Hej
Jag har tidigare postat frågor om kabeldimension, skiljerelä mm på detta forum, http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... 10&t=10932
Nu har jag kommit så långt som jag kan med elschemat som jag ritat. Tanken är att montera in allt under våren som kommer. Då 12V kan få oanade konsekvenser om man kopplar fel så skulle jag vilja ha en second opinion. Jag skulle bli glad om någon ville ta sig en titt på de två elscheman som jag ritat för huvudkretsen respektive el-panelerna ombord.
Det jag är mest intresserad av är att verifiera att jag inte tänkt fel när det gäller kabeldragningen mellan de olika enheterna, säkringarnas placering samt om något saknas. Kablarna är märkta enligt [kabelnummer - kabelarea ¤ färg]. Exempel, 12-25¤b är kabelnummer 12 som har area 25mm2 och färg är svart (-).
Tack på förhand!
/J
Elschema för granskning
Elschema för granskning
- Bilagor
-
- paneler.pdf
- (120.4 KiB) Nerladdad 277 gånger
-
- huvudkrets.pdf
- (97.92 KiB) Nerladdad 331 gånger
Re: Elschema för granskning
Har bara tittat som hastigast på huvudkretsen, saknar säkringar till solpanel och 230v-laddare. Säkring 25A till värmare, behöver den vara så stor?
Ett tips kan vara att använda exvis en sådan här:
https://www.bluesea.com/products/5030/S ... gative_Bus
för laddkällor och förbrukare som ligger på batterisidan om huvudbrytarna.
Edit: Jag skulle också överväga att bygga in möjligheten att starta motorn från förbrukningsbatterierna. Det som då krävs är en huvudbrytare (normalt öppen) på lastsidan av skiljereläet samt att huvudsäkringen i förbrukarkretsen byts till samma som i startkretsen (200-250A räcker kanske). Nuvarande 50A säkring kan ev. flyttas nedströms.
Ett tips kan vara att använda exvis en sådan här:
https://www.bluesea.com/products/5030/S ... gative_Bus
för laddkällor och förbrukare som ligger på batterisidan om huvudbrytarna.
Edit: Jag skulle också överväga att bygga in möjligheten att starta motorn från förbrukningsbatterierna. Det som då krävs är en huvudbrytare (normalt öppen) på lastsidan av skiljereläet samt att huvudsäkringen i förbrukarkretsen byts till samma som i startkretsen (200-250A räcker kanske). Nuvarande 50A säkring kan ev. flyttas nedströms.
Senast redigerad av 1 SYBY, redigerad totalt 0 gånger.
Jag orkar inte kolla i detalj just nu, men i princip skall du ju avsäkra kabeldimensionen oavsett förbrukare nedströms, sedan kan det finnas rekommendationer för säkring för specifika förbrukare och då skulle du kunna gå ner i säkring alternativt sätta en separat säkring nära förbrukaren. Kabeldimensionen väljer du lämpligast för att åstadkomma det spänningsfall du önskar (eller inte önskar). Det är förhållandevis enkelt att räkna ut vilket spänningsfall du får för en given kabellängd av en given dimension för en given strömstyrka. Glöm inte att kabellängden innefattar bägge ledarna.
Ögnat panelkretsen. Hittar inget underligt förutom vad jag tolkar som ett visst överflöd av kopplingsplintar. Om jag förstått det rätt tänker du dig att förbrukarminus ansluts på själva panelerna? Det är åtminstone ritat så.
Tack för kommentarerna.
Säkringar till solpanelen och 230v-laddaren ska självklart dit. Vet faktiskt inte varför de inte kom med från början. Säkringen till värmaren ska inte vara på 25A utan 20A enligt Eberspächers manualer. Tipset om säkringsdosan från Blue Sea ser intressant ut. Ska undersöka om den passar in.
Jag vill särskilja förbrukningsbatterier från startbatteriet och har därför två olika kretsar. Dessa kan dock kopplas ihop via den huvudbrytare https://www.bluesea.com/products/5511e/ ... ery_Switch som jag har inskaffat. Det syns dock inte i bilden.
Kabeldimensionerna har jag räknat på och har inkluderat hela kretsen. Säkringarna på panelkretsen bör kanske gås igenom ytterligare en gång för att verifiera amper-talet mot kabeldimensionen.
Tanken är att anslut förbrukarminus till de två separata minus-plintarna. Det är inte utritat riktigt så men det blev så hiskligt många kablar till de små plintarna i bilden om alla skulle dras parallellt.
Tackar än en gång för kommentarerna. Några andra tankar som dyker upp?
/J
Säkringar till solpanelen och 230v-laddaren ska självklart dit. Vet faktiskt inte varför de inte kom med från början. Säkringen till värmaren ska inte vara på 25A utan 20A enligt Eberspächers manualer. Tipset om säkringsdosan från Blue Sea ser intressant ut. Ska undersöka om den passar in.
Jag vill särskilja förbrukningsbatterier från startbatteriet och har därför två olika kretsar. Dessa kan dock kopplas ihop via den huvudbrytare https://www.bluesea.com/products/5511e/ ... ery_Switch som jag har inskaffat. Det syns dock inte i bilden.
Kabeldimensionerna har jag räknat på och har inkluderat hela kretsen. Säkringarna på panelkretsen bör kanske gås igenom ytterligare en gång för att verifiera amper-talet mot kabeldimensionen.
Tanken är att anslut förbrukarminus till de två separata minus-plintarna. Det är inte utritat riktigt så men det blev så hiskligt många kablar till de små plintarna i bilden om alla skulle dras parallellt.
Tackar än en gång för kommentarerna. Några andra tankar som dyker upp?
/J