Shipman 28 är en visuellt trevlig båt, och i sina nyare inkarnationer är den dessutom helt OK. Modellen med "ihålig relingslist" och alu-rutor från dag ett är den man skall leta efter. Den tidiga relingslisten (med trä-överliggare) är i sig inget fel på, men de nyare har fler förbättringar, som man bör kolla upp att de gamla fått.
Men en tidig variant med Farymann-diesel och hydraulöverföring (Westerstrand eller Volvo flygmotor) kan man låta någon annan byta motor på. Motorn är svag och hydrauliken gör den inte starkare - man har INTE de prestanda de flesta önskar med en inombordare. Likadant har de tidiga modellerna en förlucka som är "figurtillverkad" i en sorts plast som inte riktigt hänger med i längden, och få tidiga båtar har kvar originalluckan. En laminerad lucka i glasfiber kan fungera, eller (mer jobb) ombyggd till en "vanlig lucka". Med vanlig lucka handlar det ofta om Houdini-luckan, som inte är någon riktig fullträff. Det finns bytesluckor med Houdininmått om man letar. Tidiga ex (den i annonsen) har också en svag förstagsinfästning.
På mitt ex (ungefär nr 35, minns inte exakt) var delar av inredningen utförd i självdestruerande plywood - ett tillbehör som såldes till båten bestod av förvaringsfack med luckor, där materialet var undermåligt. Såvitt jag vet var dock de strukturella skotten (från varvet) som de skulle även på de tidiga båtarna. Det inre förstaget var litet klent infäst, och bäst är om den wirestropp som det finns fäste för har använts. Har detta inte skett finns stor risk för att (för)däcket har delaminerat. Då får man torka laminatet och reparera (skumkärna, så det delaminerar lättare än balsa, men det går å andra sidan att reparera med "epoxylim-och-sandsäcksmetoden" även efter lång tid) och i fortsättningen använda wirestroppen.
Likadant bör kölen vara åtgärdad på tidiga båtar. Det finns ett trimroder som är ganska meningslöst och är en svag punkt om man går på grund, och när detta läggs igen gör man om det riktiga rodret. Det finns ritningar för detta på Shipmanföreningen och följer man dem är även de vidgjorda båtarna entyp.
Allt dåligt kan fixas, men det är ju bättre om det redan är gjort.
Jag tycker fortfarande att Shipman 28 är en av de snyggaste små båtarna som gjorts i Sverige, med proportionerlig akter, vackert språng och en snygg lutning på fören. Ruffen kanske inte är riktigt lika snygg, men ändå helt OK.