Yanmar 2gm20 problem att starta :(
-
jonasulveseth
- Guldmedlem
Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(
Nej det är ojämnt i början, alltså innan jag har fått igång den så ser det ut som det ena röret som kommer ut från högtryckspumpen ger lite mer. Men efter den har tänt så tror jag de ger lika. Men är inte helt 100 på det.
Detta är mycker enkelt att undersöka, men rimligen borde öppningstrycket för spridaren vara styrande. I gengäld är systemet utformat för att ett litet läckflöde skall smörja spridaren, således skulle man kunna tro att mängden bränsle skulle öka om returen är tät men det borde resultera i ett högre varv. Kan det vara så att spridaren inte öppnar som den skall för att det saknas ett läckflöde som skall smörja de rörliga delarna? Det skadar absolut inte att sätta en liten slangstump på sista spridaren och leda ut i en dunk eller liknande så har du ju, om inte annat, undanröjt den möjligheten.jonasulveseth skrev:Kan va att jag hade problem att få matat bränsle med dunken. Ska testa igen.
En sak jag inte har bytt är returslangen, kan det va så att returen är för tät så att när luftstskruven är öppen så får motorn lite mindre bränsle och går på så sätt bättre?
Vet det låter långsökt men.. Alltså med luftskruven öppen så kommer det bara bränsle ut, ingen luft at vad jag kan se.
Förvirrande
Tråkigt att det inte blev någon uppföljning på detta...
-
jonasulveseth
- Guldmedlem
Men här kommer uppföljningen 
Fick en riktig mekaniker att se på motorn idag, då jag har försökt hela sommaren med diverse lösningar kopplat till bränsle utan att lyckas.
Första han gjorde var att försöka få motorn att tända på någon gas han hade på burk direkt genom luftintaget. När detta inte gick så sa han med en gång att det förmodligen inte var bränslerelaterat.
Vi kollade sen spridarna, vilka såg relativt bra ut.
Testade sen att starta en och en cylinder med den andra utan komp. Den ena cylindern tände då medans den andra inte gjorde det. Den dåliga cylindern tryckte också in avgaser bakvägen. Han konstaterade ganska snabbt att han trodde det var relaterat till ventiler. Då oljetrycket var för högt. Olja trycks ut i luftfiltret mm.
Så anledningen till att det fungerat med luftskurven uppe är förmodligen inte att luft försvinner ur systemet utan att bränslemängden förminskas vilket passar en cylinder bättre. Så förmodligen har jag de gånger jag tycker motorn går ok kört endast på 1 cylinder.
Nu ska jag försöka få upp båten, lyfta toppen för att se om jag ska slänga ut motorn eller försöka renovera på något sätt..
Fick en riktig mekaniker att se på motorn idag, då jag har försökt hela sommaren med diverse lösningar kopplat till bränsle utan att lyckas.
Första han gjorde var att försöka få motorn att tända på någon gas han hade på burk direkt genom luftintaget. När detta inte gick så sa han med en gång att det förmodligen inte var bränslerelaterat.
Testade sen att starta en och en cylinder med den andra utan komp. Den ena cylindern tände då medans den andra inte gjorde det. Den dåliga cylindern tryckte också in avgaser bakvägen. Han konstaterade ganska snabbt att han trodde det var relaterat till ventiler. Då oljetrycket var för högt. Olja trycks ut i luftfiltret mm.
Så anledningen till att det fungerat med luftskurven uppe är förmodligen inte att luft försvinner ur systemet utan att bränslemängden förminskas vilket passar en cylinder bättre. Så förmodligen har jag de gånger jag tycker motorn går ok kört endast på 1 cylinder.
Nu ska jag försöka få upp båten, lyfta toppen för att se om jag ska slänga ut motorn eller försöka renovera på något sätt..
Kul att det blev uppföljning på detta, det är alltid intressant att kunna följa hela processen.jonasulveseth skrev:Men här kommer uppföljningen
Teorin låter fortfarande lite underlig, bränslemängden per cylinder borde fortfarande bli rätt oavsett om du har dålig komp eller ej i en av de två cylindrarna. Den borde definitivt inte bli så stor att motorn inte går.
