Vajer eller lina

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: 31.7

Inlägg av Steen » tis 29 nov 2005, 17:25

Hans H skrev:Svar till Dan:
Jag har en First 31.7
´

Hans !
Är du nöjd med din First? Jag tittade på en for 2 år sen (en demo) och tyckte att den var fräck.
Steen
Danmark

Hans H

Nytändning!

Inlägg av Hans H » tis 29 nov 2005, 22:17

Hej Steen
Vi (även min fru och två söner 6 & 8 år) är mycket nöjda med Firsten!
Seglade tidigare Bumerang 32 (vår fd båt finns på bild i saiguides båtfakta) och innan dess Albin Express (både cruising och hyfsat seriös kappsegling).
Jag var länge tveksam till den nya generationens båtar med stor bredd (även över aktern) och raka förstävar - har alltid gillat klassiska båtar. Men det är bara att krypa till korset o erkänna, det har blivit en rejäl nytändning när det gäller seglingsupplevelsen. Det är som att segla en stor jolle, men med alla de bekvämligheter man mer o mer lärt sig uppskatta. Extremt rolig båt som skall seglas aktivt, då kommer den till sin rätt. Den enda \"skönhetsfläcken\" är väl i så fall att fransmännen inte verkar veta vad en luftventil är. Visst, alla luckor o (fönster)ventiler är öppningsbara, men om det regnar o e kallt så vill jag inte sova med öppna fönster. Däremot så hade ett par luftventiler suttit fint - något som inte finns originalmonterat. Det blir ganska mycket kondens i båten. Nåväl det skall fixas till vinter. Men för övrigt är jag helnöjd :D

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tor 01 dec 2005, 15:13

Hmmmm.... skulla kanske ha köpt den demo 31.7. Den hade allt utstyr (racing packet och Elv./Sobstad segel, värme etc) och skulle med tysk moms koste 80.000 EURO. Den var til salg hos den danska importör i 1,5 år ??
Steen
Danmark

Hans H

Frankrike!

Inlägg av Hans H » tor 01 dec 2005, 17:02

80.000 EUR - det är ju vad en ny, standardbåt UTAN segel eller andra tillbehör kostar. Låter som ett ganska schysst pris!
Min båt är ju iofs 5 år gammal (snart 6), men det ingick beg men bra segel: G1, 2, 3, storm-fock, stor och spinn - G1an i Kevlar är dock lite sliten. Racing paket, nke Gyropilot, B&G tridata instrument, plotter, VHF, 6p Livflotte i container, mm (varmvatten tex är ju standard i 31.7)
Motorn är i nyskick och full motorservice ingick i köpet.
Flotten sålde jag och köpte istället ett rullsystem samt sydde om seglen (för rullen + travare i storen).
Vad jag betalade? Lite drygt 60' EURO.....
Sen tillkom ju transporten hem från Frankrike för lite drygt 40' SEK
Men vi är nöjda med affären :wink:

Skriv svar