Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Tomasenskede
Trogen medlem

Re: Volvo Penta D1-30 oljeläckage

Inlägg av Tomasenskede » sön 26 nov 2017, 21:00

Moby Dick skrev:Hej
Förmodar att båten står på land nu. Föreslår att du kör runt motorn med startmotorn ett par minuter med reglaget på stopp.
Den skall inte få bränsle och starta. Vitsen är att blanda runt oljan som finns i motorn. Tappa därefter ur en halvliter olja i en
glasburk. Låt den stå några dagar eller en vecka. Om det är vatten eller glykolvatten i oljan kommer den att skikta sig. Syns tydligt.
Glykol har en förmåga att krypa genom packningar. Är det diesel vet jag inte om den skiktar sig. Häll upp färsk olja i en annan burk
och rör runt med en pinne så märker men om den gamla oljan är tunnare, utspädd, än färsk olja eller häll genom en tratt med litet hål.
Lycka till
Sven-Olof
Tack för tydlig ”att göra lista”, fixar detta under måndagen! Återkommer med resultatet!

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem

Inlägg av andres » sön 26 nov 2017, 21:52

En D1-30 har inget stoppreglage (inte min från 2005 iallafall), man stoppar den med att vrida nyckeln moturs.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Tomasenskede
Trogen medlem

Inlägg av Tomasenskede » sön 26 nov 2017, 22:27

andres skrev:En D1-30 har inget stoppreglage (inte min från 2005 iallafall), man stoppar den med att vrida nyckeln moturs.
Jag har ett vred/reglage som det står ”stop” på, gissar att är detta som jag skall använda, eller?

Min D1-30 är F-modellen, alltså D1-30F

Tomasenskede
Trogen medlem

Inlägg av Tomasenskede » ons 29 nov 2017, 21:01

Uppdatering!

I måndags tappade jag motorn på 5-6 dl motorolja. Innan detta stängde jag dieseltillförseln och vred om STOP-vredet på motorn och körde startmotorn 2 x 30 sekunder för att blanda om oljan.

Oljenivån innan detta var precis mitt emellan min och max på stickan.

Det urtappade oljan var svart som synden och jag kunde inte hitta någon lukt av diesel.

Jag lämnade en glasburk med oljan drygt två dygn för att se om den skiktade sig eller så, idag kunde jag inte se minsta tecken på skiktning, eller någon förändring av oljan...

Så, jag hittar inget fel på oljan...

Däremot läcker den olja i vila, det ser ut att komma ifrån bottenpluggen... kan jag göra något åt den? Dra åt den, byta plugg, täta? Eller?

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 30 nov 2017, 10:21

Tomasenskede skrev:
Däremot läcker den olja i vila, det ser ut att komma ifrån bottenpluggen... kan jag göra något åt den? Dra åt den, byta plugg, täta? Eller?
Det finns ingen traditionell "bottenplugg" på Pentas smådieslar typ som man har på bilmotorer för att tappa av oljan ner i ett tråg.
Det som ser ut som en bottenplugg är en anslutning av ett rör som leds upp på sidan av motorn och avslutas med en gummiplugg.
Om man tar av gummipluggen så kan man mha en vakumpump eller liknande suga ut oljan ur motorn vid oljebyte.
Bulten är en sk banjobult och tätningen mellan den och banjonippeln lär vara kopparbrickor.
Sug ut all oljan, skruva loss bulten och byt brickorna (en på varje sida om nippeln + ev en mellan nippeln och oljetråget).
Och om oljan är så svart som du beskriver så passa på o byt den (och filtret) samtidigt.

Tomasenskede
Trogen medlem

Inlägg av Tomasenskede » tor 30 nov 2017, 11:02

HansH skrev:
Tomasenskede skrev:
Det finns ingen traditionell "bottenplugg" på Pentas smådieslar typ som man har på bilmotorer för att tappa av oljan ner i ett tråg.
Det som ser ut som en bottenplugg är en anslutning av ett rör som leds upp på sidan av motorn och avslutas med en gummiplugg.
Om man tar av gummipluggen så kan man mha en vakumpump eller liknande suga ut oljan ur motorn vid oljebyte.
Bulten är en sk banjobult och tätningen mellan den och banjonippeln lär vara kopparbrickor.
Sug ut all oljan, skruva loss bulten och byt brickorna (en på varje sida om nippeln + ev en mellan nippeln och oljetråget).
Och om oljan är så svart som du beskriver så passa på o byt den (och filtret) samtidigt.
Tack för utförlig beskrivning! Jag måste nog vänta till våren med oljebytet då jag inte vill varmköra motorn nu när den är konserverad... eller är det värt en varmkörning och en ny konservering för att få i ny olja/filter och ev nya brickor/tätningar?

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 30 nov 2017, 15:19

Vad inkluderar du i "konserverad"?
I vanliga fall brukar det innebära bla olje- och filterbyte. Men med din beskrivning av oljan som "svart som synden" låter det ju som att oljan inte bytts till ny i samband med konserveringen?
Om du kunde dra runt motorn utan dieseltillförsel och med STOP-vredet aktiverat för att kolla oljan så går det väl att göra samma sak igen efter ett oljebyte - för att "sprida ut" ut ny olja i motorn.
Tillräcklig värme för att kunna tappa av den gamla oljan löser du med en bygg- eller kupéfläkt riktad mot motorblocket i en timme eller så.
För det är väl inte kul att det läcker olja hela vintern...