Trycker motorn ut avgaser i insuget låter det troligt att ventilerna tätar dåligt men det går inte att säga att "högt oljetryck" (då antar jag att du menar högt tryck i vevhuset) som trycker ut olja via oljefällan i ventilkåpan och vidare in i insuget har med ventilerna att göra. Otäta ventiler kan inte ge högt vevhustryck på det viset utan då pratar vi troligen otäta kolvringar, sprucken kolv eller liknande som ger hög blow-by.
Får du både smörjolja och avgaser ut i insuget skulle det tyda på antingen extremt mycket blow-by i cylindrarna som ventilerar ut stora mängder avgaser och därmed högt tryck i vevhuset som kommer att leda in både avgaser och olja via vevhusventilationen i ventilkåpan. Alternativt mycket blow-by som trycker in olja och avgaser i kombination med otäta ventiler som trycker ut avgaser.
Kanske du skulle göra ett kompprov där du genom att hälla lite olja i respektive cylinder inför prov 2 tätar av cylindern bättre och kan avgöra (med lite tur) om det är relaterat till ventilerna eller ej. Har du högt vevhustryck kan du dock troligen släppa tanken på att det bara skulle vara ventilerna.
Genom att lyfta toppen kommer du garanterat att få svar och det är en smal sak att slipa i ventilerna själv, stökigare blir det om det inte är relaterat till ventilerna.
Lycka till!
-
jonasulveseth
- Guldmedlem
Som du förstår är min motorkunnskap väldigt begränsad i förhållande till din 
Men jag fick monterat bort toppen idag i alla fall. Såg med en gång att det varit läckage från kylkanal in i den cylindern som fungerar dåligt. När jag lyfte in-ventilen på den defekta ventilen, såg den väldigt otät ut. Så min teori är att ventilerna är så otäta så det även skickar med olja och att det inte är problem med resten av motorn, typ vevhus cylindrar mm.
Men vad vet jag
Saken är den att även fast motorn är gammal sa han jag köpte den från att den var typ helt ny (alltså gått få timmar), han sa "den är inte inkörd ens". Det tycker jag också syns på toppen om man jämför med andra som jag sett demonterat toppar på liknande motorer ser min nyare ut.
Så jag har en teori om att ingen har efterdragit topplocket efter 50 timmar som det står i manualen, utan bara kört på. varav kylarvatten har kommit in i förbränningen. Det förklarar också den vita röken jag har haft i sommar.
Nu har jag beställt ny topplockspackning och nya ventiler, så ska jag testa det. Fungerar inte det blir det nog ny motor
Men jag fick monterat bort toppen idag i alla fall. Såg med en gång att det varit läckage från kylkanal in i den cylindern som fungerar dåligt. När jag lyfte in-ventilen på den defekta ventilen, såg den väldigt otät ut. Så min teori är att ventilerna är så otäta så det även skickar med olja och att det inte är problem med resten av motorn, typ vevhus cylindrar mm.
Men vad vet jag
Saken är den att även fast motorn är gammal sa han jag köpte den från att den var typ helt ny (alltså gått få timmar), han sa "den är inte inkörd ens". Det tycker jag också syns på toppen om man jämför med andra som jag sett demonterat toppar på liknande motorer ser min nyare ut.
Så jag har en teori om att ingen har efterdragit topplocket efter 50 timmar som det står i manualen, utan bara kört på. varav kylarvatten har kommit in i förbränningen. Det förklarar också den vita röken jag har haft i sommar.
Nu har jag beställt ny topplockspackning och nya ventiler, så ska jag testa det. Fungerar inte det blir det nog ny motor
-
jonasulveseth
- Guldmedlem
Efter att läst på lite mer om "blow-by" förstår jag nu lite bättre.
Oljan måste ju komma från något ställe, det ska ju inte vara olja där.
Så jag åker nog på att inspektera kolv, ringar mm. Men en liten fråga. Hur monterar man bort kolvar? Måste jag demontera hela motorn ur båten?
Eller är det smartare att slipa ventiler, montera tillbaka toppen för att göra ett riktigt komp-test först?
Kolvarna ser ju absolut inte spruckna ut. Är lite osäker på hur jag ska gå vidare..
Så jag åker nog på att inspektera kolv, ringar mm. Men en liten fråga. Hur monterar man bort kolvar? Måste jag demontera hela motorn ur båten?
Eller är det smartare att slipa ventiler, montera tillbaka toppen för att göra ett riktigt komp-test först?
Kolvarna ser ju absolut inte spruckna ut. Är lite osäker på hur jag ska gå vidare..
Det kan vara en synvilla... men jag hade gjort färdigt felsökningen i topplocket först. Att kolla upp cylinderloppen och avgöra om det ser OK ut via dem skall en driven mekaniker lätt kunna göra, i synnerhet på en "ny motor" (vad det nu kan innebära).jonasulveseth skrev:Efter att läst på lite mer om "blow-by" förstår jag nu lite bättre.
Om man studerar din bild ser det et ut som en av de stora ventilerna (insug) har ett mycket dåligt ventilsäte. I så fall får man automatiskt dålig kompression. När det gäller oljeförbrukning i de flesta motorer handlar det om koksade oljeskrapringar (så de inte arbetar rätt) ELLER (mycket vanligt) att det läcker via ventilstyrningen (tätningen, spelet) Om ventilen har ett dåligt inslipat (eller skadat) säte rör den sig dessutom extra mycket, och tar sin styrning med sig i fördärvet.
En bra motorverkstad kan ANTAGLIGEN fixa det här om de får topplocket i sin hand.
Anders S
-
jonasulveseth
- Guldmedlem
Har börjat rengöra nu. Det var otroligt mycket svart gegga i ventilerna.
utan att på något sätt ens antyda någon större motorkunskap så vill jag ändock påstå att Yanmars motorer i gm-serien är sällsynt enkla och slitstarka. Står du bara ut med ljud och vibrationer så kan den nog hålla länge, med rätt vård.
/J
/J
Snyggt jobbat!jonasulveseth skrev:Har börjat rengöra nu. Det var otroligt mycket svart gegga i ventilerna.
Jag håller med dig jag tycker att toppen (det lilla man kan se) ser mycket bra ut! Jag har absolut sett betydligt värre. Du borde skaffa fram en ventilfjäderbåge, alternativt tillverka en själv, så att du kan plocka ur ventilerna och inspektera sätena (passa ögonen bara när du plockar knastren). Det är en smal sak att slipa i ventilerna med en sugkopp, eller till och med en skrivmejsel i spåret på ventilen och lite slippasta i kontaktytan. Att du skulle behöva nya ventiler känns kanske inte helt troligt. Troligen kommer du långt med att slipa in de du har. Skulle styrningarna vara slitna är det bara att lämna in och få nya.
Det kan vara intressant att nu när du har fått av cylinderhuvudet inspektera så att kolvarna går lika högt i loppet så att det inte är så att du haft vatten i cylindern och därmed krökt en vevstake.
Otäta ventiler kan absolut förklara att motorn inte gått som den skall, däremot har jag lite svårt att se hur det skulle kunna göra att du trycker ut olja i insuget. Hur såg oljefällan i ventilkåpan ut? Kan du genom att titta in i insuget skapa dig en uppfattning kring om den ena eller andra ventilstammen är oljig? Styrningarna skall inte vara helt täta, skulle de varit det skulle styrningen snart slitas ut, men läckflödet skall vara lågt.
Som svar på frågan om hur du plockar ner kolvar och vevstakar så är svaret, ja du måste ta ur motorn. Vevstakarna skruvar du isär underifrån, du kommer åt dem när du plockat bort sumpen, sedan skjuter du kolven upp genom loppet. Vi får hoppas att du slipper det!
Oavsett tycker jag att man, av vad man kan se, kan tycka att det ser ut att vara en motor av någorlunda skick. Troligen kan du få ordning på den för rimliga pengar. Det skall bli mycket spännande att följa vad du kommer fram till!
Tumme upp för att du delar med dig av bilder! Denna tråd kommer garanterat att hjälpa någon i framtiden!
