kopplingsplint/skarv

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem

kopplingsplint/skarv

Inlägg av HansH » mån 22 maj 2017, 15:23

Har köpt en Sunbeam solcellspanel - Rough flush black 50W (2,5mm tjock, böjbar i stora radier och helt svart)
Anslutningssladden är bara 80cm och med platta ledare/kabel - behöver alltså skarva o förlänga den för att nå till regulatorn som kommer att sitta vid förbrukningsbatterierna.
Frågan är vad/var jag hittar en skarvhylsa eller plint som funkar för en platt kabel på ena sidan och en traditionell rund kabel på den andra?

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Re: kopplingsplint/skarv

Inlägg av marede » mån 22 maj 2017, 16:41

Jag använde MC4-kontakter, exempelvis dessa http://www.marinaman.se/el-belysning/ko ... c4-kontakt till min solpanel. Där hade jag runda kablar från solpanelen som kopplades via dessa kontakter till en (1) rund tvåledarkabel som gick vidare i båten. Jag använde krympslang med lim i ett par olika överlappande längder.

Går det att dela upp den platta kabeln till två tunnare runda kablar? Då kan du bygga upp lagom diameter med krympslang för att få en tät genomföring till kontakten.

[Edit:] Är skarven ovan däck eller i torrt utrymme inne i båten?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 22 maj 2017, 16:48

1.
Jag skulle göra en sk. rakskarv.
Lödar fast en lämplig kabel, innan skarvningen påträdes krympslang, efter lödning fylls krympslangen med vaselin eller dyl. som trädes över lödstället.
Krymp slangen för varje ledare.
En grövre krympslang med vaselin förs över de tvenne skarvade, som krympes.
2.
Man kan lägga lödskarven i en tändsticksask, plaströr, etc. som fylls med epoxi eller dyl.

Nu har man en skarv som står emot vatten.
Friskt kopplat hälften brunnit.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » mån 22 maj 2017, 16:52

Ja den är säkert ännu bättre. :D
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 22 maj 2017, 16:55

marede skrev:Ja den är säkert ännu bättre. :D
Ja och billigare om man har ingående komponenter, (som jag haver). 8)

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 23 maj 2017, 10:04

flush_under_medium__5.jpg
Skarven kommer att hamna under luckgaraget.
Men det är inte helt enkelt att "öppna locket" på garaget så kabeldragningen får ske mha ståltrådar och dragtråd. Det är alltså svårt att få dit nån större "klump" typ förslagen ovan på tändsticksaskar o dyl.
Som ni kan se så är de två ledarna såpass breda att det är en utmaning att hitta skarvar eller kontakter som funkar både med de platta och runda kablar...
Kanske blir bäst att löda ihop dem och köra krympslang runt.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tis 23 maj 2017, 21:31

Hej
Jag skulle valt lödning o krympslang ,en bra metod
//Johan

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 23 maj 2017, 21:51

Ett annat alternativ är ju att Du köper mer av den där platta kaben och fortsätter mot batteriet. Kabeln tillverkas av ett företag i ljungskile. Googla namnet som står tryckt på kabeln så kommer Du rätt. Det är egenteligen en förtennad högtalarkabel. Trevlig kabel om man vill gömma den bakom paneler. Den är lätt att skarva med lödning. Däremot får det inte vara för långt till batteriet då den endast är 1.5mm2.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 24 maj 2017, 07:09

oceansailor skrev:Ett annat alternativ är ju att Du köper mer av den där platta kaben och fortsätter mot batteriet. Kabeln tillverkas av ett företag i ljungskile. Googla namnet som står tryckt på kabeln så kommer Du rätt. Det är egenteligen en förtennad högtalarkabel. Trevlig kabel om man vill gömma den bakom paneler. Den är lätt att skarva med lödning. Däremot får det inte vara för långt till batteriet då den endast är 1.5mm2.
Jo, den tanken har också slagit mig. Men efter att ha känt lite på kabeln så är den uppenbart svår att böja annat än längs med den platta ytan.
Håltagning mm blir också lite speciell pga formen. Antingen ett stort hål som sedan delvis får fyllas med SIKA eller flera små bredvid varann som filas upp till ett rektangulärt.
Lutar nog ändå att jag förlänger med en rund kabel som då även kan vara av lite större area. Har inte alltför långt till batterierna (där regulatorn skall sitta) - typ ytterligare två meter "kabelvägen" efter panelens 80cm "flatkabel".

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 24 maj 2017, 07:27

Det är väl lätt att det blir "genier spekulerar" av den här tråden, men det är förstås alldeles rätt att försöka öka ledningsarean om kabeln förlängs. När jag ser Sunbeams lösning (med den vita Sika-blobban) kanske man helt enkelt kan tänka sig att lösa skarven på motsvarande sätt på en lämplig platta, där man skyddar skarven med en klick. Jag hade väl då satsat på en liten bit glasfiber, inte plywood. Lasse föreslog plaströr, man skulle kunna använda minsta sortens elrör eller ännu smäckrare, en bit bränsleslang eller något i den stilen. Den fyller man förstås med Sika - så löd ordentligt, första och enda gången! :D

Det finns annars krympslang med lim inbyggt, som inte bara krymper, utan också tätar. Problemet blir förstås att förvandla "platt" till "rund", men ett litet mått av övertalande och omformande våld bör väl plattkabeln tåla?
Anders S

Skriv svar