Tomasenskede
Trogen medlem

Inlägg av Tomasenskede » tor 30 nov 2017, 18:59

HansH skrev:Vad inkluderar du i "konserverad"?
I vanliga fall brukar det innebära bla olje- och filterbyte. Men med din beskrivning av oljan som "svart som synden" låter det ju som att oljan inte bytts till ny i samband med konserveringen?
Om du kunde dra runt motorn utan dieseltillförsel och med STOP-vredet aktiverat för att kolla oljan så går det väl att göra samma sak igen efter ett oljebyte - för att "sprida ut" ut ny olja i motorn.
Tillräcklig värme för att kunna tappa av den gamla oljan löser du med en bygg- eller kupéfläkt riktad mot motorblocket i en timme eller så.
För det är väl inte kul att det läcker olja hela vintern...
Konserverad - frostsäkrad
Service - byta olja, filter osv.

Jag avvaktade med servicen pga läckaget, ville få det åtgärdat innan eller i samband med service.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 01 dec 2017, 08:23

Faktum är att det är inte bara kylsystemet på motorn som behöver "konserveras" (frostsäkras).
Genom att byta oljan så skyddar man motorns rörliga delar mot korrosion.
Ny olja innehåller tillsatser som gör just detta - gammal olja innehåller förutom smuts ofta även fukt/vatten som gör att lager och lagerytor kan korrodera.
Så att vänta med servicen/oljebytet till våren är ingen bra strategi.

Tomasenskede
Trogen medlem

Inlägg av Tomasenskede » fre 01 dec 2017, 08:51

HansH skrev:Faktum är att det är inte bara kylsystemet på motorn som behöver "konserveras" (frostsäkras).
Genom att byta oljan så skyddar man motorns rörliga delar mot korrosion.
Ny olja innehåller tillsatser som gör just detta - gammal olja innehåller förutom smuts ofta även fukt/vatten som gör att lager och lagerytor kan korrodera.
Så att vänta med servicen/oljebytet till våren är ingen bra strategi.
Ok, jag överväger byta olja redan nu innan vintern.

Moby Dick
Silvermedlem

Inlägg av Moby Dick » lör 02 dec 2017, 19:06

Hej igen ! Om oljan verkar ok så kanske du kan ta bort oljetrycksregulatorn, pos 1 på din manualbild. Lämna den till en dieselverkstad för koll ev justering. En mekaniker skulle kunna ta bort oljetrycksgivaren och koppla in sig med en tryckmätare och kolla oljetrycket när motorn går. Ingen svår uppgift men den du kontaktade verkade för trött att ta sig upp för stegen. Hur började problemet ? Plötsligt olja överallt eller lite här och där under sommaren ? Du har väl inte glömt att sätta tillbaka oljestickan ? Dum fråga kanske men glömmer man den blir motorn nedsölad. Om du ändå skall byta olja så gör rent noga med elementpensel och fotogen innan start. Kolla motorn direkt när den går. Packningen till ventilkåpan är överst och sölar ner motorn om den läcker. Lycka till igen.
Sven-Olof

Tomasenskede
Trogen medlem

Inlägg av Tomasenskede » sön 03 dec 2017, 16:16

Moby Dick skrev:Hej igen ! Om oljan verkar ok så kanske du kan ta bort oljetrycksregulatorn, pos 1 på din manualbild. Lämna den till en dieselverkstad för koll ev justering.
låter inte allt för svårt...
Moby Dick skrev:En mekaniker skulle kunna ta bort oljetrycksgivaren och koppla in sig med en tryckmätare och kolla oljetrycket när motorn går. Ingen svår uppgift men den du kontaktade verkade för trött att ta sig upp för stegen.
Har fått tips på ytterligare en mekaniker, skall se om jag lyckas få honom att titta på detta...
Moby Dick skrev:Hur började problemet ? Plötsligt olja överallt eller lite här och där under sommaren ? Du har väl inte glömt att sätta tillbaka oljestickan ? Dum fråga kanske men glömmer man den blir motorn nedsölad. Om du ändå skall byta olja så gör rent noga med elementpensel och fotogen innan start. Kolla motorn direkt när den går. Packningen till ventilkåpan är överst och sölar ner motorn om den läcker. Lycka till igen.
Sven-Olof
Har inte hela historiken på motorn då den är relativt "ny" för mig, jag upplever att problemet blir större och större.

Ang. tvätta och se... såg du bilderna här; https://1drv.ms/f/s!AoHZqidN96CWg_wjo0l2N22b9pEusQ. Dessa är tagna efter ca 2h motorgång med tvättad motor.

Coca
Trogen medlem

Inlägg av Coca » mån 04 dec 2017, 14:43

Jag gissar att oljepåfyllningskorken varit dåligt fastskruvad, har hänt mig också. Då kommer det ut olja som skvättar åt alla håll. Om motorn som i ditt fall är rengjord med tvättmedel som minskar ytspänningen så fastnar den nerrinnande oljan lite överallt utom på de lodräta rena ytorna.

120cara
Silvermedlem

Inlägg av 120cara » tis 05 dec 2017, 22:18

Prova att lossa oljepåfyllningslocket vid tomgång. Misstänker du har för högt vevhustryck efter som det verka komma olja vid varje öppning i blocket. Detta är en gammal testmetod som vi använt på bilsidan.
Råkade själv ut för en hårfin spricka i originaloljefiltret som orsakade ”dimsmörjning” av hela motorn. Ingen kul sanering..
Lycka till

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 06 dec 2017, 07:57

120cara skrev:Prova att lossa oljepåfyllningslocket vid tomgång. Misstänker du har för högt vevhustryck efter som det verka komma olja vid varje öppning i blocket. Detta är en gammal testmetod som vi använt på bilsidan.
Råkade själv ut för en hårfin spricka i originaloljefiltret som orsakade ”dimsmörjning” av hela motorn. Ingen kul sanering..
Lycka till
Nog bra om du upplyser TS om det förväntade resultatet av att lossa oljepåfyllningslocket... :)

Skriv svar