepaouer
- Trogen medlem
Byta ASU mot classic kyl?
Hej, tänkte ge mig på att bygga bättre effektivare kyllåda i båten. Kommer då att montera ut min ca 7 år gamla ASU kyl, isoterm, men skulle hellre montera i en Classic.
Någon som vill byta??

Någon som vill byta??
-
Seymor B Fudd
- Diamantmedlem
Re: Byta ASU mot classic kyl?
Djärves man fråga varför en allmindelig Classic istället för en ASU???
Gissningsvis är den trött eller så fungerar ASU-finessen "sådär". Jag är av åsikten att man lika väl kan köpa ett extra batteri (eller t o m en solcell!) för mellanskillnaden, om man inte till äventyrs har en motorbåt som man kör en timme eller två varje dag. ASU är en "Bra Ide" som inte riktigt passar in i segelbåtar och/eller ihop med solcell.
Har man redan en ASU, ingen fara. Är den inte lastgammal har den val mellan manuell och automatisk drift, och då sätter man den bara i manuellt läge till vardags. Den experimentlystne kan kanske prova en diod i serie med plusledningen till aggregatet, så luras kylen inte att gå upp i "fri förbrukningsläge" när panelen laddar - när motorn går eller landström finns är det inga problem.
Min ASU går oftast i "manuellt" läge (det finns en termostat och man justerar in "lagom" individuellt för varje kylbox, alla är "olika".
Har man redan en ASU, ingen fara. Är den inte lastgammal har den val mellan manuell och automatisk drift, och då sätter man den bara i manuellt läge till vardags. Den experimentlystne kan kanske prova en diod i serie med plusledningen till aggregatet, så luras kylen inte att gå upp i "fri förbrukningsläge" när panelen laddar - när motorn går eller landström finns är det inga problem.
Min ASU går oftast i "manuellt" läge (det finns en termostat och man justerar in "lagom" individuellt för varje kylbox, alla är "olika".
Anders S
-
Seymor B Fudd
- Diamantmedlem
Det ante mig......
Efter att ha läst svar här har jag nu, sedan länge, i princip alltid min ASU i manuellt läge. Alldenstund jag ju haver tvenne välfungerande solceller och diverse födoämnen helt enkelt frös ihjäl.... 
-
Beemwepaouer
- Trogen medlem
Hehe, bra tips, provar en bytestråd på ett motorbåtsforum också!