Isotherm ASU 3201 eller Classic 2001?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
davidi
Silvermedlem

Isotherm ASU 3201 eller Classic 2001?

Inlägg av davidi » mån 25 jul 2016, 07:17

Min drygt 20 år gamla ASU 3201 har gett upp och är tyvärr bortom räddning, så den behöver ersättas med något nytt. Kollar runt vad som finns och undrar om en likadan är värd sina nästan 8.000 kr jämfört med en Classic Compact för mindre än halva kostnaden. Vad jag förstår är det primärt ASU 3201:ans kylmagasin som skiljer, en funktion som bidrar till att lagra lite extra kyla när batterierna är toppladdade och därmed fördröjer tiden tills kylen går över till normal drift? När kylmagasinet är tömt, skiljer strömförbrukningen mellan dessa aggregat då?

Jag har nyligen installerat nya LiFePO4-batterier som har minimala förluster vid laddning, så det verkar logiskt att använda extra energitillskott till att ladda batterierna istället för att tillverka kyla. Dessutom kanske deras lite högre spänning, ligger oftast på runt 13.2 V, ställa till problem för ASU-funktionen?

Så, vad väljer jag? Är det bara bortkastade pengar att köpa ASU 3201 igen?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Isotherm ASU 3201 eller Classic 2001?

Inlägg av Anders S » mån 25 jul 2016, 08:50

Det beror på vad dina batterier kostar. Kan du köpa ett extra "trolleribatteri" för mellanskillnaden? I så fall skall du göra det... (eller behålla mellanskillnaden till annat som du behöver/vill ha till din båt, om nu inte batterikapaciteten (plats för batterier) är ett gränsfall och just kylboxen är din största energiförbrukare. Djupfrysningen av kylklumpen (som sedan "läcker kyla" till innehållet) kan ju inte användas till något annat, medan batterikapacitet kan användas till mycket.

En solcell kan i så fall vara en vettigare anordning för att utsträcka boxens användningstid, om ström är en begränsning.

Energimässigt är det ingen skillnad på att ha kylmagasinet i form av ett batteri eller en kall-klump i kylboxen. Teoretiskt (och praktiskt, vågar jag lova) är energiförbrukningen vid normaldrift densamma om övriga värden är desamma mellan alternativen.

ASU (Automatic Speed Up) skapar dessutom bekymmer om man lurar den med laddström eller (som i ditt fall) med batterier som har högre vilspänning.
Anders S

davidi
Silvermedlem

Inlägg av davidi » mån 25 jul 2016, 13:24

Tack, då är det åtminstone en till som har tänkt ungefär som jag. 3201:ans kylmagasin motsvarar egentligen bara några, på sin höjd 10 eller så, extra Ah när batterierna redan är fulladdade. Det kan jag leva med, jag har ändå 170 kvar. Visst finns det plats för fler batterier, men jag tycker inte att det behövs.

Solcell på 50W finns redan. Den täcker mina behov mer än väl en solig dag. Anledningen till frågan är att jag inte vill ersätta en kanonbra kyl med något märkbart sämre som jag bara kommer att bli besviken på, men jag tror ju egentligen att Classic Compact kommer att sköta uppgiften minst lika bra.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » mån 25 jul 2016, 15:19

Det går nog på ett ut om Du lagrar energin i kylplattan eller batteriet. Har själv en ASU och ångrar nog det valet. Kylen har fungerat bra i många år. Det som jag inte gillar med ASU är att det är stor temp.skillnad mellan infryst läge och upptinat läge.

Har man en vanlig kylplåt så är det betydligt jämnare temperatur i boxen. Med en vanlig kylplåt har man mycket större möjlighet att reglera temperaturen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 25 jul 2016, 15:48

oceansailor skrev:Det går nog på ett ut om Du lagrar energin i kylplattan eller batteriet. Har själv en ASU och ångrar nog det valet. Kylen har fungerat bra i många år. Det som jag inte gillar med ASU är att det är stor temp.skillnad mellan infryst läge och upptinat läge.

Har man en vanlig kylplåt så är det betydligt jämnare temperatur i boxen. Med en vanlig kylplåt har man mycket större möjlighet att reglera temperaturen.
En ytterligare liten ASU-nackdel, som jag löst genom att ha en mellanvägg mellan "kylklumpen" och innehållet. Det går också att påpeka att ASU passar bättre i morbå¨tar som kör en stund med motorn varje dag. En segelbåt som kanske bara går för motor några minuter i början och slutet på turen har inte samma nytta av lagringen.

Jag bytte då den tidigare enheten "tog slut" och valde ASU utan att egentligen tänka till. Händer det igen blir det utan ASU. En välpackad kylbox, så välisolerad som möjligt är viktigt, däremot.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » mån 25 jul 2016, 16:21

Nu blir jag lite nyfiken. Både David och Anders skriver att den tagit slut. Vad menas med det? Vad är det som slutat fungera?

Kylmagasin?
Elektronikboxar?
Kompressor?

davidi
Silvermedlem

Inlägg av davidi » mån 25 jul 2016, 17:23

I mitt fall gick kompressorn, men det kom ingen kyla. Lämnade grejorna till en reparatör som kom fram till att ett rör sprungit läck inuti ackumulatorn, som är integrerad med kompressorn, så det är hela den delen som man behöver köpa ny. Kostnad 7k, dvs i paritet med vad ett helt nytt paket kostar.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 25 jul 2016, 20:07

Ett bra tips är att ha frigolitklossar tillgängliga för att fylla ut tomrymmen med.
Fungerar bra.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 26 jul 2016, 07:16

oceansailor skrev:Nu blir jag lite nyfiken. Både David och Anders skriver att den tagit slut. Vad menas med det? Vad är det som slutat fungera?

Kylmagasin?
Elektronikboxar?
Kompressor?
I mitt fall, rörläckage. Eftersom den gamla kylen dessutom använde freon var dess saga all, även om man möjligen kunde räddat den med en reparation och en konvertering, ungefär som man gjorde med luftkonditionering till bilar. Men ekonomin i detta var obefintlig.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 26 jul 2016, 11:39

Tack för svaret. Jag förstår nu att det är svårt att få ekonomi om man skall reparera.

En annan nackdel med ASU modellerna är att man har ytterligare en kontrollbox. Den röda som sitter på Danfoss kontrollboxen.
Ytterligare en grej som kan gå sönder och som kostar lite extra eftersom det är en original detalj.

Med en vanlig kylplatta så kan man koppla in vilken termostat som helst på Danfoss kontroll boxen och det kommer att fungera.
Det är förmodligen inte helt enkelt med en holding plate.

Skriv svar