Julklapp til alle experterne

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Julklapp til alle experterne

Inlägg av Steen » lör 03 dec 2005, 13:42

Käre svenske seglera. Så har honom som alle älsker at hata - Curt Gelin udgivet en ny och större testbibel. Fin julklapp till alla ni som önskar att vete om allt från Pop 16 till Sweden Yacht 70 :wink: .
Steen
Danmark

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 03 dec 2005, 16:09

Steen skrev:Käre svenske seglera. Så har honom som alle älsker at hata - Curt Gelin udgivet en ny och större testbibel. Fin julklapp till alla ni som önskar att vete om allt från Pop 16 till Sweden Yacht 70 :wink: .

Den har varit min konstanta följeslagare sedan den kom ut. Det enda jag är lite orolig för är att mina egna erfarenheter inte riktigt stämmer överens med Curts på de båtar man själv känner till. :roll:

/Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 04 dec 2005, 18:09

Konstikt

Jag har klarat mig :wink:
Inte sett den, inte läst en rad.
Har jag missat något. :?:
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 04 dec 2005, 18:15

Calle C skrev:Konstikt

Jag har klarat mig :wink:
Inte sett den, inte läst en rad.
Har jag missat något. :?:
Calle,

Om man bortser från att mycket av omdömmena är hämtade från då Curt seglade den aktuella båten senast ( typ 20 år sedan ),är boken riktigt underhållande att läsa. Det finns en del fakta fel och lite annat man kan reta sig på om man vill men jag hade betalt det dubbla mot vad jag gjorde oavsett detta ( tror det var ca 450 sek ). Skriv upp den på önskelistan.

/Dan

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 04 dec 2005, 21:44

Skönast att läsa är testet på Misilen, som Curt aldrig seglat enligt egen utsago. Ändå bedöms segelegenskaperna... Källan misstänker jag är en artikel i Båtnytt från 1968.
Förutom att det är en del faktafel (deplacement, LYS-tal, segelyta mm) så har båten ett minus på den inbygda järnkölen. Jag håller med att detta är en känslig konstruktion, men nu har ju Misilen en utanpåliggande blyköl.

Ändå är det en kul bok, men man bör ta alla uppgifter med en nypa salt helt klart.
Alla borde ha skägg

sjost
Silvermedlem

Inlägg av sjost » mån 05 dec 2005, 10:33

Inte konstigt om det smyger sig in faktafel eller at inte alla håller med om vad han skriver när det handlar om 500 testade båtar...
Tycker det är en mycket bra bok. Ett måste i bokhyllan!

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 05 dec 2005, 10:44

Den bok som avses är Curt Gelin, 500 segelbåtar i test. Föregångaren 300 segelbåtar i test från 1998 är en fullständig katastrof med ofattbart många rena sakfel. Man får hoppas att den nya boken är bättre.

SWERNY
Silvermedlem

Inlägg av SWERNY » ons 07 dec 2005, 09:27

Anonymous skrev:Den bok som avses är Curt Gelin, 500 segelbåtar i test. Föregångaren 300 segelbåtar i test från 1998 är en fullständig katastrof med ofattbart många rena sakfel. Man får hoppas att den nya boken är bättre.
Hoppas kan man ju alltid men så verkar inte vara fallet....

Mvh Roger N
LG-91 ½ton

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 07 dec 2005, 09:46

sjost skrev:Inte konstigt om det smyger sig in faktafel eller at inte alla håller med om vad han skriver när det handlar om 500 testade båtar...
Tycker det är en mycket bra bok. Ett måste i bokhyllan!
Jag tycker också den är ett måste i bokhyllen men det är likaväl dåligt att det finns så pass många faktafel som det trots allt finns. Om jag skulle göra lika många fel på jobb hade det inte tagit långt tid innan jag varit "tvungen" att segla på heltid, i en optimist.... eftersom ekonomin inte hade tillåtit mer :wink:. 500 båtar är mycket men det hade inte kostat mycket att hyra in en kille/tjej från ett bemanningsföretag som gått igenom och korrigerat fakta som finns att hämta på nätet. Saker som att deplacementet är 600 kg och kölvikten 2500 kg är svåligen sant :lol:

/Dan

Skriv svar