serviceintervall bränslefilter

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
lvedin
Guldmedlem

serviceintervall bränslefilter

Inlägg av lvedin » tor 27 apr 2017, 14:18

Hej !

Jag har Penta MD7A med ett bränslefilter på motorn, samt ytterligare ett bränslefilter från tanken. Motorn går max 40 timmar/ år.

Nu har jag kört 3 år med samma filter och vet inte heller när förra ägaren bytte.

Är det rekommenderar att byta filter, bägge filtern, och hur ofta ?

Tack Lennart.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: serviceintervall bränslefilter

Inlägg av Lasse L » tor 27 apr 2017, 14:34

Jag kör upp motorn på maxvarv med full belastning ca 20 min.
Går den rent då är filtret inte igensatt.
Byter filter efter>10 år.
Är mycket noga när jag tankar att inte "skräp" eller vatten följer med.
Att byta oftare gynnar reservdelsförsäljarna.

SYBY
Platinamedlem

Inlägg av SYBY » tor 27 apr 2017, 15:33

Jag byter förfilter varje säsong, eftersom man aldrig vet vad som kan råka finnas i tanken.
Angående filtret på motorn så rekommenderar motortillverkaren byte efter 750 timmar. På tio år har jag bara kört ca 500 timmar, men ändå bytt detta filter vid ett tillfälle.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 27 apr 2017, 15:52

Bränslefilter kan hålla mycket länge om man inte får smutsigt bränsle, bakterier i tanken eller andra föroreningar. Då kan det å andra sidan hända saker snabbt och man kan få byta ofta, tills man åtgärdat grundproblemet. Anledningen att det håller så länge är att standard dieselbränsle från svenska leverantörer normalt håller högsta kvalitet. Den som tankat fulbränsle (gammal brännolja, resterna från oljetanken i villan när man byter till värmepump, fyndbränsle från ryska maffian etc etc) vet eventuellt annorlunda.

Den andra anledningen är att det är vanligt med ett sk "grovfilter", före finfiltret, ibland bara en sediment- och vattenfälla (SYBY:s förfilter, kärt barn har många namn). Behöver detta rensas kan även finfiltret vara i farozonen, annars är det i för-/grovfiltret problemen syns först. (Syns=töm skålen emellanåt, om den inte är av glas och man kan SE om det finns vatten eller smuts i bränslet. Glasunderreden är inte längre tillåtna i godkända (ny-)installationer, men man kan ju ha en gammal båt...

I likhet med impellrar (som heller inte måste byta varje år) gäller det därför att ha ett eller ett par filter liggande i båten, men byte behövs inte så ofta som man tror. Vid varje byte måste man vara synnerligen renlig och filtret man tar bort, filterburken (beror på modell) och allt runtomkring måste vara alldeles rent. Den lilla stunden man har öppet är bränslesystemet oskyddat, och det är onödigt att genom obetänksamhet riskera att smuts letar sig in via en packning eller smutsig filterburk.
Anders S

Archibald
Guldmedlem

Inlägg av Archibald » tor 27 apr 2017, 19:28

Om jag tolkar dig rätt har du fortfarande den tidigare ägarens filter. Är det så hade jag bytt bägge bara för att veta säkert från var man startar serviceintervallen. Av samma skäl hade jag även bytt de andra vanliga servicedelarna som olja och filter, impeller samt rensat eventuell värmeväxlare och kanske ställt ventilspelen om inte detta redan är gjort..

För mina egna bränslefilterbyten tänker jag tre år på förfiltret, ca fem år på motorns egna filter. Om inte särskilda skäl uppstår för att byta tidigare såklart.

En mycket enkel och viktig åtgärd för att förebygga en viktig orsak till bränsleproblem är att byta o-ringen i bränslepåfyllningen ofta och kolla skicket på denna vid varje tankning.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

lvedin
Guldmedlem

Inlägg av lvedin » lör 29 apr 2017, 21:07

Tack för svaren :D

Då har jag mer förståelse och erfarenheterna från andra.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 09 maj 2017, 09:37

Jag har satt engångsfilter på matningen. Får aldrig minsta skräp i filtren.

Fast då har jag dessutom en dagtank lite högre än motorn som matas från kölsvinstanken med en elpump jag drar på ibland. Jag passar på att fylla dagtanken när båten inte är i sjögång, helst när den legat stilla. I dagtanken kan jag titta ner o suga upp ev bös på botten, den funkar alltså även som ett extra filter.
Den kilformade tanken i långkölen har en ledig stos på ovansidan där jag kan köra ner oljebytarslangen o suga upp ev gegga. Jag kan köra slut på soppan i huvudtanken o ändå ha 25 liter i dagtanken. När elpumpen suger luft är det ändå kanske 1,5 liter kvar där nere som jag lätt suger ur med oljebytarsugslangen. Gör så ibland, fyller på en liter diesel o suger ur även den. Sen är det tvärrent. Mellan huvudtanken o dagtanken har jag två engångsfilter. Får aldrig smuts i finfiltret. Fast kollar det ändå ibland.
Skulle elpumpen lägga av kan jag tanka dagtanken med en dunk. Från dagtanken rinner det på självtryck genom CAV grovfiltret till motorn. Det filtret har ju en avtappning i botten man ska tappa ur lite ibland, vanliga pappfilter stoppar ju inte vatten. Många byter ut de gamla grå CAV filtren till modernare med glas på, men jag tycker de funkar enormt bra som de är bara man tappar ur dom nån enstaka gång.

Eero Aro (finskt namn) som byggde min Vagabond hade varit både eldare och motorman i handelsflottan så han tänkte verkligen till när det gällde dieseltillförseln. Smartare än så här kan man inte konstruera det.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar