Trodde jag. Mitt förhållande till denne mytiske hemmaskruvarsabotör är komplicerat. Minst sagt. Dock detta är en lång julsaga så tålamod behövs för den som ändå orkar läsa.
Hösten 2018 fick för mig att jag skulle byta motor i den ägandes Bianca 107:an. Seglat med en kompis i hans Comfort 32:a där den gamla MD11C:an var bytt mot en 3 cylindrig Nanni och blev imponerad över den jämna tysta gången med massor av kraft. Kunde detta månne vara något för min båt, förvisso lättdriven och väldigt hanterbar med den gamla Yanmar 2GM20F:n, men rätt trög i kraftig motsjö. Undrade jag. Skaffade broschyrer, undersökte (=dammsög) marknaden, you name it, bladade, gjorde diagram o hade mig. En Vetus 3 cyl på 29 hästar skulle det vara! Så kontaktade jag ett lokalt varv - förväntansfull! Experten beräknade, måttade, kollade, kollade om igen och kom fram till att Vetusen inte skulle få plats med mindre än jätteombyggnad. Suck. Enda motor som skulle få plats utan att jag byggde om båten vara en Volvo Penta 1 D-20. 18-19 hästar. Hmmm! Experten kollade den gamla motorn och sa "mja, den går nog 10 år till".....Och den hade ju gått i princip problemfritt - jag bytte startmotor + startkontakt/nyckellås för länge sen. Så varför byta sporde en mig närstående kvinna. Men motordjävulen - eller var det mr Murphy? viskade i mitt öra "jamen, jämn gång, tyst, kraft, nytt, fräscht, framtidssäkring, sluta fundera på om det behövs bytas rätt vad det är- o du har ju renoverat och fräschat upp allt annat inklusive den enligt reklamen så lättinstallerade värmaren.... Räknades på det igen och visade sig 70% mer vridmoment redan tidigt och inte större förbrukning.
Så det blev det! Jag fick nu tillfälle att själv, dels för att spara pengar, dels för att kunna lära mig något nytt, ta bort sånt som nyinstallationen inte behövde, typ all motor-el, slangar, reglage osv osv - tänk vad mycket det finns. Arbetsställningar som krävde ormmänniskovighet. Men bort kom det.
Så kom den nya motorn på plats med nytt drev o allt. En verkligen sympatisk man installerade och jag hjälpte till, fick goda tips o allt. Kände mig jättenöjd. Då visar det sig att mja, får bygga om nedgången, motorkabinettet ity att denna motor "gick längre bak". Skall du inte låta en snickare göra det undrade samma kvinna. Fick telefonnummer till en sån - men - ja ni vet - nä jag gör det själv. Inhandlades 16 mm Khayamahogny (2400-1200), och så begynte ett närmast tvångsmässigt måttande - särskilt när jag insåg att även Sb sidan av motorlådan måste tas bort för att jag skulle komma åt att koppla in elen - men det lönade sig! Trots mitt B i slöjd för snart 70 år sen blev det jäkligt snyggt, vattenbaserad bets, och sen 7 lager halvmatt golvlack, utformat så att allt kan tas bort, passform på millimetern. Tog tid. Sen drog jag (allt blev proffsigt kollat efteråt av samma genomtrevlige man)all ny el, konstruerade ny panel, passade på att renovera delare av gamla elsystemet, fick ett förskräckligt arbete med nya vakuumventilen - här börjar jag ana denne Mr.....för det var naturligtvis inte samma dimensioner på slangarna (ej heller till sjövattenfiltret) och den satt inne på toan under bredvid och under vasken framtvingandes en alldeles särskilt egendomlig kroppsställning där bl a den arm som jag egentligen behövde för att undvika att trilla ner i toan blev upptagen av borr maskinen.
Sen skulle motorn startas. Lätt som en plätt - men vad är det för gegga i det nya filtret som jag så mästerligt anbringat betydligt mer lätt tillgängligt än det gamla??? Tanken var ju ren som en operationssal när jag sjösatte, kollas alltid. Visade sig att sugröret till värmaren på något oförklarligt sätt rostat/ärgat under sommaren och gett upphov till en mängd små räliga flagor. Stopp i maskin och rensningsarbete. Start igen - motorn går konstigt - så stopp. Visar sig (mr Murphy igen) att några flagor trängt in i en spridare och ställt till den så att den måste bytas

Till slut fungerar allt och vintervila inträder. Provkörning sker direkt vid sjösättningen - toppfarten som förespeglas uppnås men motorn varvar icke ut!
Expertens kommentar: "är nog för stor propeller". Jamen det är räknat på den, bör vara 15x10 trebladig folding och den ju är märkt 15x10. Nåja kan kollas till hösten. Tänker jag intet ont anande

Semesterseglingen startar med strålande sol fint väder, men vad är detta!"

Båten upp tidigt för att möjliggöra felsökning. jag vill såklart ha ett nytt drev. Alla dessa pengar bokstavligen talat kastade i sjön och så fungerar det inte. Skulle jag avstått från bytet, skulle jag byggt om rejält och....????

Nu sitter det ett nytt drev i och i alla hemmaskruvarsabotörers himmel sitter en viss herr M och gottar sig över att ha lyckats nästla sig in även hos de riktigt professionelle!
Vad lär man väl av detta? Förslag emottages tacksamt! Gott Nytt År