Blackjack.. Igen

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
feeling286
Diamantmedlem

Blackjack.. Igen

Inlägg av feeling286 » sön 24 apr 2016, 10:31

Hej.

Har en VolvoPenta original blackjack, okänd ålder. Då axeln är ute tänkte jag ändå byta. Har varit snustorrt i 10 år men vet ej hut länge den suttit . Nu är grejen att denna är 25 mm vid axeln och 40 mm i hylsan. Dom nya är ju 42 mm och felmarginalen tillåtet endast 1 mm.

Kan man få tag i äldre delar någonstans, ska kolla med drevia imon men tänke att någon visste.

H Johan

ceder
Guldmedlem

Re: Blackjack.. Igen

Inlägg av ceder » sön 24 apr 2016, 19:24

Jag har tyvärr ingen uppfattning kring var du får tag på äldre delar. Men jag skulle rekommendera dig att kika på radice motsvarighet (jag tror att det är radice som tillverkar även pentas tätning). Radice rm-tätning ser identisk ut men har luftningsnippel och fettnippel så den är mycket trevligare att underhålla. Den finns dessutom i fler diametrar så den fungerar även till gamla yanmarinstallationer. Den finns exempelvis för 39mm hylsa vilket absolut borde gå att få på, de är ju ganska medgivliga.
http://www.goteborgsmarincenter.se/prod ... ar-7563281

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » mån 25 apr 2016, 06:00

Jag har kollat på den. Såg att du prata om den i en annan tråd. Bytte du till den själv? Är du nöjd isf?
Tänkt på luftningsnipeln som ska monteras på en slang så den hamnar ovanför vattenlinjen.
I mitt fall måste jag montera den vågrätt först en bit innan jag kan gå upp med den( akterut) i akterkabinenen. Har det någon betydelse?

H / Johan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 25 apr 2016, 08:55

När det är urluftat kan du plugga slangen
Calle

Se gla ut

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » mån 25 apr 2016, 11:19

Calle C skrev:När det är urluftat kan du plugga slangen
Precis eller också kopplar man på en krets från sjövattensidan på kylkretsen och låter en del av kylvattnet gå ut den vägen. Jag har dock valt att lägga en slang som i dagsläget är helt öppen, dragen ovan vattenlinjen men jag kommer troligen att plugga den eller sätta en ventil på den.

Jag är väldigt nöjd än så länge, men jag får återkomma i höst när den gått en full säsong. Jag är dock väldigt nöjd med smörjnippeln, pentas black jack är ju hopplös att få in något fett i.

BoJ
Guldmedlem

Inlägg av BoJ » mån 25 apr 2016, 23:06

Hur har du gjort när du försökt att få in fett i blackjacken?

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » tis 26 apr 2016, 05:08

Jag bara klämmer på den som när man luftar den. Trycker pipen mot öppningen O pressar in.
Min sitter väldigt tillgänglig iofs. Kommer åt överallt rätt under durken. Propeller kommer ut ur bakkant på kölen.

Mvh Johan

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » tis 26 apr 2016, 07:30

feeling286 skrev:Jag bara klämmer på den som när man luftar den. Trycker pipen mot öppningen O pressar in.
Min sitter väldigt tillgänglig iofs. Kommer åt överallt rätt under durken. Propeller kommer ut ur bakkant på kölen.

Mvh Johan
Absolut, min sitter väldigt trångt till. Men oavsett hur den sitter är det betydligt lättare att inte behöva klämma ihop den för att lufta och det är väldigt smidigt att gänga i fettuben i den förberedda nippeln och fylla på istället för att försöka komma in under läppen på tätningen.

Med det sagt är det ju ingen skillnad i funktion på de bägge tätningarna när underhållet är utfört, men det är å andra sidan knappt någon skillnad i pris och framförallt, radice-tätningen verkar finnas i en dimension som skulle passa på trådstartarens hylsa.

BoJ
Guldmedlem

Inlägg av BoJ » tis 26 apr 2016, 09:01

Jag fick det här tipset för många år sen och har gjort så sedan dess.
1 Platta till tuben i botten så mycket det går.
2 Klipp av en liten bit av botten så att tuben blir öppen.
3 Lägg tubbotten mot och forma den efter axelns rundning.
Nu kan man skjuta in tubbotten mellan axeln och tätningen utan att behöva klämma ihop den och sedan pressa in fett.

Ove T
Guldmedlem

Inlägg av Ove T » tis 26 apr 2016, 10:07

Ett annat tips för smörjning av Black Jack, fyll ett sugrör med några cm vattenfast fett, platta till och trä in sugröret mellan tätningen och axeln, tryck ut fettet ut sugröret och in i packboxen. Glöm inte att lufta efter sjösättningen men det har du ju redan fått tips om.

Hälsningar Ove

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 26 apr 2016, 12:02

Det är lämpligt att kolla upp vilken fett-sort som lirar med gummit i packboxen (egentligen en läpptätning).

Om stävröret har en olämplig dimension kan man göra en liten bussning av en lagom tunnväggig (gummi)slang eller om man limmar dit en bussning som man laminerat upp (lagom tjock) på en anpassad bit plaströr.

Nu gissar ju tillverkarna ganska rätt på stävrör i proportion till axeldiameter, och det är nog en aning bättre att passningen mot stävröret är en smula tight än att man deformerar tätningen genom att skruva åt den för mycket. Men deformeras lagerkroppen är det inte säkert att tätningen kommer att fungera.

En viktig koll är att studera axeln vid tätningens kontaktyta. Det kan utan vidare tänkas att där finns ett litet slitspår. Då kan man ofta justera läget en smula på tätningen genom att skuta in den en liten bit på stävröret. Ett byte av fabrikat kan ju i så fall kanske lägga tätläppen på ett helt nytt, oslitet ställe.

Slitna propelleraxlar kan man rädda med en tunnväggig hylsa som man trär på axeln (alltså, det är litet pyssel med den saken ändå och kräver att grader är borta och axeln är helt ren), och som ger en jungfrulig yta på axeln, för tätningen att arbeta mot. http://www.internordic.com/Produkter/La ... 99005.html

När man ändå byter tätning är det inte så svårt.
Anders S

Skriv svar