Eftersom lodet fungerar på djup vatten kan det inte vara problem med dämpning i skrovet, ev bottenfärg, omriktning av ljudpulsen etc. Jag har frågat efter schemor hos Raymarin etc men då fått till svar att de lämnar man inte ut. Min gissning är komponentfel som påverkar pulsens längd eller systemets "dödtid" efter en puls. Man skulle vilja komma åt och mäta.Spider skrev:
Jsg tror också vi har liknande problem. Mitt är okänt i Sverige, fabrikat ONWA, köpt direkt av onwa i Kina. Dom är väldigt hjälpsamma och vi försöker prova olika inställningar och placeringar. Deras uppfattning är tvärt emot Raymarine för dom tycker inte alls jag ska behöva byta givare, dom vill hjälpa mig att få det att fungera. Jag lutar åt att skrovet ev är för tjockt just där den sitter, ska prova annan plats så får vi de.
Ekolodsgivare inombords
Re: Ekolodsgivare inombords
Kjelle skrev:Eftersom lodet fungerar på djup vatten kan det inte vara problem med dämpning i skrovet, ev bottenfärg, omriktning av ljudpulsen etc. Jag har frågat efter schemor hos Raymarin etc men då fått till svar att de lämnar man inte ut. Min gissning är komponentfel som påverkar pulsens längd eller systemets "dödtid" efter en puls. Man skulle vilja komma åt och mäta.Spider skrev:
Jsg tror också vi har liknande problem. Mitt är okänt i Sverige, fabrikat ONWA, köpt direkt av onwa i Kina. Dom är väldigt hjälpsamma och vi försöker prova olika inställningar och placeringar. Deras uppfattning är tvärt emot Raymarine för dom tycker inte alls jag ska behöva byta givare, dom vill hjälpa mig att få det att fungera. Jag lutar åt att skrovet ev är för tjockt just där den sitter, ska prova annan plats så får vi de.
Jo, men det kan du väl göra. "Bara" att koppla in ett oscilloskop på pulsutgången.
Det gjorde jag på mitt, numera gamla, Seafarer 701 för en massa år sedan. Hade ett annat problem med det då.
Det var mycket intressant att se signalerna. Det blir ju väldigt uppenbart att se hur de specar ett ekolods effekt t.ex.
Vill minnas att lyssningstiden var i storleksordningen 100 ggr längre än pulståget.
Hittade denna tråd. "Fyndade" en Simrad GO 7 XE med C-map för hela Sverige plus en akterspegelsgivare för ekolodet. Priset var så bra att jag slog till utan att veta om givaren är användbar i min Sveakryssare. Säljaren trodde det skulle gå att installera givaren inombords. Problemet är nog bara att det är sandwichlaminat i skrovet utom i slagvattenfickan längst ner i kölsvinet bakom blykölen, men där är laminatet å andra sidan säkert ett par cm tjockt. Kan det gå? Där skulle man kunna utnyttja det slagvatten som ändå är där som vätska att ha givaren i, tänkte jag. Alternativt ansluta min redan befintliga Nexus-givare via en NMEA 0183-NMEA 2000-omvandlare. Skulle det gå?
Hur gör man om man har ett ekolod som är långt och smalt typ som en liten brödlimpa, den kan man ju inte riktigt montera i ett "rör" om det då inte ligger på längden så att säga??