Akterrunda på självslående fock?

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Akterrunda på självslående fock?

Inlägg av Ridax » lör 20 aug 2016, 00:07

Jag har en självslående fock med två vertikala lattor och en horisontell längre ned. Nu är tyvärr seglet inte gjort för min båt och är 80cm (7%) för långt i förliket (lp och underlik passar bra). Går det inte att kapa 80 cm i toppen och skapa lite akterrunda eller måste man sy om hela akterliket (lite jobbigt med tanke på lattorna). Seglet är väldigt spetsigt i toppen så 80 cm från toppen är det inte mer än runt 20cm brett.

Inte ute efter toppresultat utan bara något som fungerar acceptabelt.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Akterrunda på självslående fock?

Inlägg av Seawolf » lör 20 aug 2016, 05:22

Om seglet består av typ dacronduk och inte dukar designade med riktade fibrer så kanske det går att göra ungefär som du tror.
I Göteborg ringer du Lundh Sails och ber om råd. Hade du haft ett Gransegelmakeri i Göteborg hade de varit minst lika bra att prata med. Jag tror deras lösning med en böjd lång vertikal latta hade passat bäst i ditt fall, deras Glider eller Superglider.

Eftersom Lundh Sails är ganska innovativa i stort, så kanske de mot att inte lova att det kommer att bli jättebra kan fixa en Gliderlösning de också.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 20 aug 2016, 09:10

Man skulle (kanske) kunna prova något i stil med en "fathead-latta" i det här fallet?

Problemen är då två: Kommer den självslående focken att passera masten (oavsett om man har den självslående eller ej) och vilka möjligheter finns det att flytta (det värdefulla - arbete och material) fallhornet neråt? Skall en segelmakare göra något vettigt vill de försäkra sig om att dragriktningar och belastningsriktningar blir rimliga.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » mån 22 aug 2016, 21:40

Talade med två olika loft idag. Det första sa att lattor och tjafs höll man på med för 10 år sedan, men nuförtiden sätter de aldrig i lattor (i fock) och de ville dra om hela akterliket och köra över alla lattfickor. Det skulle få fördelen att akterliket som slitits mest på seglet ju kommer att skäras bort och hamna längre in.

Det andra loften (North, som ursprungligen tillverkat seglet) tyckte lattor var bra för att maxa storleken på focken och föreslog istället att dra om förliket i den mån det behövs eller om geometrin i övrigt stämmer så tyckte de att idén med att bara kapa toppen och dra en kraftigare akterrunda skulle funka.

Prismässigt var de två alternativen tämligen lika. Så då är frågan om vem man skall tro på och om lattor i förseglet är helt bortkastat eller inte.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 23 aug 2016, 04:56

Fråga Lundh också.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 23 aug 2016, 06:10

Klart du behöver lattor för att få en större akterrunda. Vilket loft tyckte det var onödigt?
Alla borde ha skägg

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 23 aug 2016, 06:38

Peter_K skrev:Klart du behöver lattor för att få en större akterrunda. Vilket loft tyckte det var onödigt?
Loftet ifråga tyckte nog att det inte var någon vidare akterrunda på focken och att de avsåg att skära akterliket rakt från skothorn till fallhorn och tyckte därför att det inte fanns något behov av lattor.

North däremot säger att en fock utan lattor skall skäras med en svagt inåtsvängd linje och om man skär rakt så blir det en akterrunda och lattor även för en rak skärning.

Men det var det första loftets avsikt att bara köra över befintliga lattfickor som fick mig att tveka och vända mig till den ursprungliga tillverkaren av seglet (North). Det lät lite för brutalt för mig utan att få en 2nd opinion först... Eftersom focken redan blir en betydlig minskning av segelytan jämfört med genuan jag brukar segla med, så vill jag ju att focken skall vara så stor det går.

Skriv svar