Spider skrev:Tycker Peters ide verkar vettig. Lyftet i spinnaren har knappast någon betydelse när den ändå straffas ner med de "fasta suggorna". Gaj och skot blir ju som Peter skriver helt löst hängande under den stund som suggorna tar över gajens och skotets jobb. Eller har jag missat något?
Nej, det har du väl inte. Nu handlar det om att segla ensam, och beroende på båtstorlek kan man då ha
1. dubbla bommar, och sätta den andra bogens bom innan man släpper ner den andra. Då krävs vanligen dubbla skot/gajar, av självklara skäl. Då sätter man bom nr två på fördäck, ilar till brunnen, ändrar skot/gaj och går sedan tillbaka för att koppla ner den nu oanvända bommen.
2. Man använder en sk "dipgipp", där man svänger bommen ner och föröver, och upp på andra sidan. Då brukar bommen inte vara symmetrisk, utan har klockfäste i ena änden. Här kan man använda dubbla skot, jag har sett det även med enkla. Inget för ensamseglare, tycker jag. man behöver ut på relingen för att nå den blivande gajen och sväng/lyft måste vara synkat.
3. Enkla skot/gajar och hantera bommen "som vanligt", dvs att på plattläns flytta (den nödvändigtvis symmetriska) bommen tvärskepps från gamla lovart till nya lovart. Här är en bra lösning för spinnakerlift och nerhal nödvändigt, man har vida större nytta av att kunna hantera bommen (ensam) på fördäck än via de mer trimvänliga lösningarna till sittbrunnen.
Tanken med att ha extra skot/gajar, sk
Peterskot, för att befria ordinarie skot/gaj låter bra, men utan att ha testat ut hur detta skall anordnas (var skall skotpunkten sitta, t ex) kan man inte värdera hur det skall ordnas. Är man sedan ensam, var skall
Peterskoten skotas, för de kan inte vara fasta om de sitter permanent. De bör också vara så långa att de tillåter rivning av spinnakern, och det ökar trasselfaktorn till (minst) det dubbla.
Jag hade absolut först provat att segla som vanligt och prova om man kan utarbeta en gippteknik utan extra
Peterskot.
Går det inte bra, prova något nytt, prova Peterskot !