-
jonasulveseth
- Guldmedlem
Jag tillverkade en egen slags fjäderbåge, se bildceder skrev:Snyggt jobbat!jonasulveseth skrev:Har börjat rengöra nu. Det var otroligt mycket svart gegga i ventilerna.
Jag håller med dig jag tycker att toppen (det lilla man kan se) ser mycket bra ut! Jag har absolut sett betydligt värre. Du borde skaffa fram en ventilfjäderbåge, alternativt tillverka en själv, så att du kan plocka ur ventilerna och inspektera sätena (passa ögonen bara när du plockar knastren). Det är en smal sak att slipa i ventilerna med en sugkopp, eller till och med en skrivmejsel i spåret på ventilen och lite slippasta i kontaktytan. Att du skulle behöva nya ventiler känns kanske inte helt troligt. Troligen kommer du långt med att slipa in de du har. Skulle styrningarna vara slitna är det bara att lämna in och få nya.
Det kan vara intressant att nu när du har fått av cylinderhuvudet inspektera så att kolvarna går lika högt i loppet så att det inte är så att du haft vatten i cylindern och därmed krökt en vevstake.
Otäta ventiler kan absolut förklara att motorn inte gått som den skall, däremot har jag lite svårt att se hur det skulle kunna göra att du trycker ut olja i insuget. Hur såg oljefällan i ventilkåpan ut? Kan du genom att titta in i insuget skapa dig en uppfattning kring om den ena eller andra ventilstammen är oljig? Styrningarna skall inte vara helt täta, skulle de varit det skulle styrningen snart slitas ut, men läckflödet skall vara lågt.
Som svar på frågan om hur du plockar ner kolvar och vevstakar så är svaret, ja du måste ta ur motorn. Vevstakarna skruvar du isär underifrån, du kommer åt dem när du plockat bort sumpen, sedan skjuter du kolven upp genom loppet. Vi får hoppas att du slipper det!
Oavsett tycker jag att man, av vad man kan se, kan tycka att det ser ut att vara en motor av någorlunda skick. Troligen kan du få ordning på den för rimliga pengar. Det skall bli mycket spännande att följa vad du kommer fram till!
Sen tog jag ugnsrent som efter ett par runder fått bort det mesta av all svart gegga i ventilloppet. Efter det slipade jag ventilerna. Ventilflrslutningen såg ganska bra ut. Men körde med den fina pastan. Nu väntar jag bara på ny packning så blir det provkörning..
-
jonasulveseth
- Guldmedlem
Är det någon som har tips på hur jag får bort packningsrester från motorblocket lättast?
Skrapa? Någon packningslösare eller liknande?
Skrapa? Någon packningslösare eller liknande?
-
jonasulveseth
- Guldmedlem
Och så till problemet med oljan i insuget..
Jag kollade kolvarna. De går lika högt upp och ser väldigt bra ut. Jag är ganska säker på att problemet ligger runt venttilationen av vevhuset. Den slangen ser ganska oljig ut. Jag noterade också att det trängde ut olja uppepå ventilkåpan (precis där ventilslangen kommer ut).
Nu till min teori.
Säg att insugventilen är för öppen. Då kommer avgaser gå tillbaka istället för ut. Men den friska cylindern kommer samtidigt dra in luft där. De motstridiga krafterna med in och ut luft kommer ju skapa ett övertryck i ventilkåpan? Som kan trycka ut olja genom luftningen ut i luftfiltret.
Ska också notera att det inte är massivt med olja, lite stänk för varje startförsök typ.
Jag kollade kolvarna. De går lika högt upp och ser väldigt bra ut. Jag är ganska säker på att problemet ligger runt venttilationen av vevhuset. Den slangen ser ganska oljig ut. Jag noterade också att det trängde ut olja uppepå ventilkåpan (precis där ventilslangen kommer ut).
Nu till min teori.
Säg att insugventilen är för öppen. Då kommer avgaser gå tillbaka istället för ut. Men den friska cylindern kommer samtidigt dra in luft där. De motstridiga krafterna med in och ut luft kommer ju skapa ett övertryck i ventilkåpan? Som kan trycka ut olja genom luftningen ut i luftfiltret.
Ska också notera att det inte är massivt med olja, lite stänk för varje startförsök typ.