Renovering av sjötömning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Re: Renovering av sjötömning

Inlägg av marede » fre 01 apr 2016, 23:44

River ut de gamla slangarna. Dubbla slangklämmor uppenbarligen helt i onödan... :) ...slangen satt som berget... efter diverse åverkan med en polygrip lyckades jag dock till slut vrida loss den.
20160401_125316_resized.jpg
//Martin
Najad 34 HR -77

Spikifoten
Guldmedlem

Inlägg av Spikifoten » lör 02 apr 2016, 19:10

Skitjobb

:mrgreen:

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » fre 15 apr 2016, 09:16

Så här blev det till slut (el ännu inte inkopplat):
nytt system.jpg
Skjutventil från tank i ständligt öppet läge, därefter direkt en kulventil i komposit.
Försökte få till en 90 graders böj med slangen upp till pumpen, men det var för tajt om plats för att slangen skulle gilla det (fick en veckning). Tänkte då först sätta en 90 graders böj i mässing, men hittade till slut en 45 graders böj i komposit, därefter fick slangen en mera lätthanterlig 45 graders böj att hantera upp till pumpen. Kändes klart bättre ur flödessynpunkt att böjen får två 45-gradare (en skarp och en med större radie) snarare än en skarp 90-gradare.
Bytte även bordsgenomföringen och dennes kulventil, komposit även här.

Tack för alla goda råd och tips!
//Martin
Najad 34 HR -77

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » lör 16 apr 2016, 18:36

Ser riktigt fint ut! Jag lät tillverka en ny toatank för ett par år sedan till min båt. Behöll den manuella pumpen för tömning till sjön, då jag räknar med att sällan behöva använda den. (Förutsatt att tömningsstationerna fungerar bättre framöver och placeras så de är åtkomliga....)
Hur har du löst sugtömningen då?

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » lör 16 apr 2016, 18:57

Jag har inte löst sugtömningen än. Jag har haft båten i två säsonger och funderat på ett antal olika lösningar under den tiden. Det lutar nu åt att jag pensionerar den fasta tanken till förmån för en platstillverkad i rostfritt som hamnar närmare toaletten. Då åtgår mindre mängd vatten för att trycka träcket till tanken (slanglängden minskar med ca en meter), dessutom får jag då en bättre och mer naturlig lösning för sugtömningen än vad nuvarande förutsättningar ger. Samtidigt öppnas möjligheter för grövre avluftning än befintliga 16 mm.

Lät du tillverka en tank i rostfritt?
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar