Hej.
Jag har två skrovskador i min Amigo 27. En lång på styrbord sida och en i aktern under rodret enligt bilderna. I båda fallen kan man se att plastfibrerna har kommit fram. Om jag har förstått det rätt så kan plasten suga upp vatten och detta måste alltså lagas. Hur går jag tillväga för att laga det? Behöver jag slipa till det så att jag får en jämn yta eller räcker det med att tvätta ytan med något?
Vad ska jag täcka det med? Jag har aldrig lagat ett skrov tidigare och tar gärna emot all hjälp jag kan få.
/Nille
Skrovskada
Re: Skrovskada
Hej och välkommen till forumet!nille skrev:Hej.
Jag har två skrovskador i min Amigo 27. En lång på styrbord sida och en i aktern under rodret enligt bilderna. I båda fallen kan man se att plastfibrerna har kommit fram. Om jag har förstått det rätt så kan plasten suga upp vatten och detta måste alltså lagas. Hur går jag tillväga för att laga det? Behöver jag slipa till det så att jag får en jämn yta eller räcker det med att tvätta ytan med något?
Vad ska jag täcka det med? Jag har aldrig lagat ett skrov tidigare och tar gärna emot all hjälp jag kan få.
/Nille
Dina problem:
Skrovskadan är inte så farligt besvärlig. Du har (av bilden att döma) förlorat bottenfärg, gelcoat och obetydligt av skrovets egentliga material. Här kan du borsta rent (försiktigt!) med en roterande stålborste, tvätta med aceton, måla med epoxyfärg, flera lager (ersätter gelcoaten) och spackla med ett tätt och starkt epoxyspackel, sedan slipa och måla ny bottenfärg. Ha koll på lagningen till hösten, ser det bra ut då (och nästa vår) är allt väl. Man kan göra så eftersom skadan inte är strukturell.
Rodret, däremot är knepigare. Man kan se skumkärnan blottlagd, och det enda som är bra med det är att fukt och vatten troligen har runnit ut igen, för har rodret varit i vatten i detta skick har det garanterat kommit in mycket fukt (dvs vatten) i kärnan. Men givet att det hela är torrt NU så får du spackla upp en del av den förlorade kärnan och sedan laminera ordentligt. Det betyder att du slipar runt hela skadan och fasar av alla kanter. Man brukar rekommendera en fasning på 1:10 -- det betyder att om du har 5 mm tjockt laminat i rodret måste du slipa ca 5 cm runt skadan i flack vinkel, så att du får gott fäste för reparationen. Här kan du laga med glasfibermatta/väv och polyester, det går fortare än med epoxy och väv eftersom du kommer att lägga några lager. Ytterst kan du sedan måla med epoxyfärg, flera lager, sista spacklingen med epoxyspackel du har över från skrovet.
Glasfibermatta och polyester binder litet sämre på gammal glasfiber än på ny (epoxy limmar bättre, men binder inte alls till gammal glasfiber) men är mer lättjobbat än epoxy och väv. Till rodret kan båda fungera men läs på om reparation med glasfiber respektive epoxy innan. Använder du epoxy (det kan du få rekommendationer om) bör du veta att man sedan inte kan använda polyesterspackel ovanpå epoxy, det biter inte.
Anders S
Håller med Anders.
Gör rent o spackla skadan på skrovet - om du använder epoxispackel slipper du måla med epoxiprimer innan bottenfärg. MEN har du börjat med Epoxi så går det inte att lägga en polyesterbaserad produkt uppe på epoxin (tex polyesterspackel, lamineringspolyester eller gelcoat) vilket Anders också påpekar.
Regeln är Epoxi på polyester = OK, men polyester på Epoxi = NOT OK.
Skadan på rodret är lite mer arbetskrävande men fortfarande enkel att fixa.
Slipa/fasa som Anders skriver bort laminatet en bit ut från skadan.
Spackla upp det som saknas av skumkärnan - förslagsvis med ett billigt polyesterspackel (Biltemas är mer än good enough).
Bygg dock inte upp så mycket att det är lika "högt" som den önskade färdiga ytan på lagningen - du skall ju laminera på några lager glasfibermatta för att få tillbaka den strukturella styrkan.
Detta är inget svårt jobb, bara kladdigt. Om du Googlar så lär det finnas hur mycket som helst att läsa i ämnet.
Sen väljer du själv om den avslutande spacklingen sker med epoxispackel eller polyesterspackel.
Oavsett vilket bör du avsluta med några lager epoxiprimer (mellan 3-5 beroende på typ - läs tillverkarens rekommendationer).
Låt inte sista lagret primer härda helt innan målning med bottenfärg - om den härdat ut så blir ytan så glatt att bottenfärgen inte fäster utan förberedande våtslipning.
Allt du behöver kan köpas på tex Biltema till en mycket lägre kostnad än från Båttillbehörsfirmorna.
Gör rent o spackla skadan på skrovet - om du använder epoxispackel slipper du måla med epoxiprimer innan bottenfärg. MEN har du börjat med Epoxi så går det inte att lägga en polyesterbaserad produkt uppe på epoxin (tex polyesterspackel, lamineringspolyester eller gelcoat) vilket Anders också påpekar.
Regeln är Epoxi på polyester = OK, men polyester på Epoxi = NOT OK.
Skadan på rodret är lite mer arbetskrävande men fortfarande enkel att fixa.
Slipa/fasa som Anders skriver bort laminatet en bit ut från skadan.
Spackla upp det som saknas av skumkärnan - förslagsvis med ett billigt polyesterspackel (Biltemas är mer än good enough).
Bygg dock inte upp så mycket att det är lika "högt" som den önskade färdiga ytan på lagningen - du skall ju laminera på några lager glasfibermatta för att få tillbaka den strukturella styrkan.
Detta är inget svårt jobb, bara kladdigt. Om du Googlar så lär det finnas hur mycket som helst att läsa i ämnet.
Sen väljer du själv om den avslutande spacklingen sker med epoxispackel eller polyesterspackel.
Oavsett vilket bör du avsluta med några lager epoxiprimer (mellan 3-5 beroende på typ - läs tillverkarens rekommendationer).
Låt inte sista lagret primer härda helt innan målning med bottenfärg - om den härdat ut så blir ytan så glatt att bottenfärgen inte fäster utan förberedande våtslipning.
Allt du behöver kan köpas på tex Biltema till en mycket lägre kostnad än från Båttillbehörsfirmorna.
Tack för de utförliga svaren!
Hur vet jag om det är tort nu? Borde jag försöka mäta detta på något sätt? Kan ju känna med handen precis i skåran men jag har svårt att se att det skulle ge mig något om hur mycket fult som sugits in..Anders S skrev: ...
Rodret, däremot är knepigare. Man kan se skumkärnan blottlagd, och det enda som är bra med det är att fukt och vatten troligen har runnit ut igen, för har rodret varit i vatten i detta skick har det garanterat kommit in mycket fukt (dvs vatten) i kärnan. Men givet att det hela är torrt NU så får du spackla upp en del av den förlorade kärnan och sedan laminera ordentligt. Det betyder att du slipar runt hela skadan och fasar av alla kanter. Man brukar rekommendera en fasning på 1:10 -- det betyder att om du har 5 mm tjockt laminat i rodret måste du slipa ca 5 cm runt skadan i flack vinkel, så att du får gott fäste för reparationen. Här kan du laga med glasfibermatta/väv och polyester, det går fortare än med epoxy och väv eftersom du kommer att lägga några lager. Ytterst kan du sedan måla med epoxyfärg, flera lager, sista spacklingen med epoxyspackel du har över från skrovet.
...
Hur illa är det om det inte är helt torrt när jag täcker igen det? Kan det börja mögla innefrån/ruttna innefrån?
Går det att trycka ut den möjliga fukten på något sätt?
Det finns instrument för att fuktmäta i skrovet, men man kan börja med att fråga hur båten varit vinterupplagd. Jag inser ju att den står på land nu (bilderna!) men har den stått på land sedan i höstas har sprickan "vädrat torrt" så mycket man kan hoppas på. Givetvis skadar det inte att göra jobbet då det är litet varmare (än nu), men fukt i skrovet ändras inte i någon stor omfattning av det. Ett grovt sätt att kolla är att tejpa en tät plastfolie (byggfolie) utanpå sprickan och vänta till en varm och solig dag. Skulle det finnas fukt i skrovet ångar det av och visar sig som kondens på plastfolien. Det här sättet bygger på att du får plasten tight mot skrovet, så du inte mäter/indikerar luftfuktigheten.nille skrev:Hur vet jag om det är tort nu? Borde jag försöka mäta detta på något sätt? Kan ju känna med handen precis i skåran men jag har svårt att se att det skulle ge mig något om hur mycket fult som sugits in..Anders S skrev: ...
...
Hur illa är det om det inte är helt torrt när jag täcker igen det? Kan det börja mögla innefrån/ruttna innefrån?
Går det att trycka ut den möjliga fukten på något sätt?
Sedan sker det alltid en viss fukttransport även i glasfiberskrov. Inte ens oskadade, välgjorda skrov är helt igenom "ångtäta" och den fukt som finns i skrovet kan vandra inåt och ånga av där. (Vi talar givetvis om mycket små mängder. Man kan inte se det här hända, i så fall är det en läcka (eller kondens)!) Det är ingen större risk för att din lagning skapar sådana bekymmer.
Att inte laga är däremot obra.
Anders S